Länsjurist inom stiftelserätt – för ett hållbart samhälle

Arbetsbeskrivning

Vill du jobba för ett mer rättssäkert samhälle och stötta andra i juridiskt arbete? Vill du dessutom ha en utvecklande, hållbar och trivsam arbetsplats?
Vi söker dig som vill specialisera dig inom stiftelserätt och juridisk konsultation.

Du trivs som bäst i en utåtriktad och omväxlande roll, med förmåga att tolka och kommunicera förutsättningar och lagstiftning.

Stiftelserätt har en lång historia och fyller en viktig samhällsfunktion. Stiftelser är en speciell juridisk person med en egen lagstiftning. Vi arbetar med alltifrån testamenten från förra sekelskiftet och pensionsstiftelser till nya stiftelser som har sitt kapital i kryptovalutor. Vårt uppdrag är att se till att stiftelserna uppfyller sitt ändamål. Det handlar om att registrera nya stiftelser och att följa upp genom tillsyn. Vi arbetar också proaktivt och vi ger vägledning och upplysning till stiftelserna.

Länsjuristens roll hos oss

Arbetet som länsjurist är omväxlande och du möter komplexa frågeställningar i ett område där flera lagstiftningar möts. Du arbetar i ett team av flera professioner, som en av två jurister. Arbetet med stiftelser gör vi tillsammans. Gruppen arbetar för gemensamma mål och styr till stor del sin egen verksamhet. Rollen är utåtriktad och passar för dig som gillar att knyta kontakter och bygga relationer både internt och externt. Ledarskapet på enheten är baserat på tillit, med en löpande uppföljning.

En del av tjänsten handlar om att stötta andra enheter på Länsstyrelsen i juridiska frågor. Löpande kompetensutveckling är en viktig del som vi arbetar med tillsammans.

Därför söker vi dig som har intresse av att:

- löpande handlägga och besluta i stiftelseärenden
- ge råd och stöd i rättsliga bedömningar
- planera och genomföra juridiska utbildningar
- ha kontakt med allmänheten, stiftelser, andra myndigheter och media
- initiera, genomföra och utvärdera insatser och projekt
- arbeta med samordning nationellt och regionalt
- arbeta för att vi har en trivsam och utvecklande arbetsmiljö

Vi arbetar med effektiva och likartade arbetssätt och rutiner, god service och information samt en snabb och korrekt handläggning. Utveckling av vår verksamhet är en ständigt pågående process och vi arbetar för att stärka samverkan såväl inom som mellan länsstyrelserna. Arbetsuppgifterna kräver förståelse för samhället och förmåga till helhetssyn.

Kvalifikationer
Krav

- Juristexamen
- Minst två års aktuell och relevant erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete, från myndighet, domstol, bank eller liknande.

Meriterande

- Erfarenhet av arbete med tillsyn, kontroll eller inspektioner
- Erfarenhet av att arbeta i en stödjande roll när det kommer till rättsliga bedömningar, gärna inom förvaltningsrätt
- Erfarenheter av arbete med ekonomi
- Erfarenhet av att arbeta tillsammans med andra yrkeskategorier för ett gemensamt mål, i projektform eller på annat sätt.

Vem är du?

Vi arbetar teambaserat och lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Du har god samarbetsförmåga och bidrar till gemenskap och god arbetsmiljö. Vi arbetar i ett högt tempo som kräver att du tar ansvar för både ditt eget och gruppens arbete och resultat.

För att lyckas i din roll behöver du kunna arbeta självständigt utifrån gruppens gemensamma mål och prioriteringar. Det är därför viktigt att du är bra på att strukturera ditt arbete och kan omprioritera vid behov. Du har mod att ge råd och känner dig trygg i din kompetens.

Du är en person som ser utvecklingsmöjligheter och kan kommunicera på ett konstruktivt sätt, såväl i tal som i skrift. Vi utvecklar alltid vår verksamhet och du behöver därför vara öppen för att dina arbetsuppgifter även kan komma att förändras över tid.

Vi fäster stor vikt vid den personliga lämpligheten och ser det som självklart att du bidrar till ett gott arbetsklimat. Vi tror på allas lika möjligheter och ett av våra huvuduppdrag är att verka för mångfald och en personalsammansättning på Länsstyrelsen som speglar länets befolkning. Så, sist men inte minst, hoppas vi därför att du som söker, med din bakgrund och din kompetens, kan bidra till att öka vår mångfald.

Verksamheten i stort

Länsstyrelsens rättsenhet arbetar med en stor bredd av förvaltningsjuridiska frågor. Mer specifikt kommer du arbeta på den ekonomijuridiska funktionen, som också har uppdrag mot penningtvätt och med deponering av medel.

Placeringsort är Göteborg.

Resor ingår i tjänsten. Vi försöker att i så stor utsträckning som möjligt använda oss av buss och tåg när vi reser.

Övrig information
Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.  

Din ansökan blir en allmän handling när du söker tjänster hos oss. Därför är det viktigt att du med skyddade personuppgifter inte registrerar dig via vårt rekryteringssystem. Posta din ansökan till HR-enheten, Länsstyrelsen Västra Götaland, 403 40 Göteborg. Delge inte några känsliga uppgifter i din ansökan men ange någon form av kontaktuppgift så att vi kan kontakta dig om du är aktuell för tjänsten. Vid frågor, ta kontakt med HR via e-post hr.vastragotaland@lansstyrelsen.se

Sammanfattning

Liknande jobb


Länsjurist till Rättsenheten

15 mars 2024

12 december 2023

Länsjurister inom miljöjuridik

19 september 2023

Chefsjurist och biträdande enhetschef

30 juni 2023