OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm utvecklas och förändras för framtiden. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Vill du vara med och arbeta i en unik verksamhet för elever med särskilda behov i årskurs 4-?p Då är det här ett uppdrag för dig!
Arbetsplatsbeskrivning
Spånga grundskola är en kommunal grundskola med ca 490 elever i åk 7-9.
Skolan ligger i Solhem nära Spånga centrum med mycket bra kommunikationer, endast 12 min till Stockholm C.
Under höstterminen 2021 har en stadsdelsgemensam särskild undervisningsgrupp för elever i omfattande behov av särskilt stöd startas. Verksamheten bedrivs i två villor med trädgård på gångavstånd till Spånga grundskola. Husen är väl anpassade med flera mindre rum och större samlingsrum och kök. Höstterminen 2022 utökades verksamheten till att omfatta två grupper, en mot de yngre, årskurs 4-6, och en mot de äldre eleverna, årskurs 7-9. I varje grupp finns det 6-8 elever. Rektor på Spånga grundskola är närmaste chef för personalen. Åtta grundskolor i stadsdelen har tillgång till att placera elever i den särskilda undervisningsgruppen. Verksamheten drivs i samverkan med stadsdelsförvaltningen i Spånga-Tensta.
Arbetsbeskrivning
Vill du ha ett av de viktigaste uppdragen som finns, där du är med och förändrar skolvardagen för elever med skolproblematik? Du ingår i ett team med kompetent personal som arbetar med elever med särskilda behov i en liten undervisningsgrupp, där vi arbetar för att elever ska få lyckas i skolan. Ditt främst uppdrag är att du ansvarar och planerar för undervisningen i engelska och annat ämne för elever i åk 4-6 och 7-9. Du ansvarar för dina ämnen men är en gemensam pedagog under skoldagen. Verksamheten består av 2 undervisningsgrupper åk 4-6 och åk 7-9. Du arbetar tillsammans med 4 andra pedagoger i varje undervisningsgrupp och grupperna består av 6-8 elever. I undervisningen har man individuella planeringar och arbetar mycket en till en med eleverna. Du behöver ha kunskaper att anpassa undervisningen utifrån elevernas förutsättningar och behov, man förser elever med alternativa pedagogiska verktyg för de elever som behöver. Du är mentor för 2 elever där du har daglig kontakt med vårdnadshavare.
Kvalifikationer
Vi ser gärna att du har arbetat minst 2 år i en verksamhet som riktas till elever med särskilda behov och har utbildning eller kunskap inom neuropsykiatriska funktionsvariationer. Vi önskar bred ämnesbehörighet där engelska är ett av ämnena.
Du behöver ha en mycket god kommunikativ förmåga, vara flexibel samt ha en mycket god förmåga att skapa relationer med elever, medarbetare, vårdnadshavare och andra externa aktörer.
Du bör
- ha vilja och engagemang att vara delaktig i att utveckla verksamheten.
- vara trygg, tillitsskapande och en god vuxen förebild.
- ta egna initiativ och ha ett problemlösande arbetssätt.
- ha god struktur och vara självgående.
- ha god förmåga att uttrycka dig på svenska i både tal och skrift
- ta ansvar för och ha insikt om elevernas resultat, dvs vara lyhörd för varje elevs förutsättningar och behov.
- ha höga förväntningar på eleverna och deras förmåga att utvecklas.
Det är av största vikt att du ser det kollegiala lärandet som en självklar utgångspunkt för att skapa ny och fördjupad kunskap och att du tar ansvar för relevant kompetensutveckling för att utvecklas och växa i professionen
En demokratisk värdegrund ska grunda ditt ledarskap
Som person ser vi att du:
- är flexibel och har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter
- kan hantera utagerande beteenden hos elever på ett konstruktivt sätt
- är lugn, stabil och kontrollerad i stressituationer
- har god samarbetsförmåga och ser teamet som en tillgång
- lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt.
- är relationsskapande, utåtriktad och socialt aktiv i yrkesmässiga sammanhang.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.