Kvalificerade handläggare

Arbetsbeskrivning

Myndighetens huvuduppdrag är att ansvara för frågor som rör yrkeshögskolan i Sverige och verka för att utbildningarna tillgodoser arbetslivets behov av kompetens.

Vi analyserar arbetsmarknadens behov av utbildningar inom yrkeshögskolan, beslutar vilka utbildningar som ska ingå i yrkeshögskolan och beviljar statsbidrag till utbildningsanordnarna. Utöver detta ansvarar vi för frågor som rör två utbildningsformer som ligger utanför yrkeshögskolan - kompletterande utbildningar och tolkutbildningar inom folkbildningen. De kompletterande utbildningarna kommer att ersättas med utbildningar som regleras av förordningen (2013:871) om statligt stöd för konst- och kulturutbildningar och vissa andra utbildningar. Vi genomför tillsyn, kontrollerar och granskar utbildningarnas kvalitet och resultat.

Myndigheten är också ansvarig för att samordna en nationell struktur för validering av utbildning och yrkeskompetens, och är nationell samlingspunkt för EQF (European Qualifications Framework) som ska göra det lättare att jämföra utbildnings- och yrkeskvalifikationer inom EU.

Myndighetens huvudkontor med tre avdelningar finns i Västerås. Ett kontor med ytterligare två avdelningar finns i Hässleholm. Myndigheten har totalt 95 medarbetare.
Vi söker dig som brinner för utbildningsfrågor och vill bidra till att arbetslivet får rätt kompetens och att människor får jobb. Som handläggare på myndigheten kommer du att ha en viktig roll att spela. Våra medarbetare har ett betydelsefullt och viktigt samhällsuppdrag.

Organisatorisk placering
Till avdelningen för utbildningsfrågor söker vi nu ett antal kvalificerade handläggare. Avdelningen är placerad i Västerås och har i dag 23 medarbetare.

Arbetsinnehåll
Du arbetar tillsammans med avdelningens övriga medarbetare med att granska ansökningar, förbereda beslutsunderlag och delta i beslut om statsbidrag. Du kommer även att arbeta med metodutveckling. Rollen är utmanande och du kommer att samverka inom och utom avdelningen med övergripande frågor kopplat till våra olika utbildningsformer. En viktig uppgift är att samverka med olika branschorganisationer och arbetsliv. I arbetet ingår även ett informationsansvar gentemot utbildningsanordnare och allmänheten, ett löpande handläggningsarbete av utbildningsärenden som rör pågående utbildningar och kontakter med utbildningsanordnare.

Arbetet kan även innebära olika typer av utredningsarbete och ansvar för att återrapportera regeringsuppdrag.

Krav på kunskaper och färdigheter


• Bred kunskap om arbetsmarknaden och dess
kompetensbehov.

• Specifik branschkunskap inom ett eller flera områden.

• Kunskaper om utbildningar på gymnasial och eftergymnasial nivå.

• Kännedom om yrkeshögskolans roll i utbildningsväsendet.

• Kunskaper i utredningsmetodik

• God förmåga att uttrycka sig i tal och skrift.

• Kunna använda engelska som arbetsspråk i tal och skrift.

• God kännedom om offentlig förvaltning.

Krav på utbildning och erfarenhet



• Högskoleutbildning eller motsvarande

• Aktuell erfarenhet eller kunskap från någon specifik bransch eller branschorganisation kopplat till våra utbildningsområden inom yrkeshögskolan. Läs mer om vilka områden som yrkeshögskoleutbildningarna finns inom, på https://www.yrkeshogskolan.se/Utbildningar .

och/eller


• Flerårig erfarenhet från arbete inom offentlig verksamhet med myndighetsutövning, helst från statlig myndighet och gärna från arbetsmarknads- eller utbildningsområdet

Vi söker dig
Som har en förmåga och en vilja att samarbeta och dela med dig av dina kunskaper och kollegialt ställa upp. Du är medveten om de krav på integritet som ställs vid arbete i en statlig myndighet och har en god förmåga att analysera och strukturera.

Övrigt
Tillsvidareanställning, heltid. Myndigheten tillämpar 6 månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.

Upplysningar
Vill Du veta mer om tjänsten/tjänsterna är du välkommen att kontakta Jill Thenander, vik avdelningschef för avdelningen för utbildningsfrågor tel. 010-209 01 15. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att kontakta HR-ansvarig Åsa Grönhaug på tel. 010-209 01 34. Kontaktpersoner för fackliga frågor är för Saco-S Abraham Bernharth tel. 010-209 01 40 och för ST Marie Morin tel. 010-209 01 23. För mer information gå in på myh.se

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 28 april 2014. Du ansöker via formuläret på vår hemsida som du når direkt via följande länk: https://myh.se/Om-oss/Jobba-hos-oss/

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Sammanfattning

Besöksadress

.
None

Postadress

Box 145
Västerås, 72105

Liknande jobb


29 maj 2024

29 maj 2024

Administratör till Bergums skolområde 1

Administratör till Bergums skolområde 1

27 maj 2024