Konsumentrådgivare

Arbetsbeskrivning

Du vill något. Det vill vi med! Hos oss går vi från vilja till handling så här har du alla förutsättningar att påverka och få saker gjorda. Vi lyssnar, hjälps åt och jobbar för att dra åt samma håll. Här finns möjligheterna för dig som vill skapa, bygga, förändra, uppleva och utvecklas. Helsingborg är staden för dig som vill något.

Helsingborgs kontaktcenter har i uppdrag att samordna stadens service gentemot allmänheten. Principen är en väg in till kommunen för att bidra till ökad service och högre tillgänglighet. På kontaktcenter arbetar kommunvägledare och rådgivare som på olika sätt finns till för invånarna och företagen i staden.
Vi söker nu dig som vill bli en av oss och som älskar att ge god service. Som konsumentrådgivare har du starkt kundfokus och vill vara med och arbeta med siktet inställt på att bli Sverigeledande avseende service, bemötande och tillgänglighet.




ARBETSUPPGIFTER
Som konsumentrådgivare ger du kvalificerad konsumenträttslig rådgivning till privatpersoner och näringsidkare i Helsingborg, Bjuv, Klippan, Svalöv och Örkelljunga kommuner.

På Konsument Helsingborg tar vi emot bokade besök samt besvarar konsumenträttsliga frågor över telefon och e-post. Arbetet handlar till stor del om att göra rättsutredningar, tolka avtal och att ge förslag till tvistlösning. Det är viktigt att vara uppdaterad och intresserad av vad som händer inom konsumenträtten, i samhället och hur det påverkar konsumenters beteende.

Omvärldsbevakning är en viktig del av arbetet. Du arbetar förebyggande genom föreläsningar och presentationer av verksamheten. Du omvärldsbevakar och följer konsumenttrender via bland annat sociala medier. Arbetet innefattar även kontakt med media då journalister gärna hör av sig till konsumentrådgivningen för uttalanden eller en rättslig analys av en konsumenttvist.
Vi har cirka 4200 kontakter årligen. Fordons- och hantverkartvister är de områden där vi har flest ärenden. För närvarande utbildar våra konsumentrådgivare även gode män till ensamkommande barn.

Vi söker dig som är trygg i din yrkesutövning och förstår innebörden av en hög servicenivå. Du har lätt för att bygga förtroende och trivs med att vara synlig i organisationen. Som del av en mindre arbetsgrupp är det viktigt att du har lätt att samarbeta och tar eget ansvar för att arbeta mot satta mål. Tjänsten kan utvecklas över tid.

Det krävs att du gillar att arbeta i en miljö med ständiga förändringar och ett högt tempo. Du ser möjligheter och löser problem. För dig med positiv inställning och ambitioner blir detta en rolig och givande arbetsplats i nya fräscha lokaler. Vi finns mitt i centrala Helsingborg.



KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har
• Relevant högskole-/ universitetsutbildning.
• Goda kunskaper i konsumenträttslig lagstiftning samt avtalsrätt.
• Är strukturerad, flexibel och har förmågan att prioritera.
• Trivs med att jobba i högt tempo.
• Goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift. Din pedagogiska förmåga gör att du har lätt att ta till dig komplex information och göra den lättbegriplig. Andra språkkunskaper är meriterande.
• Tycker om att arbeta utåtriktat och att ha mycket kontakt med människor.
• Förmåga att lyssna och göra dig förstådd oavsett vem du har kontakt med.
• Lätt för att tala inför större grupper.
• Kvälls- och helgarbete kan förekomma.

Du arbetar nära dina kollegor och vi söker dig som är positiv, öppen, prestigelös och tycker om att samarbeta.
Tidigare erfarenhet av konsumenträttslig rådgivning är meriterande.


ÖVRIGT
Vi kan komma att genomföra löpande intervjuer.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Helsingborgs stad använder vi rekryteringsverktyget Visma Recruit. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du till Visma Recruit 0771-10 10 29.

Kontaktpersoner på detta företaget

Sektionschef Jenny Ejlertsson
042-10 58 61.
Stadsarkivarie/Enhetschef Sophia Hydén
042-105852
Sektionschef Maj Gram Andersson
042-10 36 73
Servicedirektör Mathias Johansson Perttu
042-106412
Sektionschef Andreas Bergdahl

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Helsingborgs stad, Serviceavdelningen
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Enligt avtal.
  • Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde efter överenskommelse Tillsvidareanställning med 6 månaders provanställning.
  • Publicerat: 21 februari 2017

Besöksadress

Kontaktcenter Stortorget 17 Helsingborg
None

Postadress

.
Helsingborg, 25189

Liknande jobb


Konsumentvägledare

Konsumentvägledare

30 november 2023

23 oktober 2023

17 augusti 2023

14 augusti 2023