Kriskommunikatör

Kriskommunikatör

Arbetsbeskrivning

Länsstyrelsen är regeringens företrädare i länet och samordnar det regionala utvecklingsarbetet. Vi arbetar med frågor som bland annat avser miljö- och naturvård, landsbygd, samhällsplanering, djurskydd, beredskap, jämställdhet, integration och kulturmiljö. Vi arbetar aktivt för länets utveckling och samordnar olika samhällssektorer. I vårt arbete värnar vi om rättssäkerhet, öppenhet, likabehandling och god service. Länsstyrelsen i Hallands län har sitt kontor i centrala Halmstad och vi är idag ca. 230 anställda. För mer information se vår webbplats, www.lansstyrelsen.se/halland.

Tjänsten som kriskommunikatör är placerad vid Länsstyrelsens utvecklingsenhet som hanterar uppgifter inom områdena regional tillväxt, jämställdhet, integration, folkhälsa och förebyggande arbete samt kommunikation. Kommunikationsfunktionen består av sex medarbetare och arbetar för att Länsstyrelsen ska ha en god kommunikationsförmåga. Kommunikationsperspektivet ska vara en naturlig del i all verksamhet och ett stöd för att uppnå verksamhetsmålen.

ARBETSUPPGIFTER
Vi söker dig som vill arbeta med att driva utvecklingen av vårt kriskommunikationsarbete inom kärnenergiberedskap, kris och samhällsstörning samt civilt försvar. Du utför såväl operativa som strategiska arbetsuppgifter internt och externt för att utveckla Länsstyrelsens kriskommunikation och krisberedskap. Du rapporterar till Länsstyrelsens kommunikationschef och du kommer också arbeta nära beredskapsenheten.

En viktig del i arbetsuppgifterna är att kommunicera kring Länsstyrelsens uppdrag inom kärnenergiberedskapen.

Uppgifterna innebär också att öka kunskapen kring totalförsvaret och krisberedskap i samhället, samt stärka invånarnas vilja och förmåga till egenberedskap. Det innefattar ofta kommunikationsinsatser och samverkan med andra aktörer såsom andra länsstyrelser, länets kommuner, centrala myndigheter och frivilligorganisationer.
Som kriskommunikatör arbetar du aktivt med kommunikationsplanering, du utvecklar styrdokument, skapar informationsmaterial för olika kanaler och målgrupper, driver nätverk inom området, planerar och deltar i övningar samt stöttar vår interna krisledningsstab.

Vid en särskild händelse i länet kommer du ha en nyckelroll.

Du kommer även att tillsammans med medarbetarna på kommunikationsfunktionen stötta strategiskt och operativt i olika projekt och frågor. Arbetet innebär också i viss mån mediehantering. Även andra arbetsuppgifter inom enhetens förekommande uppgifter kan bli aktuella.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en akademisk utbildning som kommunikatör eller annan utbildning samt erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
Du behöver ha erfarenhet av operativt arbete inom området kriskommunikation och god kunskap om det svenska krishanteringssystemet.
Som person måste du vara serviceinriktad och kunna arbeta mot uppsatta mål. Arbetet som kriskommunikatör ställer krav på att du kan ta dig an komplicerade frågeställningar och arbeta med dem på ett drivande och strukturerat sätt. Vidare ska du vara flexibel och smidig i ditt sätt att lösa problem samt öppen för nya arbetssätt. Du är kreativ och har ett intresse för att utveckla idéer till praktiska resultat.

Du bör kunna uttrycka dig väl i både tal och i skrift. Att du har god samarbetsförmåga och bidrar till ett positivt arbetsklimat ser vi som en förutsättning.

Har du erfarenhet av arbete inom offentlig verksamhet är det meriterande.

Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper.

B-körkort erfordras för denna tjänst.

Du måste vara svensk medborgare eftersom tjänsten är placerad i säkerhetsklass enligt bestämmelserna i säkerhetsskyddslagen.
Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning.

Vi kan erbjuda:
• En bra arbetsmiljö
• Goda utvecklingsmöjligheter
• Flexibel arbetstid
• Friskvård
• Rökfri arbetstid

Vi vet att mångfald berikar och söker dig som kan komplettera vårt team med din kompetens, erfarenhet och personlighet.

Vi ber dig söka tjänsten genom länken i denna annons för att underlätta vår hantering av inkomna ansökningar samt för att säkerställa kvaliteten i vår urvalsprocess. Det är av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den bedöms gentemot en fastställd kompetensprofil samt mot andra sökande. Ansökan till tjänsten görs via Offentliga Jobb.

Vi har aktivt valt media för annonsering och undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna rekrytering.

Länsstyrelsen tillämpar sex månaders provanställning för denna anställning.

ÖVRIGT
Tjänsten är säkerhetsklassad och vi genomför en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt bestämmelserna i säkerhetsskyddslagen innan tjänsten tillträdes.
Information om hur vi hanterar dina personuppgifter hittar du på www.lansstyrelsen.se/dataskydd.

Kontaktpersoner på detta företaget

Lovisa Ljungberg
035-13 20 74
Niklas Glans
035-13 20 26
Kristina Patriksson
035-13 20 00
Helena Strömdahl
035-13 20 00
Enhetschef Lovisa Ljungberg
010-224 30 00
Personalchef Anna Hoffert
010-224 30 00
ST Carina Boman
010-224 30 00
SACO Kristofer Sjöö
010-224 30 00
Enhetschef Lovisa Ljungberg
010 - 224 30 00
Personalutvecklare Magnus Ericson
010 - 224 30 00

Sammanfattning

Besöksadress

30186 Halmstad
None

Postadress

Slottsgatan 2
Halmstad, 30186

Liknande jobb


26 januari 2024

24 januari 2024

24 januari 2024

22 januari 2024