OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Finspång har cirka 21 000 invånare. 1 600 personer är anställda hos Finspångs kommun, som är organiserad i sektorer under en verksamhetsnämnd; kommunstyrelsen.
Det går bra för Finspång och vi är inne i en spännande expansiv fas där invånarantalet stiger. Vi har flera spännande utmaningar kring infrastruktur, ortsutveckling och bostadsförsörjning som är nyckelfrågor i Finspångs fortsatta tillväxt.
Tjänsten är placerad på kansli- och kommunikationsavdelningen, som tillhör ledningsstaben med ansvar för ärendeberedning, kommunaljuridik, registratur, arkiv, kommunikation, konsumentvägledning, telefonväxel och reception. Vi är specialister som arbetar nära de politiska besluten och utgör ett kvalificerat stöd till kommunledning och sektorer.
För kansli- och kommunikationsavdelningen innebär den expansiva fasen utmaningar kring medborgarservice, tillgänglighet och öppenhet samt medborgarnas möjlighet till inflytande.
Vill du i egenskap av nyckelperson vara med och förändra och utvecklas inom en politiskt styrd organisation i en spännande fas? – då är det här tjänsten för dig!
ARBETSUPPGIFTER
Kommunsekreteraren är sekreterare i kommunstyrelsen och kommunfullmäktige. I arbetsuppgifterna ingår att utveckla och stärka stödet till den politiska- och tjänstemannaorganisationen. Kommunsekreteraren fungerar som länk mellan förvaltning och politiskt organ och har en viktig roll i mötet med politik, tjänstemannaorganisation och medborgare.
Du ansvarar för ärendeprocessen; förbereder, kvalitetssäkrar, organiserar och hanterar underlag för beslut inför sammanträdet samt skriver beslut och protokoll. Du har flera olika arbetsuppgifter, från utredning till kvalitetsarbete.
Våren 2015 inför Finspångs kommun ett nytt dokument- och ärendehanteringssystem (Public 360). Systemet är en del i arbetet med att förbättra kvalitén, bli effektivare och öka tillgängligheten. Det kommer att vara ditt huvudsakliga arbetsverktyg, som du också är förvaltare för.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har högskoleutbildning med inriktning mot statsvetenskap, offentlig förvaltning, juridik eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Vidare bör du ha kunskap om eller ha arbetat med kommunallagen, förvaltningslagen och offentlighets- och sekretesslagen.
• Du kan uttrycka dig klart och lättbegripligt i tal och skrift.
• Du förstår komplicerade språkliga underlag och producerar dokument av hög kvalitet.
• Dina IT-kunskaper är mycket goda och du har också mycket god datorvana. Du måste vara välbekant med Word i MS Office.
Erfarenhet av arbete inom en politiskt styrd organisation och av arbete i dokument- och ärendehanteringssystem är meriterande.
Vi fäster stor vikt vid personlig lämplighet. Du är en duktig generalist med förmåga att snabbt sätta dig in i olika områden och flera olika arbetsuppgifter. Du är kontaktskapande och är bra på att skapa nätverk och samverkan. Du är kommunikativ, självgående, strukturerad och får saker gjorda. Du har en god strategisk och analytisk förmåga och är en bra lagspelare, men samtidigt självständig och har yrkesmässig integritet. Du har ett brett samhällsintresse, är flexibel och van att arbeta i ett högt tempo.
ÖVRIGT
Rekryteringen genomförs under förutsättning av erforderliga beslut.
Provanställning kan komma att tillämpas.
För att ge bästa möjliga service till våra kommuninvånare eftersträvar vi en personalsammansättning som speglar mångfalden i Finspångs kommun.
I Finspångs kommun tillämpar vi rökfri arbetstid.
Inför rekryteringsarbetet har Finspångs kommun noggrannt tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Johan Malmberg, näringslivschef
0122-852 68, 070-35 85 103
Kristina Artursson, ombud Akademikerförbundet SS
0122-852 82, 070-522 02 73
Leif Björk, ombud Jusek
0122-850 09
Anna Stark, ombud Vision
0122-852 66
Ekonomichef Anette Asklöf
0122-85025
Lisa Andersson Hansson
0122-85720
Ekonomichef Anette Asklöf
0122-85025
Civilekonomerna Mikaela Maglica Carlberg
0122 – 850 30
Vision Lisa Andersson Hansson
0122-85720
Emma Axelhed, Administratör
070-6140713