Lönekonsult till Lön och Pension, HR, Stadsledningskontoret

Lönekonsult till Lön och Pension, HR, Stadsledningskontoret

Arbetsbeskrivning

Lön och Pension är en del av kommunens HR-enhet och är centralt placerad vid Stadsledningskontoret.

Vi stöttar Umeå och Vindelns kommuner inom löne- och personaladministration konsultativt och operativt, och ansvarar för handläggning av lön, arvoden och pension till anställda och förtroendevalda. Vårt fokus är att det ska vara lätt att göra rätt, med målet att alla anställda ska få rätt lön i rätt tid.  

Vi är på en resa i digitaliseringens förtecken där vi ska leverera ett enkelt och proffsigt stöd till medarbetare och chefer.  

I arbetet som lönekonsult ingår att: 

Vara ett konsultativt och operativt stöd till chefer, medarbetare och samarbetspartners:

- Du ger support i tillämpning av lagar och avtal samt i hur personal- och lönesystemet används.
- Du ger support bland annat via ärendehanteringssystem, telefon, olika digitala plattformar och fysiska möten.  
- Du utbildar/fortbildar chefer vid förändringar i process eller arbetssätt.
- Du arbetar för att skapa goda relationer med övriga samarbetspartners inom såväl som utanför organisationen. 

Handlägga löneadministrativa uppgifter:

- Du utför registreringar, olika kontroller och rättar felaktiga löneuppgifter.
- Du följer upp processer och rutiner hos chef.
- Du återkopplar till medarbetare och chef för att öka förståelsen och minska risken för felaktigt utbetalda löner i framtiden.  

Aktivt bidra till vår verksamhets utveckling:

- Du håller dig ajour om förändringar både inom avtalsområdet och systemanvändning.
- Du deltar aktivt till att informera, sprida kunskap samt ge förslag på hur vi på bästa sätt kan hantera förändringar.  
- Du uppdaterar rutiner samt utbildar och stöttar kollegor inom ditt fält.
- Du ser till helhet istället för enskilda delar och gärna med tekniken som hjälp.  

Bidra till ett öppet och kreativt klimat där alla får plats:

- Du uppmuntrar oliktänkande, vågar prova nya ideer och bidrar till enkla och effektiva lösningar.  
- Du kommunicerar och samarbetar väl med kollegor samt rapporterar löpande till teamledare och lönechef.

Om dig

Vi söker dig med eftergymnasial utbildning som lönespecialist, eller motsvarande högskoleutbildning, det är meriterande om du har gått lönespecialistprogrammet på yrkeshögskola. Du har erfarenhet av självständigt arbete inom löneadministration, det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta i Personec P samt erfarenhet av kommunala avtal.  Som person ser vi att du är en problemlösare som är noggrann, strukturerad, har en hög serviceförmåga, är kommunikativ och tycker om att arbeta i team med andra.

Vi ser gärna att du bifogar personligt brev och cv.  

Varmt välkommen med din ansökan! 

Övrigt

Vikariat, heltid, från 2023-01-20 till och med 2023-08-31. 

Om Umeå kommun


Umeå kommun är regionens största arbetsgivare med över 13 000 medarbetare. Kommunen har ca 440 chefer och verksamheten är indelad i åtta förvaltningar. Våra jobb och vår värdegrund utgår från medborgarfokus, öppenhet, tillit och ständiga förbättringar. Umeå är en kulturstad i ständig utveckling. För att klara målet 200 000 invånare år 2050 behöver vi bli fler som arbetar för tillväxt och välfärd. Vi vet att olikheter berikar och välkomnar alla att söka jobb hos oss. De närmaste tio åren kommer vi att anställa omkring tusen medarbetare varje år. Vill du bli en av oss?


Som medarbetare hos oss i Umeå kommun kan du ta del av ett antal förmåner. Läs mer om våra förmåner https://umea.se/jobbochforetagande/jobbochpraktik/kommunensomarbetsgivare/varaformaner.4.1b4d24fb1752122eb843bf.html


Säljer du annonser eller erbjuder rekryteringsstöd? Var vänlig, kontakta inte kommunen om det! Vi väljer och kontaktar själva företag vi samarbetar med.

Sammanfattning

Liknande jobb


Administratör

Administratör

25 mars 2024