Länsstyrelsen söker två medarbetare till diarium och arkiv

Arbetsbeskrivning

Länsstyrelsen företräder regeringen och är genom sin bredd i verksamhetsområden och arbetsuppgifter en intressant arbetsplats. Länsstyrelsen står för rättsäkerhet, mångfald och hållbar utveckling. Vi förenar nytänkande, god service och öppenhet med lång tradition. Länsstyrelsen eftersträvar att ha medarbetare med olika egenskaper, förutsättningar och livserfarenheter. Det är samspelet mellan medarbetarnas olikheter och likheter som utgör en av länsstyrelsens framgångar. Länsstyrelsen i Halland har ca 180 anställda. För mer information se vår webbplats, www.lansstyrelsen.se/halland

Rätts- och förvaltningsenheten bevakar de juridiska aspekterna i länsstyrelsens verksamhet och verkar för att handläggningen är effektiv och rättssäker. Enheten hanterar allmänna förvaltningsärenden och överklagandeärenden samt bidrar med juridisk sakkunskap i andra enheters ärenden. Förutom ärendehantering utövar enheten tillsyn enligt bl. a. lagen om allmän kameraövervakning. Länsstyrelsens registratorsverksamhet (diariet) och arkivfunktion ligger organisatoriskt inom enheten. Länsstyrelsen har ett gemensamt diarium (centraldiarium) för hela myndigheten.

ARBETSUPPGIFTER
Diariet registrerar allmänna handlingar och expedierar beslut, yttranden m.m. Registreringen sker huvudsakligen i programmet Platina. Viss registrering sker även av berörd handläggare, varvid diariet kvalitetssäkrar registret. Vissa inslag av beredningsåtgärder förkommer också vid diariet. Arkivet ansvarar för hela myndighetens arkivhållning; organiserande, arkivbeskrivningar, arkivförteckningar, avgränsningar, gallring, skydd av arkivet m.m. I arbetet med diarium och arkiv ingår även att besvara interna och externa förfrågningar som rör handlingar.

Diariet och arkivet hör organisatorisk sett till länsstyrelsens rätts- och förvaltningsenhet. Eftersom två av våra medarbetare går i pension under år 2015, söker vi nu deras efterträdare vilka huvudsakligen kommer att arbeta med diarieuppgifter, men även till viss del med arkivfrågor.

Framöver kommer länsstyrelsen, både för egen del och gemensamt med andra länsstyrelser, att arbeta mot en digital ärendehantering med bl. a. fler e-tjänster, scanning av inkomna dokument och s.k. e-arkiv.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som:
• har minst gymnasieutbildning eller likvärdig utbildning. Högre utbildning inom relevanta ämnesområden är meriterande.
• har goda kunskaper om offentlig förvaltning och hantering av allmänna handlingar, eftersom vår verksamhet till stor del är regelstyrd.
• är en van datoranvändare, som lätt tar till dig ny teknik och gärna delar med dig av dina kunskaper.

Som person:
• är du noggrann, effektiv och har integritet, eftersom det är viktigt att vi gör rätt och att vi gör det i tid. Ibland kan det även handla om att få andra att göra rätt.
• har du god samarbetsförmåga, eftersom arbetssättet på diariet i stor utsträckning är teaminriktat. Du måste kunna samarbeta väl både internt i gruppen och med resten av myndigheten.
• är du pedagogisk, eftersom utbildningsmoment kan ingå i tjänsten.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Tjänsterna är tillsvidareanställningar med tillträde snarast möjligt. Vi tillämpar sex månaders provanställning.

Vi kan erbjuda
• en bra arbetsmiljö
• goda utvecklingsmöjligheter
• flexibel arbetstid
• friskvård

Vi vet att mångfald berikar och söker dig som kan komplettera vårt team med din kompetens, erfarenhet och personlighet.

Vi ber dig söka tjänsten genom länken i denna annons för att underlätta vår hantering av inkomna ansökningar samt för att säkerställa kvaliteten i vår urvalsprocess. Det är av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den bedöms gentemot en fastställd kompetensprofil samt mot andra sökande. Ansökan till tjänsten görs via Offentliga Jobb. Det kan vara svårt att nå någon av kontaktpersonerna per telefon innan v. 33 på grund av semester.

Ansökan
Ansök senast: 2014-09-15
Referensnummer: 112-5360-2014

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Kontaktpersoner på detta företaget

Peter Jupén
035-13 20 00
Anna Hoffert
035-13 20 00
Kristina Patriksson
035-13 20 00
Helena Strömdahl
035 - 13 20 00
Chef Rätts- och förvaltningsenheten Peter Jupén
010 – 224 30 00
Personalchef Anna Hoffert
010 – 224 30 00

Sammanfattning

Besöksadress

30186 Halmstad
None

Postadress

Slottsgatan 2
Halmstad, 30186

Liknande jobb


25 mars 2024

22 mars 2024