Kundtjänsthandläggare

Arbetsbeskrivning




Referens: 027807-2013



Vi söker kundtjänsthandläggare med placering Kundcenter i Västerås

Kundtjänsthandläggare

Kan vi höra ditt leende genom telefon? Då behöver vi dig som kundtjänsthandläggare på Försäkringskassans kundcenter. Vi söker dig som vill se till att våra kunder får bästa möjliga kundupplevelse! Som kundtjänsthandläggare är du kundens första kontakt med Försäkringskassan och har en avgörande roll när det gäller att överträffa kundens förväntningar på gott bemötande, god service och tillgänglighet. På Försäkringskassans Kundcenter skapar vi trygghet för kunden genom att ge rätt information och snabb handläggning. Vi möter våra kunder via telefon, e-post, i social medier och interaktivt. Vi har ca 175 000 kundkontakter från hela Sverige varje vecka och strävar efter att utvecklas och ligga i framkant genom att hitta nya kontaktytor för våra kunder.

Kundcenter för privatpersoner är Försäkringskassans största kundingång och finns på fem orter. Med ett telefonnummer och öppettider både på vardagar och helger är vi lätta att komma i kontakt, på så sätt kan vi hjälpa kunden med flera ärenden direkt över telefon.

Arbetsuppgifter och ansvar

Som kundtjänsthandläggare identifierar du kundens behov och vägleder våra kunder inom socialförsäkringen. Du ger allmän och kundspecifik information om socialförsäkringen, Försäkringskassans hemsida och våra självbetjäningstjänster. Du handlägger ärende, fattar beslut om ersättning och verkställer beslutet. En viktig uppgift som kundtjänsthandläggare är att bidra till ökad kunskap hos kunden kring rättigheter och skyldigheter i socialförsäkringen och att hjälpa kunden in på våra självbetjäningstjänster samt att medverka till att stärka kundens förtroende för Försäkringskassan såväl som socialförsäkringen.

Du ansvarar för att det görs en rättssäker och saklig bedömning i varje enskilt fall.

Kvalifikationer

Vi söker dig som 



• har slutbetyg från gymnasium samt högskolepoäng om minst 30 hp eller likvärdigt

• är mycket serviceinriktad och har en hög social kompetens, ett utmärkt bemötande och en fingertoppskänsla för kundservice

• har erfarenhet av kundmöten, detta är ett krav

• är kvalitetsmedveten samt mål- och resultatinriktad

• har mycket god kommunikativ förmåga i tal såväl som skrift inom olika media

• är stabil, men även flexibel

• förstår och värdesätter människors olikheter

• har goda kunskaper i svenska och engelska

• har god IT-kunskap, utmärkt datorvana och en god pedagogisk förmåga 

• har erfarenhet av liknande arbete, gärna från Försäkringskassan, annan myndighet, annat större serviceföretag eller Kontaktcenter

Det är meriterande om du 



• har kvalificerad yrkesutbildning med inriktning mot försäkringshandläggning

• har kunskap om socialförsäkringen 

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. 

Övrigt

Vi söker nu ett antal medarbetare på heltid för visstidsanställning under tiden 130930 – 140331. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. Arbetspsykologiska tester kommer att användas i denna rekrytering och skickas ut per mail till aktuella kandidater.

Arbetet innebär att dagen är fylld av kundmöten och den schemalagda arbetstiden kan på vardagar förläggas mellan 7.45 – 21.15. På lördagar mellan 7.45 – 16.15 och söndagar 12.45 – 21.15.

Om du har frågor,
Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Platschef Eva Sjögren 010-119 23 00. För frågor om rekryteringsprocessen kontakta HR-specialist Victoria Waltenberg 010-116 11 55. Fackliga kontaktpersoner är för  ST: Elisabeth Ringsgård, elisabeth.ringsgard@forsakringskassan.se  SACO: Sara Dahlin, sara.dahlin@forsakringskassan.se och för SEKO: Ebrima Dibba, 010-116 91 01.

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 21 juli 2013 märkt med diarienummer 027807-2013. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Försäkringskassan
  • 45 platser
  • Dag , Heltid , Tidsbegränsad anställning
  • Publicerat: 8 juli 2013

Liknande jobb