Konsumentrådgivare

Arbetsbeskrivning

I Kungsbacka växer framtiden och vi ligger på ca 20 minuters pendlingsavstånd från Göteborg. Som en av landets främsta tillväxtkommuner satsar vi hårt på att ha en riktigt bra verksamhet och service med hög kvalitet för våra 77 000 invånare. I kommunen pågår ett arbete i flera forum för att utveckla e-tjänster och digitala arbetssätt med målsättningen att göra kommunens tjänster enklare, öppnare och effektivare för invånarna. Läs mer på www.kungsbacka.se

Förvaltningen för Service är en så kallad beställar- och utförarorganisation vilket innebär att vår verksamhet finansieras av de uppdrag som förvaltningarna lämnar till oss. Detta innebär att vi har ständiga krav på oss att vara flexibla och öppna för förändringar och utveckling. Tjänsten är placerad på Kundcenter & Rådgivning som är en av Medborgarservice två enheter.

Konsumentrådgivning vänder sig till kommuninvånarna och ger kostnadsfri rådgivning till konsumenter. Vi föreläser förskolor, företag och föreningar om konsumentskydd och vilka lagar som gäller.

Arbetsuppgifter
Som konsumentrådgivare är din huvudsakliga uppgift att ge konsumenträttsliga, hushållsekonomiska och avtalsrättsliga råd till konsumenter utifrån lagstiftning och avtal. Även medling kan komma att ingå om båda parter begär det/ går med på det. En del i arbetet är även att hålla i föreläsningar och seminarier samt informationsträffar i konsumenträtt för skolor, företag och föreningar. Regelbunden kontakt med press och media för informationsspridning samt att föra statistik ingår också.  

Kvalifikationer
Du som söker har en juristutbildning eller har statsvetensskaplig där handelsrätt ingår. Vi vill att du har kunskaper om medling och förhandlingar samt goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift. Har du kunskap i offentlig rätt samt erfarenhet av arbete inom handeln eller i butik är det meriterande.

För att lyckas i rollen är det viktigt att du är noggrann och väl medveten om mål och kvalitetsstandard samt lägger stor vikt vid att leva upp till dessa. Du tar ansvar för din uppgift och strukturerar själv upp ditt arbetssätt. I mötet med andra har du ett lugnt, uppmärksamt och tillmötesgående bemötande där du också kommunicerar på ett tydligt sätt. I större sammanhang med både små och stora grupper talar du klart, välformulerat och engagerat.

Vi erbjuder en tidsbegränsad anställning på 100 % fram tills 2014-12-31 och därefter 50 % till och med 2015-12-31.
Förutsättningarna kan dock komma att förändras och det finns då chans till förlängning och ökad sysselsättningsgrad.

Välkommen med din ansökan senast 2014-08-10.
Intervjuer sker under v34 men skicka in din ansökan redan idag!

Mer information lämnas av
Verksamhetschef Maria Egeröd
Mail: [email protected]

Eva Norrand-Andersen, Konsumentrådgivare
Mai: [email protected]

Helena Nagy, HR-konsult rekrytering (för frågor kring rekryteringsprocessen)
Tel: 0300-83 45 05




När du söker ett jobb hos Kungsbacka kommun vill vi att du använder dig av kommunens rekryteringssystem. Du påbörjar din ansökan genom att klicka på "Ansök" längst ner i annonsen.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Kungsbacka Kommun Kungsbacka
  • 1 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lönesättning
  • Heltid/ Ej specificerat

Liknande jobb


Konsumentrådgivare

24 juni 2010

Konsumentrådgivare

18 februari 2010

Konsumentvägledare/Konsumentrådgivare

20 maj 2010

1 april 2020