Kompetensförmedlare till Jobbcenter

Arbetsbeskrivning

En dag på jobbet  



 

Jobbcenters huvudsakliga uppgift att är att stötta arbetslösa personer ut i arbete vilket sker genom olika insatser såsom kartläggning, praktik, utbildning och coachning.  

Ditt uppdrag som kompetensförmedlare är att förmedla deltagarna och deras kompetenser hos arbetsgivare. Du har mycket arbetsgivarkontakter och har kännedom om deras förutsättningar och behov, men utgår alltid från deltagaren och dennes potential i ditt arbete. Du stöttar individen med det som krävs för att uppnå ett hållbart resultat, det kan till exempel vara att ringa arbetsgivare för att förmedla kompetensen, intervjuträna inför mötet med arbetsgivare och följa med på intervjun. Du följer också upp deltagaren hos arbetsgivaren för att säkerställa att matchningen blivit hållbar.

 

En målbild är att du till 80 % arbetar med deltagaren och 20 % administrativt. Du bidrar till att skapa trappstegsmodeller hos arbetsgivare som har återkommande rekryteringsbehov. Du jobbar i team tillsammans med andra yrkesroller i verksamheten för att lyckas med uppdraget, hållbart arbete eller studier.  

  

Arbetsuppgifter  

 

- Känna till deltagarna och vilka som är redo att matchas ut.   

- Kontakta arbetsgivare för att förmedla deltagarna.   

- Ansvara för uppföljning på arbetsplatserna.   

- Planera och ansvara för gruppaktiviteter såsom t.ex. information om branschkrav.   

- Skapa möjligheter för deltagare och arbetsgivare att mötas genom att tex boka in enskilda intervjuer.

- Hålla dig uppdaterad om arbetsmarknaden, branscher, utbildningar och företag.   

- Känna till vilka kompetenser som efterfrågas i de olika branscherna  

 

Vem är du?  

 

Krav:
 
- Högskoleutbildning med adekvat inriktning inom området, eller annan erfarenhet som arbetsgivaren finner likvärdig  
- Erfarenhet av rekryterings- och matchningsarbete.  
- Erfarenhet av att arbeta med målgruppen.      
 

Meriterande:  
 

- Erfarenhet av att arbeta mot andra myndigheter tex Arbetsförmedlingen.   
- Erfarenhet av att utveckla och följa upp arbetssätt/metoder/   
- Erfarenhet av arbete med CEFR-skalan (gemensamma europeiska referensramen för språk)  
Personliga egenskaper:  
Du tror på individen och dennes förmågor och har lätt för att skapa förtroende och relationer i yrkesmässiga sammanhang. Du tar initiativ, planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Du lyssnar, kommunicerar och löser utmaningar på ett konstruktivt sätt och är en duktig ”säljare”.  

 

Vi erbjuder dig  

 

Som medarbetare hos oss erbjuds du bland annat:  
 

- Årsarbetstid: Möjlighet att i viss mån styra din egen arbetstid       
- Extra semesterdagar: om verksamheten tillåter har du möjlighet att växla in semesterersättningen till fem extra semesterdagar    
- Friskvårdsbidrag för motions- och friskvårdsaktiviteter  

 

För att ta del av fler av Södertälje kommuns förmåner för anställda, gå in på  https://www.sodertalje.se/formaner  

 

Välkommen till oss!  

 

Vi bygger ett inkluderande Södertälje med tillväxt och arbetsmarknad för alla. Arbetslivskontoret i Södertälje ansvarar för de kommunala arbetsmarknadsinsatserna. Verksamheten organiseras i ett kompetenscenter och ett jobbcenter, som tillsammans med andra intressenter utgör den röda tråden och bidrar till målet för arbetslösa medborgare i Södertälje kommun – hållbart arbete eller studier.  

 

Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Södertälje kommun Södertälje
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Månadslön Månadslön
  • Heltid Heltid
  • Publicerat: 11 juli 2018

Liknande jobb


Administratör Veldi Borås

Administratör Veldi Borås

3 april 2024

27 mars 2024