LSS- Handläggare/ BIståndshandläggare

Arbetsbeskrivning

Gnesta ligger i hjärtat av den sörmländska kulturbygden. Här finns den lilla lugna staden och den pulserande livaktiga landsbygden. Här finns naturen runt husknuten med härliga möjligheter till ett aktivt friluftsliv. Vi är 750 medarbetare som arbetar i kommunen för att ge våra medborgare den bästa servicen. Du är välkommen att bli en av oss.

ARBETSUPPGIFTER
Socialförvaltningen i Gnesta söker två handläggare inom LSS och SoL för personer med funktionsnedsättningar. Biståndsenheten består av tre handläggare inom äldreomsorgen och avgifter samt två handläggare för personer med funktionsnedsättning. Vi arbetar i moderna lokaler nära goda allmänna kommunikationer med både SL och SJ. Biståndsenheten arbetar kontinuerligt med att förbättringsåtgärder gällande dokumentation, samverkan och rättsäkra bedömningar.
Som biståndshandläggare utreder, bedömer och beslutar du om biståndsinsatser enligt Socialtjänstlagen och LSS lagen om stöd och service för vissa funktionshindrade. Du handlägger ansökningar gällande insatser t ex bostad med särskild service, kontaktperson, boendestöd, korttidstillsyn, hemtjänst och daglig verksamhet. Målgruppen är personer med en psykisk funktionsnedsättning eller tillhörande personkretsen.
Vårt politiska mål är att följa upp alla tidigare beslutade insatser minst en gång per år, ett mål som vi håller.
Du skall initiera och medverka vid vårdplaneringar på psykiatriska kliniker, habiliteringen eller andra samverkanspartner samt göra hembesök. En stor del av arbetet innebär nätverksmöten och kontakter med anhöriga, god man/förvaltare, skolan och andra myndigheter.
En stor del av arbetet handlar om samverkan med utförarna och andra relevanta samverkanspartners - interna och externa.
Som handläggare arbetar du självständigt men ingår i en arbetsgrupp med flera kollegor. Biståndsenheten leds av en ansvarig enhetschef.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har högskoleutbildning inom socionomprogrammet eller motsvarande. Meriterande är om du har erfarenhet av myndighetsutövning.
Du skall ha kunskaper om gällande lagstiftning samt god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.
Du måste ha förmåga att planera och prioritera samt ha datorvana i verksamhetssystem vi använder Treserva. Körkort är ett krav.
Stor vikt läggs vid dina personliga egenskaper så som god samarbetsförmåga, flexibilitet i tanke och handling samt att du är självständig och driftig.


ÖVRIGT
Kontakter från annonserings- och rekryteringsföretag undanbedes.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: GNESTA KOMMUN
  • 2 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Månadslön
  • Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde: Omgående eller enligt överenskommelse.
  • Publicerat: 18 juli 2014

Liknande jobb