Kommunsekreterare till kommunledningskontoret

Kommunsekreterare till kommunledningskontoret

Arbetsbeskrivning

Sigtuna kommun är en plats med stor spännvidd. Här ryms levande landsbygd, småstad och en internationell flygplats. Ett rikt kulturarv och kulturell mångfald. En stolt historia och stora framtidsplaner. Kanske är det därför drivkraften är så stark att växa, förändras och utvecklas. Det är också därför det är så spännande att arbeta här. Hos oss blir du del av en trevlig och prestigelös kultur där vi hjälps åt och tar tillvara på varandras kunskap, olikheter och erfarenheter. Arbetet är ofta omväxlande, ibland utmanande men alltid meningsfullt. Välkommen hit!

ARBETSUPPGIFTER
I rollen som kommunsekreterare i Sigtuna kommun är du en av två nyckelpersoner när det gäller att samordna och kvalitetssäkra ärenden och beslutsunderlag till bland annat kommunfullmäktige, kommunstyrelsen och utskott. Du arbetar primärt som sekreterare i kommunfullmäktige och kommunstyrelsen och har en sammankallande roll för övriga nämndsekreterare inom Sigtuna Kommun. Arbetsuppgifterna innefattar även att utreda och skriva fram ärenden inom uppdraget och kansliets ansvar. Vidare är du ett specialiststöd till politiker och tjänstemän i den politiska beslutsprocessen och du ansvarar för och säkerställer formalia kring kallelser, utskick och protokollshantering. Du verkar också i det kvalitativa utvecklingsarbetet inom kansliets ansvarsområden bland annat genom att effektivisera processer med hjälp av digitala verktyg och proaktivt utbilda tjänstepersoner och förtroendevalda.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som;
• Har högskoleutbildning inom samhälls- eller statsvetenskap, juridik eller motsvarande.
• Har några års erfarenhet av att ha arbetat som nämndsekreterare i en politisk styrd organisation, meriterande är erfarenhet av arbete i kommunfullmäktige och kommunstyrelse.
• Är van att arbeta i ett digitalt informations- och ärendehanteringssystem.
• Har god kunskap i kommunallagen och förvaltningslagen.
• Kan utrycka dig väl i tal och skrift på svenska.

Som person är du lösningsfokuserad och kreativ, du är bekväm att ta egna initiativ och trivs i en stödjande- och serviceinriktad funktion. Det är viktigt att du har en god samarbetsförmåga då arbetet består av många olika kontaktytor.
Vidare är du;
• trygg i rollen som nämndsekreterare och trivs med att arbeta både självständigt och tillsammans med andra.
• utvecklingsfokuserad och intresserad av digitala lösningar.
• pedagogisk och tycker det är utvecklande att utbilda och vägleda andra.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Varmt välkommen med din ansökan redan idag!

ÖVRIGT
Din ansökan gör du enkelt genom att bifoga ditt CV och svara på några urvalsfrågor kopplade till denna tjänst. Vi ber dig dock att inte bifoga personligt brev.

I den här rekryteringen genomförs ekonomisk och juridisk bakgrundskontroll på slutkandidaten som en del i Sigtuna kommuns trygghets- och säkerhetsarbete. Blir du vår slutkandidat kommer du att få mer information och kontrollen görs givetvis med ditt samtycke

Som anställd i Sigtuna kommun får du ta del av en rad förmåner, bl.a. blir du automatiskt medlem i Personalklubben där du kan ta delta i olika aktiviteter. Läs gärna mer om våra andra förmåner och hur det är att jobba hos oss i Sigtuna kommun!
https://www.sigtuna.se/naringsliv-och-arbete/jobba-hos-oss.html

Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kommundirektör Ulla-Marie Hellenberg
08-591 260 03
Enhetschef HR Gunlög Svensson
0859126638
Musei- och Konsthallschef Ted Hesselbom
08- 591 266 54
Rektor Åsa Ersson
08-597 833 95
HR-chef Stina Nyström
08-591 260 80
HR-strateg Hållbar arbetshälsa Bengt Palmgren
073 661 34 04
Kommundirektör Ulf Bergh
08-591 260 03
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och

Utvecklingsstrateg HR Camilla Uddman

Biträdande kommundirektör Helen Kavanagh Berglund
08-591 26060

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Sigtuna kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 7 november 2023
  • Ansök senast: 24 november 2023

Besöksadress

19585 MÄRSTA
None

Postadress

Södergatan 20
MÄRSTA, 19585

Liknande jobb


Vi söker en Nämndsekreterare / Registrator

Vi söker en Nämndsekreterare / Registrator

19 februari 2024

26 januari 2024