Labansvarig ingenjör till Smart Mobility Lab

Arbetsbeskrivning

KTH är ett av Europas ledande tekniska universitet och en viktig arena för kunskapsutveckling. Som Sveriges största universitet för teknisk forskning och utbildning samlar vi studenter, forskare och fakultet från hela världen. Vår forskning och utbildning omfattar såväl naturvetenskap som alla grenar inom teknik samt arkitektur, industriell ekonomi, samhällsplanering, teknisk historia och filosofi.

Skolan för elektro- och systemteknik bedriver forskning och utbildning inom elektroteknik, systemteknik, informations- och kommunikationsteknik, rymd- och fusionsplasmafysik. Fältet elektroteknik och elektronik på KTH rankades som nummer 17 i världen under 2016 (nummer 16 under 2015). I denna dynamiska miljö arbetar cirka 450 personer, varav hälften är doktorander, många med utländsk bakgrund. Våra forskningsprojekt bedrivs i nära samarbete med industripartners och med forskarkollegor i Sverige och utomlands. Skolan ansvarar för högskole- och civilingenjörsutbildningen i elektroteknik samt flertalet masterprogram med högt söktryck och nära koppling till våra forskningsområden.



Reglerteknikavdelningen består av ca 60 lärare, forskare och doktorander som bidrar till en högprofessionell standard av intensivt arbete och kvalitetsresultat, samt till en trevlig och öppen miljö.

Personalen har en internationell bakgrund och arbetsspråket är engelska. Avdelningen är internationellt väletablerat, har många forskningssamarbeten med excellenta partner över hela världen och är delaktig i flera europeiska och nationella projekt.

Arbetsuppgifter

Vi söker en labingenjör till Smart Mobility Lab (SML) och Integrated Transport Research Lab (ITRL).

ITRL är ett tvärvetenskapligt forskningscentrum inom transport, startat av KTH, Scania och Ericsson, som har ett utpräglat fokus på implementations- och demonstrationsprojekt.

Smart Mobility Lab är en miljö för implementering av automatiserade transportsystem baserat på simuleringsmodeller samt datorstyrda modellfordon. Planerade vidareutvecklingar av miljön inkluderar mobila kommunikationsnät samt att studera, modellera och analysera verkliga trafik-, mobilitets- och logistikdata. Inom SML arbetar vi även med implementeringar i verkliga fordonsplattformar, tex Scanialastbilar och KTH Research Concept Vehicle.

Den valda kandidaten kommer att ingå i en forskargrupp som fokuserar på (men inte är begränsad till) intelligenta och automatiserade transport- och fordonsystem, robotik och autonoma system, samt obemannade luftfarkoster.

Som labingenjör har du tillgång till ett välutrustat labb och du får möjligheten att arbeta tillsammans med världsledande forskare för att implementera, testa och demonstrera deras resultat. Du kommer att:

- studera forskningsresultat och implementera dessa
- utveckla och underhålla mjukvara
- arbeta i projekt med experiment
- samarbeta med andra forskare, ingenjörer och studenter
- arbeta mot (ibland) strikta deadlines
- vara support för studenter, doktorander och forskare

KTH erbjuder en attraktiv arbetsmiljö och andra anställningsförmåner. Som anställd på KTH har du möjlighet att delta i workshops, i projekt och i andra relevanta aktiviteter som kan utvidga ditt professionella nätverk och gynna din framtida karriär.

Kvalifikationer

Sökande måste inneha eller snart komma att inneha en masterexamen eller en civilingenjörsexamen inom elektroteknik, teknisk fysik, tillämpad matematik, maskinteknik eller datavetenskap. Specialisering inom reglerteknik och/eller robotik är meritande.

Den valda sökanden behöver ha goda akademiska meriter, väl utvecklade analytiska färdigheter, samt färdigheter i problemlösning. Vi söker en starkt motiverad kandidat som kan arbeta självständigt. Goda kunskaper i engelska i tal och skrift är ett krav. Tidigare erfarenhet av implementeringsprojekt i Matlab/Simulink, Python och ROS är önskvärt.

Fackliga representanter

Du hittar kontaktuppgifter till fackliga representanter på KTH:s webbsida. 

Ansökan

Du ansöker via KTH:s rekryteringssystem. Du som sökande har huvudansvaret för att din ansökan är komplett när den skickas in. Din kompletta ansökan ska vara KTH tillhanda senast sista dagen för ansökningsperioden.

Ansökan ska innehålla följande:

- CV inklusive relevanta professionella erfarenheter och kunskaper.
- Kopior av examensbevis och betyg från dina tidigare universitetsstudier. Översättningar till engelska eller svenska om originaldokumenten inte är utfärdade på ett av dessa språk.
- Kortfattad redogörelse om varför du är intresserad av tjänsten, om dina professionella intressen och hur relaterar de till dina tidigare studier och framtida mål; max 1 sida lång.
- Rekommendationsbrev och kontaktinformation till två referenspersoner.

Övrigt

Anställningen är tidsbegränsad upptill 1 år med möjlighet till förlängning med ytterligare 1 år.

Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.

Kontaktpersoner på detta företaget

Ingela Papinski / Seniorkonsult, Source
070-576 1876 / ingela.papinski@source-executive.se
Kia Gram / HR-handläggare, KTH
08-790 72 18
Marja Mutikainen
08-790 9513
Maria Salling, rekryterinskonsult Academic Work
maria.salling@academicwork.se, 08-56244800
Maja Maurin, HR-handläggare
08-790 9424
Catherine Abreu Pimenta, HR-ansvarig
08-790 9413
Lars Jonsson, professor
ljonsson@kth.se, 08-790 7732
Irina Radulescu, HR-ansvarig
irinar@kth.se, 08-790 6321
Mats Jonsson, professor och vice skolchef
08-790 91 23, e-post: matsj@kth.se
Maja Maurin, HR-handläggare
Tel: 08-790 94 24

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Kungliga Tekniska högskolan, Stockholm
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Månadslön
  • 100%. Tillträde: Enligt överenskommelse, helst snarast möjligt Visstidsanställning
  • Publicerat: 9 september 2016

Besöksadress

Osquars backe 25
None

Postadress

Osquars backe 25
Stockholm, 10044

Liknande jobb


26 oktober 2023

29 september 2023

22 september 2023

R&D Hardware Development – Senior Engineer

19 september 2023