Kvalificerad ekonomiassistent

Arbetsbeskrivning

Sjöstaden Mariestad med 24000 invånare ligger vackert belägen vid Vänerns strand. Göta kanal och den omväxlande skärgården är stora turistattraktioner. Vi vill fortsätta utvecklas som en attraktiv och aktiv stad, där människor och idéer får växa.

Kommunledningskontoret är kommunstyrelsens förvaltning med uppgift att bistå nämnden i dess arbete. Uppdraget är att arbeta kommunövergripande för att leda, samordna och utveckla de interna processerna samt ansvara för det övergripande strategiska arbetet i kommunen. Enheten svarar dessutom för stöd och service till medborgare och interna verksamheter. Kommunledningskontoret är organiserat i sex olika enheter - utveckling, information, personal, redovisnings- och upphandling, ekonomi och den administrativa enheten.

ARBETSUPPGIFTER
Vi söker dig som vill och kan arbeta med redovisningsfrågor i Mariestads kommun. Arbetet är varierat och innebär att ansvara för dagbokföringen med dagliga avstämningar av in- och utbetalningar, reskontrahantering och löpande avstämningar av balanskonton. Att göra momsavstämningar och redovisa mot Skatteverket och att vara en aktiv part vid årsbokslutet är också några saker som ingår i tjänsten.

Du tillhör den centralt placerade redovisnings- och upphandlingsenheten och jobbar aktivt mot kommunens samtliga verksamheter med de frågor som uppstår inom området. Du och enheten har också en viktig roll i arbetet för en effektivare ekonomiadministration. Vi jobbar i affärssystemet Agresso.

KVALIFIKATIONER
Du ska vara drivande, stresstålig och vill ta dig an nya utmaningar. Du ska kunna jobba självständigt och driva frågor på egen hand men också att tillsammans med enheten ha viljan att lösa de dagliga frågeställningar som uppstår. Att ha kunskap om bokföring och kontoplanens uppbyggnad och att vilja hitta effektiva lösningar på olika saker är en självklarhet.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper då detta är en tjänst med mycket personliga möten men även per telefon, både internt i organisationen och externt utanför organisationen. Vi förutsätter att du är noggrann, metodisk och har struktur i ditt arbete.
Vi söker dig som är gymnasieekonom eller motsvarande av arbetsgivaren bedömd utbildning, gärna med kompletterande fortbildning inom redovisningsområdet och har flera års erfarenhet inom området.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Mariestads kommun, Kommunledningskontoret
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Månadslön Individuell lönesättning
  • Heltid. 100 % dagtid Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: 2014-03-10 eller enligt överenskommelse
  • Publicerat: 12 december 2013

Liknande jobb


16 maj 2024