Kravanalytiker

Kravanalytiker

Arbetsbeskrivning

Vill du att varje dag ska vara den viktigaste? Vi spelar en central roll i att upprätthålla rättssäkerheten i vårt samhälle. Gå in på www.aklagare.se och läs mer om vår spännande verksamhet.

Dnr ÅM2021-1207

På enheten för it-utveckling på Åklagarmyndighetens huvudkontor arbetar projektledare, systemutvecklare och jurister tätt tillsammans för att skapa de bästa möjliga förutsättningarna för våra användare och andra som berörs av våra it-system. Nu söker vi ytterligare en kravanalytiker som ska vara delaktig i vår digitalisering genom att analysera verksamhetskrav och delta i arbetet med att ta fram systemlösningar.

Dina arbetsuppgifter

I din roll som kravanalytiker driver du arbetet med att identifiera behov och krav från verksamheten inför utveckling av myndighetens systemstöd. Vår huvudsakliga användargrupp är våra åklagare och administratörer och de ställer höga krav på våra system. Deras vardag är beroende av bra systemlösningar och det är vår uppgift att underlätta denna och se till att de kan fullgöra sina samhällsviktiga uppgifter. Med vår centrala roll i rättskedjan spelar våra system en viktig roll även för övriga aktörer i rättskedjan, ex. domstolar och polis. Vi delar i vissa fall information och ofta finns det hänsyn att ta även ur dessa aspekter i vårt utvecklingsarbete. Utvecklingsteamen består av en blandning av användare, ofta åklagare och tekniker och din uppgift blir att se till att förena alla krav och behov avseende teknik, juridik och användbarhet, att analysera och dokumentera dessa samt att tillsammans med teamet bedöma realiserbarheten för att ta fram den lösning som tillgodoser behoven. I dina arbetsuppgifter ingår således också att leda och planera detta arbete och att hålla i workshops.

Ditt arbete som kravanalytiker är självständigt med mycket egenansvar men alla i arbetsgruppen finns till hands och hjälps åt vid behov. Arbetet bedrivs inom förvaltning av befintliga system eller i projekt vid nyutveckling. Du kan vara inblandad i flera projekt och uppdrag, vilket ställer krav på att du kan byta fokus och växla mellan våra verksamhetsområden, exempelvis från vår interna verksamhet till utbyten av information med andra myndigheter inom och utom Sverige. Kravarbetet sker i förhållande till projektets ramar och du levererar ditt arbete inom befintliga tidsramar och ser till att kravanalysen utmynnar i realiserbara krav som matchar projektets uppdrag och omfattning.

Dina kvaliteter och kvalifikationer

Vi söker dig som har:

Högskole- eller universitetsutbildning inom systemvetenskap, dataingenjör, annan it-inriktning eller motsvarande arbetslivserfarenhet
Erfarenhet från kravarbete
Som person ser vi gärna att du:

Har relevanta certifieringar inom krav- och verksamhetsanalys
Har erfarenhet av tidigare arbete som systemutvecklare
Har lätt för att samarbeta, skapa goda arbetsrelationer och har ett öppet förhållningssätt gentemot din omgivning
Är drivande, självgående och strukturerad
Det är meriterande om du har erfarenhet från arbete inom statlig verksamhet.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

 

Om anställningen

Anställningen är tillsvidareanställning med en provanställning på 6 månader.

Tester förekommer i rekryteringsprocessen.

På grund av arkivbestämmelser sparar vi ansökningar i två år. När du ansöker kommer dina personuppgifter att behandlas enligt offentlighetsprincipen samt dataskyddsförordningen. När du skickar din ansökan till oss, samtycker du till detta

Åklagarmyndigheten som arbetsgivare

Som en del av Åklagarmyndigheten får du över 1 500 kollegor över hela landet. Vi har en central roll inom rättsväsendet och bidrar alla till att upprätthålla rättssäkerheten i vårt samhälle – oavsett vilka våra arbetsuppgifter är. Det gör varje dag till den viktigaste.

Du möter en modern och platt organisation där vi hjälps åt över kompetensgränserna. Vi är övertygade om att olikheter berikar och strävar därför efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Här får du vara delaktig i en spännande vardag och möjlighet till balans mellan arbete och fritid.

Välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Linda Billfalk Åkerlund, facklig kontaktperson Saco-S
070-315 56 38
Pia Tanttu, facklig kontaktperson ST
010-562 54 37
Sofia Forsberg, personalhandläggare
010-562 50 48
Stephan Uttersköld, IT-utvecklingschef
010-562 57 52
Ulf Ållebrand, ekonomidirektör
010-562 51 30
Erika Lejnefors, facklig kontaktperson Saco-S
010-562 70 91
Maria Palmquist, facklig kontaktperson ST
010-562 65 23
Mikael Svensson, säkerhetschef
010-562 50 91
Maria Schütt, enhetschef
010-562 50 76
Karin Rosander, Informationsdirektör
010-562 50 10

Sammanfattning

Besöksadress

Östermalmsgatan 87 C
None

Postadress

Box 5553
Stockholm, 11485

Liknande jobb


16 maj 2024

IT Business Analyst

IT Business Analyst

13 maj 2024

Kravanalytiker

Kravanalytiker

24 april 2024