Kvalificerad jurist till Rättssekretariatet på Förvaltningsavdelningen

Arbetsbeskrivning

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess uppgift att styra riket och förverkliga sin politik. Medarbetarna i Regeringskansliet bistår regeringen med att utreda olika frågor, styra myndigheterna och ta fram underlag till beslut. Myndigheten består av Statsrådsberedningen, de elva departementen och Förvaltningsavdelningen. Regeringskansliet har cirka 4600 anställda, varav knappt 600 arbetar utomlands. Cirka 200 personer är politiskt tillsatta. Regeringskansliet erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla.

Förvaltningsavdelningen är Regeringskansliets gemensamma resurs och ansvarar för departementsövergripande förvaltningsfrågor. Vi är ca 600 anställda med en bred och skiftande kompetens som hanterar bland annat förändrings- och förnyelsearbete, ekonomi, arbetsgivarfrågor, kompetensförsörjning, IT-stöd, arkiv och diarier, bibliotek samt kommunikation. Förvaltningsavdelningen ansvarar även för den gemensamma servicen i Regeringskansliet.

Förvaltningsavdelningens rättssekretariat verkar för en enhetlig rättstillämpning inom Förvaltningsavdelningen och ansvarar för utvecklingen av föreskrifter och andra styrdokument. Rättssekretariatet utgör ett stöd till Förvaltningsavdelningens enheter i rättsliga frågor och i frågor om beredning av beslut.

Inom rättssekretariatet handläggs ärenden som rör framställningar om att få ta del av allmänna handlingar eller uppgifter ur allmänna handlingar. Det pågår för närvarande ett omfattande arbete med att utveckla Regeringskansliets hantering av utlämnandeärenden. Den person som vi söker kommer att ha en viktig roll i detta arbete.

Som kvalificerad jurist kommer du huvudsakligen att arbeta med frågor som rör offentlighet och sekretess. I detta ingår dels att du kommer att ansvara för hanteringen av FA:s utlämnandeärenden, dels att du kommer att utgöra ett stöd till departementen i dessa frågor. Tjänsten innefattar vidare att föreslå enhetliga rutiner och processer i fråga om Regeringskansliets hantering av utlämnandeärenden samt att planera och leda utbildningar på området. Detta arbete kan komma att bedrivas i projektform. Arbetet kommer att innebära många och nära kontakter med andra delar av Förvaltningsavdelningen, med departementen och med intressenter utanför Regeringskansliet. I mån av tid kan du även komma att få arbeta med andra frågor inom rättssekretariatets ansvarsområde.

Vi söker dig som kan motivera och skapa engagemang och delaktighet i frågor som rör offentlighet och sekretess. Du är antingen hovrätts- eller kammarrättsassessor eller har minst fem års erfarenhet av annat kvalificerat juridiskt arbete inom den offentliga förvaltningen, gärna från Regeringskansliet. För att lyckas i rollen behöver du ha mycket goda kunskaper om det regelverk som styr, samt erfarenhet av att ha arbetat med frågor som rör offentlighet och sekretess. Erfarenhet av att skriva styrdokument samt av att informera och hålla utbildningar är meriterande.

Som person är du driven och har en väl utvecklad samarbetsförmåga, mycket god kommunikativ och pedagogisk förmåga samt hög integritet. Du är serviceinriktad, noggrann och strukturerad och har förmåga att ta eget ansvar. Då rollen handlar mycket om utveckling av verksamheten ser vi gärna att du är van att arbeta i projektform samt att du är utvecklingsorienterad, kreativ och konstruktiv. Du har lätt för att anpassa dig till förändrade förutsättningar. Arbetsbelastningen kommer tidvis att vara hög, vilket kräver att du har god förmåga att prioritera samt förmåga att kunna arbeta under tidspress.
Befattningen är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Vi tillämpar individuell lönesättning. Tjänsten kan komma att placeras i säkerhetsklass. Fackliga företrädare är Ewa Garcia och Jens Skoglund för ST, Johan Strokirk för SACO och Erik Wilhelmsson för SEKO. Samtliga nås via växeln på tel. 08-405 10 00.

Du ansöker genom att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg på regeringen.se, http://www.regeringen.se/sb/d/4515. Fyll i formuläret, bifoga CV och personligt brev. Sista dag för att registrera
ansökan är den 18 augusti 2013. Observera att kommunikationen under rekryteringen till stor del kan komma att ske via e-post. Intervjuer kommer att påbörjas under senare delen av augusti.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet Stockholm
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Dag , Heltid , Tillsvidareanställning
  • Publicerat: 26 juni 2013

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


En eller flera jurister

En eller flera jurister

28 mars 2024

Jurist

Jurist

20 mars 2024

Kompetensutvecklare med ansvar för notarieutbildningen

Kompetensutvecklare med ansvar för notarieutbildningen

15 februari 2024