Kvalificerad finansinspektör till avdelningen Uppförandetillsyn

Kvalificerad finansinspektör till avdelningen Uppförandetillsyn

Arbetsbeskrivning

Har du erfarenhet av arbete kopplat till utveckling, rådgivning och/eller förmedling av finansiella instrument till privatpersoner? Då kan det här vara jobbet för dig!

 Om jobbet

Som kvalificerad finansinspektör på avdelningen Uppförandetillsyn arbetar du brett över avdelningens ansvarsområde med fokus på komplexa tillståndsprövningar och skarpa tillsynsinsatser kopplat till värdepappersbolag och försäkringsförmedlare.

Du kommer delta i arbetet att stärka Finansinspektionens (FI:s) tillsyns-, analys- och ingripandeförmåga gentemot värdepappersbolagen och försäkringsförmedlarna, samt stärka kompetensen inom produkter, försäljning, distribution och rådgivning av värdepapper till konsumenter.

Dessutom kommer du bedöma, kommunicera med och påverka aktörer och beteenden på kapitalmarknaden till förmån för ett ökat konsumentskydd, samt utveckla regelverk och policyutformning kopplat till värdepappersbolagens verksamheter och värdepappershandel generellt. 

Din utbildning och erfarenhet

Vi söker dig som


• har relevant akademisk examen inom ekonomi, juridik eller motsvarande
• har erfarenhet av arbete kopplat till produktägarskap/produktutveckling och/eller finansiell rådgivning/förmedling av finansiella instrument till privatpersoner
• har kunskap om produkter och produktutveckling av värdepapper, tillexempel obligationer, derivat och strukturerade produkter
• har kunskap om försäljning och/eller rådgivning av värdepapper/finansiella instrument
• uttrycker dig väl på svenska och engelska i både tal och skrift.

Det är meriterande om du                                                                  


• har erfarenhet från compliance/regelverksrelaterade frågor och/eller kundrelationer
• tidigare har arbetat på företag under FI:s tillsynsansvar, tillexempel på ett värdepappersbolag, försäkringsdistributör eller liknande funktion inom en bank
• har god förståelse för finansiella verksamheter som står under FI:s tillsyn, tillexempel bank/fond/rådgivnings-verksamheter
• har erfarenhet av sparandefrågor, lånefrågor samt konsumentskyddsfrågor inom finansiell sektor.

Om dig

I det här jobbet behöver du


• vara självgående, analytisk och initiativtagande
• bidra till ett gott samarbete
• kommunicera tydligt med olika målgrupper
• agera och ta beslut när det behövs.





FI bidrar till ett stabilt finansiellt system, en hållbar utveckling och ett högt skydd för konsumenter. Vi erbjuder dig att arbeta med samhällsviktiga uppgifter, där du är med och påverkar den finansiella marknaden.

På FI arbetar cirka 600 personer och våra värderingar präglas av att vi är engagerade, beslutsamma, målinriktade och hjälpsamma. Vår arbetsplats ligger centralt i Stockholm. Det finns även möjlighet att delvis arbeta på distans.



Bra att veta

Vi baserar vår rekrytering på kompetens. Det innebär att vi noggrant definierar vilka kvalifikationer som efterfrågas och sedan utgår från dem genom hela rekryteringsprocessen.

Vi arbetar aktivt för mångfald och likabehandling och välkomnar därför medarbetare med olika erfarenheter, bakgrunder och kompetenser.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Arbetspsykologiska tester ingår i rekryteringsprocessen.

På FI arbetar vi aktivt för att vara en attraktiv arbetsgivare där du som medarbetare trivs och utvecklas. Läs mer om hur det är att jobba på FI och vad vi erbjuder:  https://www.fi.se/sv/om-fi/lediga-jobb/vi-erbjuder/

En anställning på FI kan innebära att säkerhetsprövning och registerkontroll görs enligt säkerhetsskyddslagen.

Sök jobbet

Välkommen med din ansökan som ska innehålla cv, personligt brev och relevanta intyg eller examensbevis.

Vi avböjer all hjälp med rekrytering och annonsering.





Anställningsform:



Anställningen är tillsvidare och inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.





Omfattning:



Heltid





Kontaktperson:



I denna rekrytering samarbetar Finansinspektionen med Experis/Jefferson Wells. För information om rekryteringsprocessen är du varmt välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Therese Thunström, therese.thunstrom@jeffersonwells.se, 073-62 33 72.

För mer information om tjänsten är du välkommen att kontakta Daniel Gedeon, avdelningschef, 08-408 982 75.





Sista ansökningsdag:



2022-09-29

Kontaktpersoner på detta företaget

Therese Thunström

Therese Thunström
+46730623372

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Finansinspektionen
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 24 augusti 2022
  • Ansök senast: 29 september 2022

Besöksadress

Brunnsgatan 3
None

Postadress

Brunnsgatan 3
Stockholm, 10397

Liknande jobb


21 maj 2024

15 maj 2024

Finance Manager

Finance Manager

23 april 2024

Corporate Finance Specialist

Corporate Finance Specialist

8 april 2024