Kommunikatör

Kommunikatör

Arbetsbeskrivning

Lunds universitet grundades 1666 och rankas återkommande som ett av världens 100 främsta lärosäten. Här finns cirka 46 000 studenter och mer än 8 000 medarbetare i Lund, Helsingborg och Malmö. Vi förenas i vår strävan att förstå, förklara och förbättra vår värld och människors villkor.


Lunds universitet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Jämställdhet, lika villkor och mångfald är grundläggande principer för alla delar av vår verksamhet.




Vi söker en kommunikatör som ska fortsätta driva institutionens kommunikationsarbete framåt.

Du arbetar tillsammans med engagerade kollegor i en miljö med högt i tak och tillhör institutionens administrativa avdelning med 10 medarbetare. Du ingår och deltar även i olika nätverk för kommunikatörer på Lunds universitet.

Vi erbjuder

Lunds universitet är en statlig myndighet vilket innebär att du får särskilda förmåner, generös semester och en förmånlig tjänstepension. Läs mer på universitetets webbplats om att vara anställd hos oss https://www.lu.se/om-universitetet/jobba-hos-oss

Arbetsuppgifter 

Som kommunikatör hos oss kommer du främst  att marknadsföra våra utbildningar, göra forskningen synlig och skapa goda relationer internt och externt genom att hålla medarbetare och våra målgrupper uppdaterade om vad som händer hos oss.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att utifrån institutionens kommunikationsstrategi:

- Kommunicera och marknadsföra våra utbildningar för att säkerställa god studentrekrytering.
- Arbeta med forskningskommunikation, t.ex. kommunicera, förmedla och hjälpa till att popularisera pågående forskning och forskningsresultat samt bearbeta medier i samverkan med forskarna.
- Arbeta med event och fungera som stöd för samverkansaktiviteter.
- Utforma och uppdatera institutionens digitala kommunikation t.ex. skriva nyheter för institutionens webbsida och planera/skapa/utvärdera innehåll för sociala medier.
- Ge strategiskt stöd åt ledning, utforma kommunikationsplaner och utvärdera kommunikationsinsatser.
- Producera tryckt eller digitalt informationsmaterial såsom nyhetsbrev, rapporter eller broschyrer.
- Arbeta med interkommunikation och institutionens intranät.

Kvalifikationer

Krav för anställningen är:

- Akademisk utbildning inom kommunikation, journalistik, marknadsföring eller motsvarande
- Några års erfarenhet av kommunikatörsarbete
- Erfarenhet av liknande arbetsuppgifter inom den akademiska världen eller annan verksamhet med forskningsinriktning
- Vara en kompetent och van skribent och ha lätt för att uttrycka dig i tal och skrift på både svenska och engelska
- God känsla för grafisk formgivning
- Intresse för foto och rörlig bild
- Vana av att använda designprogram som Indesign och Photoshop
- Vana av sociala medier
- Initiativtagande och bra på att skapa nya kontakter
- Förmåga att arbeta självständigt
- God kreativ förmåga
- God samarbetsförmåga
- God känsla för service

Meriterande för anställningen är:

- Vana av webbpublicering
- Erfarenhet av olika CVS, Drupal
- Erfarenhet av liknande arbetsuppgifter inom den akademiska världen eller annan verksamhet med forskningsinriktning

Övrigt

Anställningen är tillsvidare med omfattningen 100 procent av heltid med tillträde den 1 september 2023 eller enligt överenskommelse. Provanställning om 6 månader kan komma att tillämpas.

Så här söker du

Anställningen söks via universitetets rekryteringssystem. Ansökan ska innehålla ett personligt brev med motivering till varför du är intresserad av anställningen och på vilket sätt anställningen matchar dina meriter. Ansökan ska även innehålla CV, examensbevis eller motsvarande samt övrigt som du önskar åberopa.

Välkommen med din ansökan!

Samhällsvetenskapliga fakulteten vid Lunds universitet är ett av landets ledande kunskapscentra för forskning och utbildning inom samhälls- och beteendevetenskap. Med verksamhet i både Lund och Helsingborg, över 700 anställda och cirka 5 700 helårsstudenter är fakulteten en av Lunds universitets största. Vi erbjuder en kreativ akademisk miljö med engagerade studenter och medarbetare. Vår huvuduppgift är att utveckla, förmedla och förvalta kunskap om samhälle, människa och organisationer i en miljö som präglas av öppenhet, tolerans och nyfikenhet.

Institutionen för tjänstevetenskap tillhör samhällsvetenskaplig fakultet och har verksamheten placerade vid Campus Helsingborg. Institutionen som funnits sedan år 2000 är en framgångsrik tvärvetenskaplig forsknings- och utbildningsmiljö.

Institutionen driver två kandidatprogram i service management. Vidare finns ett mastersprogram i service management med fem inriktningar: culture and creativity management, retail, supply chain service management, sustainable service management samt tourism. Undervisningsspråket på kandidatnivå är svenska, på mastersnivå engelska.

Forskningen vid institutionen tar sin utgångspunkt i aktuella samhällsproblem där tjänstesektorn är i fokus. Forskningen är organiserad i fyra tvärvenskapliga teman: Hållbarhet, resurser och tjänster; management, organisering och arbete; turism, plats och mobilitet, konsumtion, marknadsföring och detaljhandel samt kulturella och kreativa näringar.

Vi undanber oss alla kontakter från annonsförsäljare, rekryterings- och bemanningsföretag på grund av statliga upphandlingsregler.

Sammanfattning

Liknande jobb


26 januari 2024

24 januari 2024

24 januari 2024

22 januari 2024