Kommunikatör med webbansvar

Arbetsbeskrivning

Vill du bidra till samhällsnytta och länets utveckling genom att sprida kunskap om vår breda och samhällsviktiga verksamhet? Då kan du vara den vi söker.

Du kommer att tillhöra enheten för kansli och kommunikation, där blir du en av fyra kommunikatörer som tillsammans ansvarar för att ge snabb, pålitlig och tydlig information till länets invånare, organisationer, media samt internt inom Länsstyrelsen. Enheten tillhör avdelningen för verksamhetsstöd som är en av Länsstyrelsens fyra avdelningar. Du kommer arbeta med såväl myndighetsövergripande webbstrategiska områden som med operativt och producerande webbarbete. Som kommunikatör hos oss arbetar du självständigt inom ramen för ditt uppdrag, samtidigt som kommunikationsgruppen har ett nära samarbete där vi hjälper och avlastar varandra.

ARBETSUPPGIFTER
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer att omfatta vår externa webb och vårt intranät. Du säkerställer att digital teknik nyttjas i syfte att ge en god digital service, nå ut till våra målgrupper och uppnå våra verksamhetsmål. Du förvaltar och samordnar myndighetens webbfrågor, ansvarar för utbildning och utveckling inom dessa områden, samt för kontakt med Länsstyrelsens centrala webborganisation. Myndighetens nätverk med webbredaktörer leds av dig via ett antal webbträffar per år. Ett naturligt inslag i din vardag blir löpande operativa arbetsuppgifter såsom att ta fram, publicera och följa upp information på externa webben och intranätet och att, tillsammans med dina kollegor, ansvara för daglig bevakning och uppdatering av våra sociala medier, ge rådgivning och stöd i kommunikationsfrågor till myndighetens anställda samt att planera och delta vid olika informationsaktiviteter.

KVALIFIKATIONER
Vi vill att du har relevant högskoleutbildning inom information/kommunikation eller annan utbildning vi bedömer likvärdig. Du har tidigare erfarenheter av operativt kommunikations- och webbarbete och gärna kunskaper från webbpubliceringsverktygen Sitevision, SharePoint och/eller Wordpress. Det är meriterande om du har arbetat professionellt med andra digitala kanaler, sociala medier, film och bild. Vi ser att du har ett intresse för utvecklingen inom digital kommunikation och att du inspireras av att självständigt driva och utveckla processer inom området.

Som person är du driven och initiativtagande. Du är självgående i ditt arbete samtidigt som du har en god förmåga att samarbeta med andra. Frihet under ansvar är något som tilltalar dig och du har en förmåga att se organisationens behov, ta fram passande aktiviteter och självständigt driva processer för att tillgodose dessa behov. För att lyckas i denna roll behöver du vara serviceinriktad och öppen för att hjälpa till där det behövs. Du har lätt för att uttrycka dig i både tal och skrift samt att ta till dig komplex information och göra den begriplig för andra på ett pedagogiskt sätt. Att jobba med klarspråk och tillgänglig kommunikation är en självklarhet för dig.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

ÖVRIGT
Länsstyrelsen har en viktig samordnande roll vid samhällsstörningar och därmed ingår samtliga anställda i kris- och krigsorganisationen. Vissa av våra tjänster är säkerhetsklassade vilket innebär att säkerhetsprövning då kommer att genomföras innan anställning.

Sammanfattning

Liknande jobb


26 januari 2024

24 januari 2024

24 januari 2024

22 januari 2024