Lokalkoordinator

Lokalkoordinator

Arbetsbeskrivning

Vill du vara spindeln i nätet och arbeta såväl operativt som strategiskt med kvalité och arbetsmiljö? 

Då kan det här vara något för dig. Som lokalkoordinator hos oss säkerställer du att Kungliga biblioteket (KB) har lokaler som fungerar för medarbetare idag och för bevarande av vårt kulturarv i framtiden. Du ingår som en av 6 medarbetare i Enheten för fastigheter och internservice. Enheten har till uppdrag att att samordna, följa upp och utveckla KB:s lokaler och kontorsarbetsplatser. KB har verksamhet i fem olika fastigheter och på fyra olika orter, Humlegården och Garnisonen i Stockholm, Bålsta, Strängnäs och Grängesberg, och tjänstresor förekommer. Lokalbeståndet uppgår till ca 45 000 kvm. 

Sedan drygt ett år pågår ett omfattande arbete med att utveckla KB:s organisation för att kunna möta forskningens och omvärldens förväntningar idag och i framtiden och vi behöver bli fler som tar hand om våra lokaler. Läs mer om vår verksamhet på www.kb.se. 

Arbetsuppgifter
Du företräder KB externt och för dialog med våra avtalspartner på både operativ och strategisk nivå. Du driver upphandlingar inklusive förhandlingar och ansvar för enhetens samtliga avtal och säkerställer att avtalsvillkoren följs. Enheten för kontinuerligt dialog med KBs olika verksamheter för att förstå verksamhetsbehoven och för att säkerställa verksamheternas krav på klimat, belysning, ljud samt andra tekniska krav som är viktiga för bevarandet av KBs stora samlingar. Samordning mellan lokaler och arbetsplatsrelaterade tjänster är en central uppgift där du är enhetens kontaktperson och samverkar med KBs olika verksamheter. Du är också den sammanhållande länken i den operativa arbetsmiljön där även incident- och tillbudshanteringen ingår. Vidare bidrar du till utveckling av vårt tjänstekoncept och ansvarar för enhetens diarieföring samt  enhetens information på intranätet. Viss projektledning och projektadministration kommer ingår. Som medarbetare på KB bidrar du med din erfarenhet och kompetens till den ständiga utvecklingen av KB:s verksamhet och du medverkar till ett bra och respektfullt arbetsklimat.

Kvalifikationer och personliga egenskaper
Du har relevant eftergymnasial utbildning för verksamhetsområdet och för att lyckas i rollen har du dessutom erfarenhet av:


• upphandlingar och förhandlingar samt tillhörande system
• arbete med arbetsmiljöfrågor
• projektledning och projektadministration
• arbete inom den offentligsektorn
• arbete med budget och ekonomiskuppföljning
• goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift

Meriterade är också erfarenhet av 


• diarieföring
• facility Management
• tillgänglighetsarbete
• arbete inom kulturarvssektorn

Som person är du strukturerad, analyserade, serviceinriktad, lyhörd, välorganiserad, kvalitetsmedveten samt gillar att ha många parallella uppgifter. Rollen kräver att du har god förmåga att planera, prioritera och driva arbetet framåt i ett högt tempo och stundtals under press. Du har god kommunikationsförmåga i både tal och skrift soch kan arbeta såväl självständigt som i grupp.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Säkerhetsintervju och bakgrundskontroll kan därför komma att genomföras med slutkandidat.

Anställning och tillträde
Det här är en tillsvidareanställning på heltid som kan komma att inledas med sex månader provanställning och tillträde enligt överenskommelse. Placeringen är i centrala Stockholm. Hos oss får du flexibel arbetstid, möjlighet till distansarbete i viss omfattning, extra semesterdagar, friskvård och andra förmåner.

Ansökan
Varmt välkommen med din ansökan senast 2022-09-05. Bifoga ditt CV. I den här rekryteringen använder vi urvalsfrågor, istället för personligt brev, beskriv där kort varför du är intresserad av det här jobbet och vad du kan bidra med. Var noga med dina svar så att de speglar din kompetens och erfarenhet på ett korrekt sätt. 

Kontaktpersoner
Vill du veta mer om jobbet välkommen att kontakta enhetschef Peter Suominen 070 -007 31 71. För anställningsvillkor och process kontakta HR-generalist Anna Sundquist, 010-709 31 40.

Fackliga kontaktpersoner är May Nilsson, ST-KB, och Anneli Modén, SACO-KB, båda nås via växeln 010-709 30 00. 

Enheten för fastigheter och internservice 


Enheten ansvarar för att samordna, följa upp och utveckla Kungliga bibliotekets lokaler och kontorsarbetsplatser. I detta ansvar ingår hyresförhandlingar och kontakter med tillhörande entreprenader. Vidare utför enheten Internservice och ansvarar för Kungliga bibliotekets miljö- och hållbarhetsfrågor. Enheten har också det operativa ansvaret för fysisk arbetsmiljö och fysisk säkerhet. Enheten ska säkerställa att Kungliga bibliotekets lokaler och arbetsplatser är verksamhetsanpassade och kostnadseffektiva samt planerar och styr lokalförsörjningen på kort- och långsikt genom kontinuerlig anpassning och uppföljning tillsammans med verksamheterna och våra hyresvärdar. 



Om Kungliga biblioteket
Kungliga biblioteket (KB) är Sveriges nationalbibliotek. Våra samlingar sträcker sig mer än tusen år bakåt i tiden och växer varje dag. Vi har allt från handskrifter, böcker och tidningar till musik, film och datorspel. KB bevarar och tillgängliggör vårt kulturarv och främjar samverkan mellan Sveriges bibliotek. Ytterst handlar uppdraget om demokrati, jämlikhet och fri åsiktsbildning. Dessutom är KB en arbetsplats för forskare, studenter och ca 360 medarbetare.

Vi erbjuder en arbetsplats som präglas av ansvar, öppenhet, tillit och lärande. Vi vill ge lika möjligheter för alla och värdesätter jämlikhet och mångfald i vår verksamhet.

Artiklar i detta ämnet

  1. Faran i fuktskadade hus

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Kungliga Biblioteket
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 15 augusti 2022
  • Ansök senast: 5 september 2022

Besöksadress

Humlegården, 10241 Stockholm
None

Postadress

Humlegårdsgatan 26
Stockholm, 11446

Liknande jobb


11 december 2023

Förvaltare till KFS i Stockholm

Förvaltare till KFS i Stockholm

7 december 2023

7 december 2023

Fastighetssamordnare

Fastighetssamordnare

7 december 2023