OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) arbetar för att barn, unga och vuxna oavsett funktionsförmåga ska få förutsättningar att nå målen för sin utbildning. Det gör vi genom specialpedagogiskt stöd, undervisning i specialskolor, tillgängliga läromedel och statsbidrag. Den kompetens vi erbjuder kompletterar kommunernas och skolornas egna resurser. Myndigheten har ca 1160 anställda och har verksamhet i hela landet. Läs mer på vår webbplats www.spsm.se
ARBETSUPPGIFTER
Östervångsskolan är en tvåspråkig specialskola i en teckenspråkig miljö. Vårt uppdrag är att ge döva elever och elever med hörselnedsättning utbildning motsvarande den som ges i grundskolan/grundsärskolan, enligt specialskolans läroplan. Östervångsskolan har idag 73 elever och några deltidselever. Av dessa bor ca 15 elever på våra elevhem. Vi bedriver också teckenspråkskurser för hörande barn och ungdomar som har döva/hörselskadade föräldrar eller syskon. Östervångsskolan är en mångkulturell skola med elever från fler än 25 olika länder och kulturer. Vi kommunicerar på svenskt teckenspråk och talad och skriven svenska.
Under 2016 ska skolan flytta till moderna, anpassade lokaler. Östervångsskolan kommer att dela lokaler och samverka med Tunaskolan i Lund.
Du leder och organiserar arbetet som lärare så att en trygg lärandemiljö skapas som grundar sig på ömsesidig respekt och samarbete
Du utvecklar elevens förmåga att upptäcka problem och att finna lösningar till dessa
Du skapar möjligheter för eleven att kunna samtala kring sitt lärande och utveckling individuellt och i grupp
Du anpassar och utformar undervisningen i överensstämmelse med läroplaner, ämnesplaner, kursplaner och kunskapskrav
Du bedömer, dokumenterar och följer upp den enskilda elevens behov och kunskapsutveckling
Du avgör när det finns behov av stöd från en annan lärare eller yrkesgrupp med specialkompetens
Du har ansvar för att de dokument som ska främja elevens trygghet och studiero som exempelvis plan mot kränkande behandling efterlevs
Du har ett nära samarbete med kolleger och föräldrar samt deltar aktivt i skolans kontakter med samhället i övrigt
Du bidrar till skolutveckling i din skolenhet och arbetslag genom reflektion och diskussion utifrån vetenskapliga och yrkesetiska ställningstagande
KVALIFIKATIONER
Vi söker i första hand en lärare som uppfyller följande krav:
Du ska ha lärarlegitimation som ger behörighet att undervisa i grundskolan i ämnet slöjd med inriktning textil. För att vara behörig att undervisa i specialskolan ska du också vara speciallärare med inriktning mot döv/hörsel.
Om vi inte får några sökanden som uppfyller ovanstående krav överväger vi att tillsätta en befattning som speciallärartrainee. För att komma i fråga ska du ha minst tre års yrkeslivserfarenhet som lärare på minst halvtid efter avlagd examen. Yrkesverksamheten måste styrkas med tjänstgöringsintyg där tjänstens omfattning tydligt framgår.
Anställning som speciallärartrainee innebär att du får en tillsvidareanställning på heltid. Du arbetar halvtid som speciallärartrainee de tre första åren, samtidigt genomgår du utbildning till speciallärare på halvtid. Efter genomförd utbildning har du möjlighet att söka en befattning som lärare i specialskolan.
Det är viktigt att du i din ansökan anger om du söker befattningen som lärare eller, om du söker befattningen som speciallärartrainee.
Då teckenspråket är en central och grundläggande del i undervisningen söker vi en teckenspråkskunnig lärare.
Du tar ansvar för ditt lärande och din yrkesutveckling utifrån verksamhetens krav och behov
Du kan bedöma hur effektfulla olika undervisningsstrategier är och anpassar undervisningen därefter
Du tillägnar dig aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete
Du är kommunikativ och har samarbetsförmåga
Du är initiativtagande
Du är strukturerad
Du skapar relationer med eleverna men kan också sätta gränser och är en vuxen förebild
Det är meriterande om:
Du har erfarenhet av att arbeta i en tvåspråkig miljö
Du har kunskap om och erfarenhet av att arbeta med ett språkutvecklande arbete
Du har kunskap om och erfarenhet av att arbeta med bedömning för lärande
Du har kunskap om konsekvenserna av att vara döv/hörselskadad i vardagen och hur det är att tillhöra en minoritetsgrupp
ÖVRIGT
Vid all rekrytering sätter vi värde på de kvalitéer som jämställdhet och mångfald tillför verksamheten.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss denna gång alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Artiklar i detta ämnet
- Utbildningsmaterial för att skydda barns hörsel
Kontaktpersoner på detta företaget
Richard Johansson
010-473 66 86
SEKO - Annette Walldén
010-473 50 00
OFR - Kristina Ericsson
010-473 50 00
SACO - Pia Wendel
010-473 67 02
rektor Ann Holmström
010-473 55 32
OFR - Helle Rönneke
010-473 50 00
SACO - Pia Wendel
010-473 67 02
SEKO - Annette Walldén
010-473 50 00
biträdande enhetschef Richard Johansson
010-473 66 86
OFR/ST - Martin Hermvik