Konsulent-arbetsledare till socialkontor vuxen

Arbetsbeskrivning

Jobba med det viktigaste. Västerås stad har 10 000 medarbetare inom 100 olika yrken, alla med det gemensamma målet att bygga en stolt och väl fungerande stad där framtidstro står i centrum. Välkommen till en arbetsplats full av liv.

ARBETSUPPGIFTER
Socialkontor vuxen är en enhet som präglas av engagerade medarbetare, arbetsglädje och en vi-anda som innebär att vi ställer upp för varandra och tar gemensamt ansvar. Vår medarbetarundersökning visar ett positivt resultat med ett bra chefsindex år efter år. Självklart har vi som alla andra en stressnivå som vi arbetar målmedvetet med att förbättra, vilket bl. a. medfört bättre tekniska lösningar och förstärkning i personal. Enhetens uppdrag består i uppsökande verksamhet, utredning och uppföljning. Målgruppen är vuxna individer med missbruk, människor med bostadssociala problem samt övriga vuxna med andra sociala problem. Vi är ca 30 medarbetare, varav en enhetschef, två konsulenter, två seniorhandläggare och en assistent. Vårt arbete genomsyras av kompetent handläggning i individärenden, utvecklingsarbete och att vi ser samverkan som en framgångsfaktor.

Nu söker vi en konsulent som har ett stort intresse av att få utveckla andra och få människor att växa.

Som konsulent ingår du i enhetens ledning och svarar särskilt för teamen som arbetar med människor med missbruk. Vi arbetar processinriktat och lägger stor vikt vid kvalitetssäkring och metodutveckling som du driver tillsammans med övriga medarbetare. Som stöd finns möjlighet till mentor/fadder och en introduktion som utformas utifrån Dina specifika behov och erfarenheter.

Ditt uppdrag:
- Svara för daglig arbetsledning
- Fatta beslut enligt Individ- och familjenämndens delegationsordning
- Företräda nämnden i Förvaltningsrätten
- Tillsammans med övriga medarbetare implementera evidensbaserade metoder och ta initiativ till utveckling av rutiner i arbetsprocessen med ett tydligt brukarfokus
- Handledning

Västerås stad har en beställar- och utförarorganisation där sociala nämndernas förvaltning har en beställarfunktion. All myndighetsutövning tillhörande de tre sociala nämnderna är organiserad i ett gemensamt verksamhetsområde innehållande socialkontoren samt enheter för biståndshandläggning med en gemensam myndighetschef under direktören. Myndighetsutövningen i förvaltningen ska vara rättssäker med ett respektfullt bemötande. Verksamheten bedrivs utifrån forskning och beprövad erfarenhet. Vi lägger stor vikt vid fortsatt kvalitetssäkring och metodutveckling.


KVALIFIKATIONER
Du som söker tjänsten har en socionomexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer lämplig. Du har flerårig erfarenhet av myndighetsutövning och erfarenhet av individ- och familjeverksamhet. Vidare har du god kunskap om verksamhetsområdet individ och familj, särskilt beroende och behandlingsformer. Du har även dokumenterad kunskap om relevant lagstiftning och rättspraxis, SOL, LVM och LVU.

För tjänsten ser vi gärna att du har erfarenhet av arbetsledning och att handleda kollegor eller praktikanter eller trainees. Vi ser gärna att du även har erfarenhet av arbete med målgruppen vuxna missbrukare.

Meriterande för tjänsten om du har:
-utbildning i MI och ASI
-ledarskapsutbildning
-utbildning i systemteori
-kunskap om neuropsykiatriska funktionshinder och orienterad om psykisk ohälsa

Du är en person som trivs med att leda och motivera andra för att nå gemensamma mål. Att komma med idéer och nya angreppssätt i arbetsrelaterade frågor är något som du gör och du verkar för ett lärande och innovativt klimat i din omgivning. Du är flexibel och ser möjligheter i förändringar. Du har en helhetssyn, som för oss innebär att du ser helheter och tar hänsyn till det större perspektivet och tar hänsyn till verksamhetens bästa i agerande och beslut. Du samarbetar bra med andra människor, du lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt. Vidare tar du ansvar för din uppgift och planerar och prioriterar ditt arbete på ett effektivt sätt. Du håller tidsramar och har ordning och reda.

B-körkort är ett krav.

Västerås stad eftersträvar och värdesätter mångfald.

Besök gärna www.jiv.se, som ger dig information om staden och vilket stöd Medflyttarakademin kan ge till dig och din respektive vid eventuell flytt till Västerås.


ÖVRIGT
Är du intresserad av att söka tjänsten? Då ber vi dig att söka via "Sök jobbet här"- funktionen på denna sida, då urvalet sker i en databas där kompetens, utbildning, arbetslivserfarenhet och andra kvalifikationer bedöms utifrån ditt ansökningsformulär.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Kontaktpersoner på detta företaget

Christine Wäneskog
021-39 84 10
Vårdförbundet Mimmi Högblom
021-10 41 66
Rektor Annelie Aleson
021-39 77 21
Rektor Mats Jensen
021-39 47 01
Specialpedagog Kerstin Nilseng
021-39 37 34
Specialpedagog Ulla Brännström Alesson
021-39 34 21
Lärarförbundet Ernst Lindkvist

Verksamhetschef Leif Larsson
021-39 81 01
Frimanska vux Maivor Andreasson
021-39 97 24
Mälarakademin Ann-Sofie Tersmeden
021-39 98 06

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Västerås stad VÄSTERÅS
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Enligt avtal.
  • Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskomelse.
  • Publicerat: 21 augusti 2015

Besöksadress

Stadshusentrén, Fiskartorget 72187 Västerås
None

Liknande jobb


Barnsekreterare

Barnsekreterare

24 april 2024

24 april 2024