Kommunsekreterare

Arbetsbeskrivning

Norberg är en bergslagskommun och utgör centrum i en av landets äldsta bergslagsbygder, här bor ca 5 700 personer varav ca 80 % i tätorten. Geografiskt är kommunen belägen i Västmanlands norra del med gräns mot Fagersta, Sala och Dalarna

Kommunen är Norbergs största arbetsgivare med drygt 500 medarbetare. Kommunens huvuduppgift är bl a att ge invånarna god service inom skola, vård och omsorg som är några av kommunens obligatoriska verksamheter.
Bland de frivilliga verksamheterna finns ett rikt utbud av kultur- och fritidsverksamhet. Inom kommunens ledningskontor finns, förutom kommunchefen, ett antal kommungemensamma funktioner för bl a personalfrågor, IT-strategi, beredskapssamordning och krishantering samt administration.

Enhet administration, som kommunsekreteraren tillhör, ansvarar för nämndadministrationen för kommunfullmäktige, kommunstyrelsen och kommunstyrelsens allmänna utskott. Inom enheten finns även kommunens registrator som ansvarar för all registrering av in- och utgående handlingar. Inom enheten finns också en kontorsservicefunktion.

Arbetsuppgifter:
Du som gillar utmaningar kommer att ha ett självständigt och utvecklande arbete som också ställer krav på gott samarbete med förtroendevalda politiker och övriga verksamheter i kommunen.

Tillsammans med kommunchef och enhetschef arbetar du nära de förtroendevalda och som kommunsekreterare ansvarar du för sekreterarskapet i kommunfullmäktige, kommunstyrelsen och kommunstyrelsens allmänna utskott. Det innefattar ansvar för kallelse, handlingar och protokoll till förtroendemannaorganen liksom ärendeberedning och olika utredningsuppdrag.

Kommunsekreteraren ser vi som nyckelperson och initiativtagare till att ta fram metoder och arbetssätt för att säkerställa hög kvalitet i styrelseadministrationen. I uppdraget ingår också att utveckla ärendehanteringsprocessen och aktivt medverka i digitalisering av styrelsens utskick av handlingar. En viktig del av arbetet är att ge styrelse och utskott service och stöd i deras arbete.

Kvalifikationer:
Vi söker dig som antingen har högskoleutbildning med samhällsvetenskaplig, statsvetenskaplig eller juridisk inriktning och/eller annan relevant kunskap och erfarenhet för tjänsten. Det är meriterande om du har arbetat med liknande uppgifter inom offentlig verksamhet, liksom erfarenhet från att arbeta med moderna ärendehanterings-system.

Du är en person som har god samarbetsförmåga med ett positivt och serviceinriktat förhållningssätt. Fallenhet för struktur, ordning och noggrannhet är en självklarhet. Arbetet kräver att du har mycket goda kunskaper i det svenska språket och kan uttrycka dig väl i både tal och skrift. Du kan arbeta självständigt och ta egna initiativ när
så krävs. Du tycker om nya digitala lösningar.

Kommunen har en aktiv samverkan i regionen. Därför är det en fördel om du har B-körkort och tillgång till bil.

Anställningsvillkor:
Tillsvidareanställning, heltid. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse. Månadslön. Provanställning kan eventuellt tillämpas.

Ansökan:
Välkommen med din ansökan senast 2016-06-30 via HR-supporten på www.norberg.se.
Bifoga personligt brev och CV. Betygshandlingar ber vi dig ta med vid en eventuell intervju.

Urvalsarbete och intervjuer kan ske löpande under ansökningstiden, varför vi ber dig att skicka din ansökan snarast möjligt.

Upplysningar om tjänsten lämnas av:
Chef enhet Administration, Caroline Persson, caroline.persson@norberg.se, tfn: 0223-291 02
Personalchef, Anita Karlsson, anita.karlsson@norberg.se, tfn: 0223-291 09

Fackliga företrädare:
Fackliga representanter nås via kommunens växel 0223-290 00

Kontaktpersoner på detta företaget

Personalchef Anita Karlsson
0223-29109
Förskolechef Ann Redlund
0223-292 18
Områdeschef IFO Ann-Christine Rask
0223-29 000
Tf föreståndare Jonas Gustafsson
0223-29 298
Rektor Kjell Andersson
0223-29180
Biträdande rektor Victoria Åkerlund
0223-29142
Förvaltningschef Ingela Andersson
0223-291 70
Socialchef Liselotte Eriksson
0223-29 000
Områdeschef ÄO Kajsa Törner Liljeqvist
0223- 292 15
Områdschef ÄO Kristina Sandberg
0223-29 000

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Norbergs kommun Norberg
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Månadslön
  • Heltid Tillsvidare
  • Publicerat: 8 juni 2016

Besöksadress

Malmgatan 7
None

Postadress

Malmgatan 7
Norberg, 73821

Liknande jobb


30 maj 2024

28 maj 2024

Nämndsekreterare till barn- och utbildningsförvaltningen

Nämndsekreterare till barn- och utbildningsförvaltningen

27 maj 2024

Nämndsekreterare, vikariat

Nämndsekreterare, vikariat

21 maj 2024