Medarbetare till SMHIs servicedesk och driftkontroll

Medarbetare till SMHIs servicedesk och driftkontroll

Arbetsbeskrivning

Har du en bra balans mellan teknik- och serviceintresse? Data och IT utgör grunden i och är en förutsättning för SMHIs samhällsviktiga uppdrag. SMHI söker nu efter en ny kollega som vill vara med och se till att SMHIs omfattande och spännande IT-miljö fungerar smidigt.

Servicedesken är placerad på Serviceenheten, som är en del av SMHIs IT-avdelning. Serviceenheten fungerar som en ”one-stop-shop” med service för myndighetens medarbetare och produktion inom alla tänkbara områden, men är också ett ansikte ut mot allmänhet och besökare. Enheten innehåller funktioner som: Servicedesk, Reception, Kundtjänst, Bibliotek och Expedition.

Som medarbetare i Servicedesk har du en viktig roll att stötta SMHIs medarbetare såväl i vår produktion som i våra moderna användarmiljöer, men också i andra typer av SMHI-gemensam service. Huvudsakliga arbetsuppgifter är att hantera driftincidenter, att utifrån övervakningslarm och driftinstruktioner genomföra felavhjälpande åtgärder samt att arbeta med servicedesk-ärenden, t ex behörighetsadministration och felhantering av den digitala arbetsplatsen. En viktig uppgift är att informera de intressenter som berörs av pågående drift- eller användarärenden.

SMHI erbjuder en heltidstjänst med tillsvidareanställning med skifttjänstgöring dag, kväll och helg samt beredskap nattetid. Tjänsten är placerad i Norrköping.

Din profil

Vi söker dig som har lämplig utbildning inom IT eller motsvarande erfarenhet. Du har minst något års erfarenhet av 1:a linjens IT-support avseende PC, nätverkskommunikation och kringutrustning. Du har erfarenhet av att arbeta i windowsmiljö och är en van användare av modern IT-utrustning exempelvis smartphones, surfplattor, laptops mm. SMHI har en spännande IT-miljö som ger goda möjligheter till att vidareutveckla din kompetens inom något av SMHIs teknikområden. Därför söker vi dig som vill och har potential att utvecklas och fördjupa dig inom något eller flera teknikområden.

Vi ser gärna att du har grundläggande IT-överblick så som kännedom om datorhallar, ITIL, nätverk (LAN och WAN), server/hårdvara, virtualisering, fjärrstyrning, serverplattform (Linux/Windows), operativsystem och manageringsverktyg samt AD-struktur och/eller övervakning. Grundläggande kompetens inom Linux och kunskaper om stödverktyg för driftövervakning (gärna SCCM), ärendehantering och dokumentation är meriterande. Erfarenhet från arbete i driftsmiljö, kanske i rollen som IT-tekniker i 2nd eller 3rd line, avseende pc, nätverkskommunikation och kringutrustning är likväl meriterande.

Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper. För att lyckas i tjänsten krävs att du är noggrann och har ett strukturerat och systematiskt arbetssätt. Service är för dig en självklarhet och att bygga goda relationer och samarbeten med andra kommer naturligt för dig. Du är en god kommunikatör med pedagogisk förmåga och har lätt att arbeta med flera olika uppgifter parallellt. Du drivs av att lära nya saker och du är inte rädd för att ställa frågor eller göra din åsikt hörd.

Goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och i skrift, är ett krav.

Vill du veta mer?

För ytterligare information kontakta enhetschef Per Dahl (v. 29, v. 32 och framåt) eller HR specialist Anders Magnestrand (tom v. 27). Fackliga representanter är för SACO Annika Söderlund (tom v. 28) och för ST Johan Lundvall (v. 29-31). Samtliga nås via telefon 011-495 8000 eller via e-post Fornamn.Efternamn@smhi.se.

Vi ser fram emot din ansökan, men inte senare än 2021-08-11.

 


SMHI är en svensk expertmyndighet med globalt perspektiv och en livsviktig uppgift i att förutse förändringar i väder, vatten och klimat. Med vetenskaplig grund och genom kunskap, forskning och tjänster bidrar vi till att öka hela samhällets hållbarhet. Varje dag, dygnet runt, året om.

Tänk på att de handlingar och uppgifter du skickar till SMHI genom din ansökan blir en allmän handling. Detta betyder att allt material i ansökan, inklusive bilagor, kan behöva lämnas ut till den som begär det om uppgifterna inte omfattas av sekretess enligt offentlighets- och sekretesslagen. Tänk på att i första hand skriva det som du bedömer är relevant i förhållande till kraven på tjänsten. Tänk på din integritet och undvik att lämna information som innehåller känsliga personuppgifter, uppgifter om din eller närståendes hälsa, politiska åsikter eller religiös övertygelse.

Kontaktpersoner på detta företaget

Enhetschef Gunnar Söderström
011-495 8000
Enhetschef Mats Moberg
011-495 8000
Personalspecialist Karin Aspeqvist
011-495 8000
ST Kerstin Willén
011-495 8000
SACO Magnus Irestig
011-495 8000
Gruppchef Erling Brännström
011-495 8000
Produktionschef Katarina Andersson
011-495 8000
SACO Anna-Helena Hultberg
011-495 8000
ST Ami Gadh-Lund
011-495 8000
Enhetschef Angela Yong
011-495 8000

Sammanfattning

  • Arbetsplats: SMHI
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 2 juli 2021
  • Ansök senast: 11 augusti 2021

Besöksadress

Folkborgsvägen 1
None

Postadress

None
NORRKÖPING, 60176

Liknande jobb


Helpdesk / Systemsupport

Helpdesk / Systemsupport

23 maj 2024

IT-Supporttekniker till Vaxholms stad

IT-Supporttekniker till Vaxholms stad

22 maj 2024

22 maj 2024