Kundtjänsthandläggare

Arbetsbeskrivning




Referens: 023377-2013

Försäkringskassans vision är ett samhälle där alla känner trygghet om livet tar en ny vändning.

Försäkringskassan ansvarar för en stor del av de offentliga trygghetssystemen i Sverige som ger ekonomiskt skydd för familjer och barn, för personer med funktionsnedsättning samt vid sjukdom och arbetsskada. Vi är cirka 13 000 medarbetare på kontor i hela landet.

Vi behöver dig som vill arbeta utifrån vår vision och verksamhetsidé - alltid med engagemang för kundens situation och god kunskap om socialförsäkringen. Vi söker dig som har integritet, vill vara delaktig och alltid göra ditt bästa. Du är en god kollega som samarbetar med andra.

Vi erbjuder dig ett intressant och utvecklande arbete som spelar en viktig roll i människors liv.

Läs mer om vision och verksamhetsidé och om Försäkringskassan som arbetsgivare www.forsakringskassan.se/omfk och www.forsakringskassan.se/jobbahososs

Vi söker kundtjänsthandläggare med placering Kundcenter Sundbyberg
Kan vi höra ditt leende genom telefon? Då behöver vi dig som kundtjänsthandläggare på Försäkringskassans kundcenter. Vi söker dig som vill se till att våra kunder får bästa möjliga kundupplevelse! Som kundtjänsthandläggare är du kundens första kontakt med Försäkringskassan och har en avgörande roll när det gäller att överträffa kundens förväntningar på gott bemötande, god service och tillgänglighet. På Försäkringskassans Kundcenter skapar vi trygghet för kunden genom att ge rätt information och snabb handläggning. Vi möter våra kunder via telefon, e-post, i sociala medier och interaktivt. Vi har ca 175 000 kundkontakter från hela Sverige varje vecka och strävar efter att utvecklas och ligga i framkant genom att hitta nya kontaktytor för våra kunder.

Kundcenter för privatpersoner är Försäkringskassans största kundingång och finns på fem orter. Med ett telefonnummer och öppettider både vardagar och helger är vi lätta att komma i kontakt med, på så sätt kan vi hjälpa kunden med flera ärenden direkt över telefon.

Arbetsuppgifter och ansvar
Som kundtjänsthandläggare identifierar du kundens behov och vägleder våra kunder inom socialförsäkringen. Du ger allmän och kundspecifik information om socialförsäkringen, Försäkringskassans hemsida och våra självbetjäningstjänster. Du handlägger ärende, fattar beslut om ersättning och verkställer beslutet. En viktig uppgift som kundtjänsthandläggare är att bidra till ökad kunskap hos kunden kring rättigheter och skyldigheter i socialförsäkringen och att hjälpa kunden in på våra självbetjäningstjänster samt att medverka till att stärka kundens förtroende för Försäkringskassan såväl som socialförsäkringen. Du ansvarar för att det görs en rättssäker och saklig bedömning i varje enskilt fall.

Kvalifikationer
Vi söker dig som 



• har slutbetyg från gymnasium samt högskolepoäng om minst 30 hp eller likvärdigt

• är mycket serviceinriktad och har en hög social kompetens, ett utmärkt bemötande och en fingertoppskänsla för kundservice

• har erfarenhet av kundmöten, detta är ett krav

• är kvalitetsmedveten samt mål- och resultatinriktad

• har mycket god kommunikativ förmåga i tal såväl som skrift inom olika media

• är stabil, men även flexibel

• förstår och värdesätter människors olikheter

• har goda kunskaper i svenska och engelska

• har god IT-kunskap, utmärkt datorvana och en god pedagogisk förmåga 

• har erfarenhet av liknande arbete, gärna från Försäkringskassan, annan myndighet, annat större serviceföretag eller Kontaktcenter

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. 

Övrigt
Vi söker ett antal medarbetare på heltid för visstidsanställning längst t.o.m. 29/3 2014. Tillträde 30/9 2013. Försäkringskassan utför viss ekonomisk personkontroll. Arbetspsykologiska tester används i denna rekrytering och skickas via mail till aktuella kandidater.

Arbetstiden är schemalagd vardagar 07:45–21:15, lördagar 07:45–16:15 och söndagar 12:45–21:15. 

Vid frågor, kontakta
Rekryterande chef (om tjänsten): Roger Lundvik, tel. 010-114 03 15, HR-specialist (om rekryteringsprocessen): Victoria Waltenberg, tel. 010-116 11 55. ST: Sianna Chef, e-post: sianna.chef@forsakringskassan.se, SACO: Tommy Persson e-post: tommy.m.persson@forsakringskassan.se, SEKO: Ebrima Dibba, tel. 010-116 91 01.

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 21 juli 2013 märkt med diarienummer 023377-2013. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.

 


Försäkringskassan arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Försäkringskassan -
  • 15 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Dag , Heltid , Tidsbegränsad anställning
  • Publicerat: 25 juni 2013

Liknande jobb