Länsjurist

Arbetsbeskrivning

Vill Du vara med och utveckla länet och Länsstyrelsen? Vi söker nu en länsjurist till vårt juristteam.

Länsstyrelsen i Kronobergs län är en av 340 statliga myndigheter. Vi är direkt underställda regeringen och arbetar med många olika uppgifter inom natur och miljö, landsbygd och samhällsutveckling. Vi samverkar med statliga myndigheter, region, kommuner, näringsliv och organisationer i länet och verkar för att nationella mål får genomslag regionalt. Vi arbetar med hållbar utveckling i ett Kronoberg för alla. Länsstyrelsen leds av landshövdingen som är myndighetschef. Vi är cirka 200 medarbetare inom olika verksamhetsområden, där vi på olika sätt är samhällsbyggare, kunskapsförmedlare och rättsgaranter. För oss är det viktigt att statens värdegrund och vår vision om att vara ett föredöme är levande och tar oss framåt i vårt sätt att tänka och agera. Vägen till visionen går genom våra fyra strategier: bygga en modern mänsklig myndighet, med fokus på dem vi är till för, genom ett tvärsektoriellt arbetssätt och tillsammans med andra.

Hos oss är det viktigt att alla känner sig välkomna och värdefulla. Förutom viktiga arbetsuppgifter ser vi kompetensutveckling, friskvård och flexibel arbetstid som en självklarhet. Vi gillar olika, välkomnar mångfald och ser kunskaper i minoritetsspråk som värdefullt.

Som ny medarbetare hos oss får du en introduktionsplan där vi säkrar upp att du får den informationen och stöttningen du behöver för att komma in i arbetet.

Rättsenheten
Länsstyrelsens jurister finns på Rättsenheten tillsammans med diarium med arkiv. Vi tillhör Avdelningen för utveckling och stöd där även HR, Ekonomi och Kommunikation och service finns. Vår gemensamma nämnare är att vi stöttar och utvecklar länsstyrelsen inom våra olika professioner.

Länsstyrelsens jurister arbetar inom ett stort antal rättsområden. Vi har två huvudsakliga uppgifter; dels handlägga ärenden inom ett brett juridiskt område, dels ge råd i juridiska frågor till Länsstyrelsens övriga enheter och ledningen. På enheten arbetar för närvarande sju jurister. Med anledning av att en jurist kommer att vara tjänstledig söker vi nu en vikarie på sex månader. Rättsenheten är en arbetsplats fylld av kunskap, omväxlande och utvecklande arbetsuppgifter, tvärsektoriellt samarbete och god gemenskap!

ARBETSUPPGIFTER
Du ska på ett självständigt sätt handlägga och fatta beslut i olika ärendetyper. De ärenden som kan förekomma är överklagade beslut enligt miljöbalken och plan- och bygglagen. Även olika typer av förvaltningsärenden kan förekomma.

Rådgivning till länsstyrelsens olika verksamhetsområden kan förekomma. Rådgivningen kan även omfatta förvaltningsrätt och civilrätt, men även andra rättsområden kan bli aktuella. Som en del av Rättsenheten ska du bidra till att vidareutveckla vår verksamhet och vara en del av ett kompetent och effektivt stöd till länsstyrelsens olika verksamheter.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har juristexamen.

Arbetet innebär många kontakter både internt och externt och du ska därför ha god förmåga att uttrycka dig tydligt och enkelt i tal och skrift. Du ska kunna arbeta snabbt utan att rättssäkerheten eftersätts. Eftersom vi arbetar inom flera olika rättsområden är det viktigt att du har ett flexibelt arbetssätt. För oss på Rättsenheten är gemensamt ansvar för uppgifterna och team-känsla viktigt. Därför är det viktigt att du har god samarbetsarbetsförmåga.

Du ska uppskatta både självständigt arbete och samarbete, vara serviceinriktad och ansvarstagande.

Vi söker dig som har erfarenhet av juridiskt arbete på myndighet eller i domstol. Du bör även ha erfarenhet av ärenden enligt miljöbalken och plan- och bygglagen.

ÖVRIGT
Vissa av våra tjänster är säkerhetsklassade vilket innebär att säkerhetsprövning då kommer att genomföras. I dessa fall ska säkerhetsprövningen vara godkänd innan tillsättning.

Vi undanber oss vänligt alla erbjudande om annonserings- och rekryteringsstöd i samband med denna annons.

Kontaktpersoner på detta företaget

Johanna Martin
010-2237000
Carin Karlsson
010-2237000
Sara Lamme
010-223 70 00
Eva Nilsson
010-223 70 00
Per-Anders Persson
010-223 70 00
Stefan Carlsson
010-223 70 00
Fredrik Holm
010-223 70 00
Anders Joelsson
010-223 70 00
Kerstin Carlsson
010-223 70 00
Kommunikationsansvarig Johanna Martin
010-2237000

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Länsstyrelsen i Kronobergs län
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 11 maj 2021
  • Ansök senast: 30 maj 2021

Besöksadress

Kungsgatan 8 35186 VÄXJÖ
None

Postadress

Kungsgatan 8
VÄXJÖ, 35186

Liknande jobb


Alkoholhandläggare

Alkoholhandläggare

29 april 2024

6 december 2023

18 oktober 2023