OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Stadsledningskontoret är kommunstyrelsens förvaltning. Vi ansvarar för styrning, uppföljning och utveckling av stadens verksamheter utifrån den vision och budget som kommunfullmäktige har beslutat om. Vi är cirka 270 anställda som i huvudsak arbetar med strategiska frågor som har stor betydelse för stadens verksamheter.
Beskrivning
Kommunstyrelsen i Stockholms stad har en förvaltning, stadsledningskontoret, som leds av stadsdirektören.
KF/KS kansli är en enhet vid stadsledningskontorets juridiska avdelning.
KF/KS kansli är kommunfullmäktiges och kommunstyrelsens serviceorgan och ansvarar bland annat för den formella granskningen av ärenden och beslutsunderlag. Vi utför sekretariatsuppgifter åt kommunfullmäktige och dess valberedning, kommunstyrelsen, beredningar, utskott och råd.
Vi ansvarar för kommunstyrelsens diarium, för arvodesfrågor, för kommunfullmäktiges och kommunstyrelsens valärenden och vi deltar i flera utvecklingsprojekt inom ärende-, dokument- och informationshantering.
Vi har kontakter med rotlar, partikanslier, stadsledningskontorets avdelningar och stadens förvaltningar m.m.
KF/KS kansli består av tolv medarbetare som leds av stadssekreteraren.
Vi har vår arbetsplats i Stadshuset.
Arbetsuppgifter
Du arbetar i ett team med fyra kollegor med nämndadministrativt arbete i anslutning till kommunstyrelsens och fullmäktiges med flera sammanträden (kallelser, handlingar, sekreterarskap, protokoll, expediering). Du arbetar med formell granskning av ärenden och ger råd om ärendehantering, kommunallagen m.m. till rotlarnas och stadsledningskontorets tjänstemän.
Du medverkar vid utbildningar och informationsinsatser och bidrar aktivt till utveckling av verksamheten.
Vid behov utför du även andra uppgifter inom avdelningens ansvarsområde.
Kvällsarbete förekommer i samband med fullmäktiges sammanträden (för närvarande cirka 15-18 gånger per år).
Kvalifikationer
Du är högskoleutbildad inom juridik, offentlig förvaltning eller motsvarande och har goda kunskaper om relevant lagstiftning, främst kommunallagen.
Du har goda kunskaper om och gedigen erfarenhet av arbete i kommun, landsting eller annan offentlig förvaltning som kommunsekreterare, nämndsekreterare eller motsvarande.
Du är ansvarsfull, pålitlig och noggrann och har en mycket god förmåga att självständigt organisera ett strukturerat arbete. Du kan vid behov arbeta i ett högt tempo utan att ge avkall på kvalitet. Du förstår vikten av en korrekt formell hantering av beslutsunderlag, kungörelser, protokoll m.m. Du är flexibel och tycker att det är roligt att utföra såväl rutinartade som mer kvalificerade uppgifter. Att samarbeta, ge god service och bidra till ett gott arbetsklimat och en god kommunikation är självklart för dig.
Du har goda datakunskaper och erfarenhet av utvecklingsarbete inom digital nämndadministration eller motsvarande. Vi ser gärna att du har erfarenhet av arbete i system Platina. Du är analytisk, har mycket god läsförståelse och mycket goda kunskaper i svenska språket. Du har lätt för att uttrycka dig tydligt och korrekt på svenska i tal och skrift.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Annsofie Pelland-Sandberg, Enhetschef
08-508 29 326
Linda Gustavsson, HR-konsult
08-508 11 740
Hans Altsjö, Vice stadsjurist
08-508 297 36
Ulrika Gunnarsson
0850829104
Kristina Westerlind, vice stadsjurist
08-508 29 741
Annsofie Sandberg, enhetschef verksamhetsstöd
08-508 29 326