Kommunjurist

Arbetsbeskrivning

Varberg kommun har unika möjligheter med sitt läge, havet och naturen.
Idag är vi cirka 4 500 anställda och 60 000 invånare, och vi blir stadigt fler.
Med vision 2025 som ledstjärna, att vara Västkustens kreativa mittpunkt,
bidrar alla medarbetare till att förverkliga visionens verksamhetsidé:
Vi ska förenkla människors vardag och inspirera dem att uppnå sina drömmar.
För att lyckas krävs nytänkande, framåtanda, kunskap och mod.
Vi behöver fler engagerade medarbetare i det arbetet.
Är du en av dem?


ARBETSUPPGIFTER
Varbergs kommun söker en erfaren kommunjurist.
Som kommunjurist är ditt uppdrag att vara juridiskt sakkunnig och biträda kommunstyrelsen, nämnder, förvaltningar och bolag med juridisk rådgivning. Befattningen innebär att handlägga och föredra ärenden samt agera ombud för kommunen i domstol. Kommunjuristen bistår kommunledningen med kvalificerat utredningsarbete och svarar för viss utbildning av anställda och förtroendevalda, främst inom områdena offentlighet och sekretess, kommunal- och förvaltningsrätt och inom Lagen om offentlig upphandling. Kommunen har även omfattande verksamhet i bolagsform och har därför ägarintressen i ett antal olika aktiebolag, ekonomiska föreningar och stiftelser. Kommunen utgör en koncern med det helägda Varberg Stadshus AB som moderbolag. Som kommunjurist förväntas du därför arbeta inom ett brett juridiskt fält med ett ansvar även för bolagsrättsliga frågor.

Tjänsten som kommunjurist innebär ett spännande arbete i en mycket omfattande verksamhet och ställer krav på att snabbt kunna sätta sig in i juridiska frågeställningar både på bredden och på djupet, vilket kräver flexibilitet och en stor portion självständighet. Det är viktigt att du som kommunjurist aktivt följer rättsutvecklingen och tar de initiativ som behövs för att kommunen ska vara uppdaterad på de regler som gäller. I ditt ansvar ligger även kommunens ramavtal för externa juridiska tilläggstjänster och att vårda kommunens författningssamling.


KVALIFIKATIONER
Juristexamen samt minst tre års erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete inom offentlig sektor.

I rollen krävs att du har ett konsultativt arbetssätt samt förmåga att ta egna initiativ och självständigt driva frågor inom ditt område. Du är analytisk, effektiv och noggrann och har hög integritet. Du kan strukturera komplicerade frågor samt kommunicera lösningar på ett tydligt sätt såväl muntligt som skriftligt. Det är en fördel om du har ett stort intresse för samhällsfrågor och tycker det är stimulerande att arbeta i en politiskt styrd organisation. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

Vi ser gärna att du har kunskap och erfarenhet från juridiskt arbete med affärsjuridisk och bolagsrättslig inriktning. Det är även meriterande om du har erfarenhet av arbete inom offentlig förvaltning och politisk styrning.


ÖVRIGT
Inför denna rekrytering har vi noggrant valt vilka annonsplatser vi vill annonsera i och undanber oss därför kontakt med annonsörer och bemanningsföretag!

Kontaktpersoner på detta företaget

Kanslichef Linda Svensson
0340-881 14
VISION
0340-887 26
DIK Marianne Castellano
0340-69 78 60
kommundirektör Annbritt Ulfgren
0340-881 02
Kommundirektör i Varbergs kommun Annbritt Ulfgren
0340-881 02
Personalsekreterare Ulla Reideman
0340-882 11
Vision Jeanette Larsson
0340-882 89
Ledarna Suzanne Persson
0340-69 71 82
SSR Inger Fritzson
0340-884 41
Kanslichef Henrik Lundahl
072-968 81 14

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Varbergs kommun, Kommunledningskontoret
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Enligt avtal.
  • Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde: Snarast enligt överenskommelse.
  • Publicerat: 15 juni 2016

Besöksadress

43280 Varberg
None

Postadress

None
Varberg, 43280

Liknande jobb


Kommunjurist

Kommunjurist

7 maj 2024

30 april 2024

Dataskyddsombud

Dataskyddsombud

7 mars 2024