Kommunsekreterare

Arbetsbeskrivning

Vi som arbetar inom kommunen finns där människor finns. Vi gör skillnad och påverkar människors vardag. Vi bidrar till människors livskvalitet. Varje dag. Därför tycker vi att vi har Sveriges viktigaste jobb.

Vi ansvarar för att barn lär sig läsa och skriva, att vi har bra vägar, rent vatten och en fin miljö, att det byggs hus, att det finns ett rikt kultur- och fritidsliv och att människor får en god och trygg omsorg på äldre dar. Och mycket mer.

Som anställd på Älmhults kommun kommer du att vara med och göra skillnad. Det finns många intressanta och utvecklande jobb hos oss. Som arbetsgivare har vi högt satta mål för vår arbetsmiljö. Vi vill ha medarbetare som trivs och utvecklas själva och som aktivt och engagerat bidrar till kommunens utveckling. Älmhults kommun befinner sig i ett intressant utvecklingsskede och har dessutom en befolkning som växer, vilket förutsätter medarbetare som är positivt inställda till förändringsarbete.

I Älmhult kan du kombinera den mindre ortens fördelar med en unik internationell atmosfär och ett globalt näringsliv. Här är det lätt att leva och bo med nära till det mesta. Med goda kommunikationer är det också lätt att pendla.

ARBETSUPPGIFTER
Kanslienheten ansvarar för administration till kommunledning och förtroendevalda samt diarium, arkiv, risk- och säkerhetsfrågor, utredningar mm.

I rollen som kommunsekreterare kan du komma att arbeta som sekreterare i arbetsutskott, nämnder samt fullmäktige där du har det övergripande ansvaret för att beslutsprocessen fungerar på ett smidigt, effektivt och rättssäkert sätt.

I arbetsuppgifterna ingår registrering, ärendeberedning, upprättande av kallelser, arkivläggning, olika former av utredningsarbete, att skriva ingresser, att upprätta yttranden, att bistå med viss juridisk rådgivning m.m. knutet till de instanser du ansvarar för.

Du kan även komma att ansvara för utveckling av reglementen och styrdokument knutna till den politiska organisationen.

Du har i din roll ett nära samspel med kollegor, politiker och chefer i hela organisationen. Du är med och utvecklar kommunens nämndadministrativa rutiner och arbetssätt tillsammans med övriga medarbetare på kanslienheten.

Kommunen kommer att införa ett nytt dokument- och ärendehanteringssystem med målsättningen att skapa en helt digitaliserad ärendehantering där du kommer att ha en central roll.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med examen från förvaltningslinjen, inom statsvetenskap, juridik eller annan högskoleutbildning som bedöms som likvärdig. Du har goda kunskaper i kommunalrätt, offentlighet- och sekretesslagstiftning och kunskaper i förvaltningsrätt som du förvärvat via utbildning eller genom arbetslivserfarenhet.

Tjänsten kräver att du kan uttrycka dig mycket väl i tal och skrift.

Du är bekväm i rollen som sekreterare, du är noggrann och utåtriktad. Vidare har du ett intresse för, samt kunskap i IT-frågor och ärendehanteringssystem.
Tjänsten förutsätter att du har erfarenhet av att arbeta självständigt, ta egna initiativ och driva frågor. Du ska bidra med service, samarbetsvilja samt ha en positiv inställning till omgivningen.

Du har ett strukturerat arbetssätt samt är van att hantera flera arbetsuppgifter på en gång. Du har förmåga att jobba mot i förväg angivna tider och har förmåga att prioritera mellan olika arbetsuppgifter.

Du har några års arbetslivserfarenhet av liknande tjänst i kommun eller annan offentlig verksamhet.

ÖVRIGT
Älmhults kommun strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka. Vi välkomnar därför sökanden med olika bakgrund.

Välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Kontaktpersoner på detta företaget

IT-Chef Robert Palmqvist
0476-55481
Fackliga organisationerna
0476-550 00 (kommunens växel)
Kanslichef Mats Porsklev
0476-553 88
Valnämndens sekreterare Henrik Dahlström
0476-55 021
Fackliga organisationer
0476-550 00 (kommunens växel)
turistinformatör Inger Arvidsson,
0476-551 52
Kommunikationschef Malin Blom
0476-55328
Ekonomichef Katarina Andersson
0476-55143
Personalchef Ingela Hjelte
0476-55355
Upphandlare Heike Philipsson
0476--55341

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Älmhults kommun, Kommunledningsförvaltningen Älmhult
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Månadslön Vi tillämpar individuell lönesättning.
  • Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde efter överenskommelse.
  • Publicerat: 26 juni 2015

Besöksadress

Stortorget 1 34323 Älmhult
None

Postadress

Box 500
Älmhult, 34323

Liknande jobb


22 mars 2024

Kommunsekreterare

Kommunsekreterare

19 februari 2024

Vik. Kommunsekreterare till kommunledningskontoret

Vik. Kommunsekreterare till kommunledningskontoret

13 februari 2024

6 februari 2024