Kommunsekreterare

Kommunsekreterare

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och göra skillnad med oss?
Vår vision för år 2030 är att vi ska vara en plats för att göra skillnad. Visionen togs fram tillsammans av politiker, företagare, föreningsmänniskor, ungdomar, tjänstepersoner och invånare. Visionen beskriver vilken plats vi vill sträva mot att vara, den är vår karta och målbild över vart vi är på väg. Visionen ägs av alla och bygger stolthet, framtidstro och en anda för kommunen som plats. Vision 2030, här ger vi plats att göra skillnad, är vår gemensamma viljeinriktning och visar hur vi ska arbeta utifrån en gemensam värdegrund: ”Idéer blir till verklighet”, ”Tanke och omtanke” och ”Där alla har betydelse”.

Som kommunsekreterare kommer du att arbeta vid kommunledningskontoret som är serviceorgan åt kommunstyrelsen och kommunfullmäktige. De verksamheter inom kommunledningskontoret som lyder under kommunstyrelsen har som främsta uppgift att handlägga samtliga frågor som är av förvaltningsövergripande karaktär och bereda dessa frågor inför den politiska behandlingen i kommunstyrelsen och i kommunfullmäktige.

Vaggeryds kommun har två tätorter omgivna av en levande landsbygd i det natursköna Småland. Vårt strategiska läge mellan Jönköping och Värnamo gör kommunen till en attraktiv plats att växa upp, arbeta och åldras i. Företagsamheten frodas och vår entreprenörsbygd gör Vaggeryds kommun till ett av länets mest expansiva kommuner.

Vaggeryds kommun är en av de största arbetsgivarna i Vaggeryd och Skillingaryd med omnejd och att vara anställd här är att spela en viktig roll i kommunens utveckling. Våra värderingar bygger på människors lika värde och vi vill ge bra service till våra kommuninvånare.

Som kommunsekreterare arbetar du vid kommunledningskontorets kansli, vars ansvar kan delas in i två huvudsakliga uppdragsområden:
• Central administration: beredning av ärenden till kommunfullmäktige, kommunstyrelsen och kommunstyrelsens arbetsutskott och stöd till de kommunala råden, överförmyndaren, valberedningen och valnämnden. Kommunens centrala arkiv och diarium.
• Utveckling och kommunikation: samhällsutveckling, detaljplanering och översiktsplanering, infrastruktur och kollektivtrafik, kommunikation, destinationsutveckling och turism, verksamhetsutveckling, informationssäkerhet, diverse utredningar.

Chefen för kanslienheten leder enheten där samtliga 12 medarbetare arbetar både strategiskt och operativt med kommunövergripande frågor.

ARBETSUPPGIFTER
Som kommunsekreterare arbetar du på kommunledningskontoret och ingår i ett team som utgör navet i kommunens centrala administration, vilket ställer krav på en hög integritet i hanteringen av frågor av olika slag. Du kommer ha ett nära samarbete med kanslichefen som är biträdande kommundirektör, kommundirektören, kommunstyrelsens ordförande och kommunadministratör/arkivarie. Du har även ett nära samarbete med andra nyckelpersoner kring nämndadministration, men också daglig kontakt med de övriga förvaltningarna där du ger stöd i nämndadministrativa frågor och samordnar samverkansarbetet mellan nämndsekreterarna.

Som kommunsekreterare ansvarar du för den centrala diarieföringen och förvaltar system för ärende- och dokumenthantering och förtroendevalda. Du har en viktig roll i att driva dels utvecklingen av den centrala administrationen och dels samordna kommungemensamma rutiner och arbetssätt. Du är drivande i att samordna kommunledningskontorets tjänstemannaberedning i nära samverkan med kommundirektör och kanslichef.
Kanslienheten samordnar och bereder ärenden till dels kommunfullmäktige, kommunstyrelsen och kommunstyrelsens arbetsutskott och dels till de kommunala råden, överförmyndaren, valberedningen och valnämnden. Som kommunsekreterare är du sekreterare i dessa politiska församlingar. Kanslienhetens medarbetare stödjer ärendeberedning, planering, utredningar, sammanträdesadministration och andra kansliuppgifter. Du ger också stöd till förvaltningens tjänstemän i deras arbete med att producera beslutsunderlag och hålla i strukturen för nya och pågående ärenden.
Medarbetarna på enheten arbetar i team där samverkan och gemensamma prioriteringar skapar viktiga förutsättningar för att lyckas med såväl de enskilda som de gemensamma målsättningarna.

Vi tror att du är både noggrann och flexibel, att du är självständig och vill leverera kvalitativ service till politiker, invånare och tjänstemän i organisationen, samtidigt som du har förmåga att samverka och kommunicera i både tal och skrift.


KVALIFIKATIONER
Vi tror att du har en statsvetenskaplig högskoleutbildning, gärna med inriktning mot offentlig förvaltning eller motsvarade som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Erfarenhet av arbete i en politiskt styrd organisation är starkt meriterande, liksom erfarenhet av att ha en processledande roll och god vana av digital ärendehantering.

Du delar kommunens värdegrund tanke och omtanke, alla har betydelse, idéer blir till verklighet. Gemensamt för kanslienheten är att vi arbetar lösningsorienterat och nytänkande. Ofta kommer nya uppdrag med kort varsel och vi har ett ständigt samarbete för att lösa våra uppgifter och utveckla våra arbetssätt. För att lyckas behöver du trivas med att samarbeta och kommunicera med andra människor som på olika sätt bidrar i en gemensam arbetsprocess. Det är viktigt att du tycker om att vara "spindeln i nätet" och är en utpräglad problemlösare. Som person är du självständig, prestigelös, strukturerad och kvalitetsmedveten.


ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig ansöka online via länk i annonsen. I denna rekrytering arbetar vi med löpande urval och förbehåller oss därför rätten att påbörja intervjuarbetet innan ansökningstidens slut. Skicka därför in din ansökan så fort som möjligt.

Vaggeryds kommun har före annonsering övervägt val av annonseringskanaler och undanber sig därför samtal från rekryteringsfirmor och annonsförsäljare.

Kontaktpersoner på detta företaget

Ekonomisekreterare Torbjörn Lindberg
0370-678118
Vision Sara Tolf
0370- 67 80 00
IT-chef Tomas Johansson
0370-678185
Vision Sara Tolf
0370-678137
Enhetschef Ingegerd Wremp
0370 67 80 19
Personalchef Åsa Öhrn
0370-67 81 56
Chef Kanslienheten Torbjörn Åkerblad
0370 - 67 81 42
Ekonomichef Patrik Eurenius
0370-678104
Upphandlingsansvarig Ann Clewåker
0370- 678113
Kommundirektör Bengt-Olof Magnusson
0370-67 81 35

Sammanfattning

Besöksadress

Bangårdsgatan 2 56821 Skillingaryd
None

Postadress

Box 43
Skillingaryd, 56821

Liknande jobb


Kommunsekreterare med ansvar för E-arkiv

26 maj 2024

Kommunsekreterare Huddinge

Kommunsekreterare Huddinge

13 maj 2024

22 mars 2024

Kommunsekreterare

Kommunsekreterare

19 februari 2024