Medicinskt ansvarig sjuksköterska, MAS

Medicinskt ansvarig sjuksköterska, MAS

Arbetsbeskrivning

Omsorgsförvaltningen ansvarar för individ- och familjeomsorg, omsorg om funktionshindrade, äldreomsorg och hemsjukvård. Vi är bra på att driva utvecklingsfrågor och ligger i framkant inom fler områden. Tjänsten som medicinskt ansvarig sjuksköterska är placerad inom vård- och omsorg i gruppen med enhetschefer för våra vård-och omsorgsboenden och hemsjukvård. Tjänsten har dock en övergripande funktion och arbetar därför inom alla omsorgsförvaltningens delar.

Vi söker nu dig som vill anta den spännande utmaningen med att bidra till att Avesta kommun fortsatt ska ha hög kvalité på vård- och omsorgsarbetet. Att arbeta som MAS inom Avesta kommun innebär att ha en viktig roll med starkt gehör för sina frågor. Trots att mycket i tjänsten har en tydlig grund finns goda möjligheter och förutsättningar att själv utforma uppdraget.

Är du en sjuksköterska som gillar att påverka, driva utvecklingsarbete och som lockas av att få använda dina erfarenheter och kunskaper för att förbättra vården för kommunens medborgare? Tror du att du skulle trivas i rollen som verksamhetens stöd och bollplank i omvårdnadsfrågor?

Välkommen med din ansökan som medicinskt ansvarig sjuksköterska hos oss!

ARBETSUPPGIFTER
Tjänstens övergripande uppdrag är att kvalitetssäkra vården. Det vill säga att finnas till för vårdtagarna och utifrån hälso- och sjukvårdsområdet ansvara för att kommunen driver och sköter sitt uppdrag inom gällande lagar och föreskrifter. MAS är väl insatt i verksamheten, gör verksamhetsbesök samt följer upp riktlinjer, föreskrifter och lagar. Du tar fram rapporter och underlag till både förvaltningen och den politiska styrningen. Du har vidare huvudansvaret för att initiera, utveckla och implementera nya rutiner när det behövs. Som MAS har du regelbundna träffar med främst sjuksköterskeenheten, men vid behov också andra vårdgrupper inom vår förvaltning.

Arbetsuppgifterna innebär även att sköta eventuell klagomålshantering och kontakt med anhöriga. Du tar emot, utreder och anmäler allvarliga händelser och vårdskador till Inspektionen för vård och omsorg (IVO).

Samverkan på olika nivåer såsom i regionen, i nätverk och kommunala forum är en viktig del av arbetet och dagresor till vanligen Falun sker växlande några gånger per månad. I Dalarnas MAS-nätverk finns ett bra stöd genom kollegor från andra kommuner.

Du har ett nära samarbete med förvaltningens motsvarighet inom socialt arbete, SAS och samarbetar även med övriga funktioner för utredning och utveckling. Vissa uppdrag sker också direkt via förvaltningschefen och föredrag inför omsorgsstyrelsen förekommer som en naturlig del i tjänsten. Övriga arbetsuppgifter som ligger i rollen är att systemmässigt ansvara för förvaltningens dokumentation och gemensamma rutiner.

KVALIFIKATIONER
Du är legitimerad sjuksköterska med gedigen kunskap om och erfarenhet av vårdarbete. Du har tidigare erfarenheter av att ha en ledande position inom hälso- och sjukvårdsarbete. Tidigare erfarenhet av att arbeta inom kommunal hälso- och sjukvård är meriterande.
Du har förmågan att kliva ur rollen som sjuksköterska men använda kunskaperna och dina tidigare erfarenheter för att se hur verksamheten och arbetet kan förbättras utifrån brukarnas/patienternas perspektiv. Du har förmågan att på ett strukturerat vis uppmärksamma och driva dessa frågor. Ibland behöver du kunna driva obekväma frågor eller fatta beslut som innebär förändringar i rutiner och arbetssätt, att ha lätt för att skapa nya relationer och få andras förtroende är därför viktiga egenskaper i rollen. Även om stöd finns krävs det att du i grunden är en person som är trygg i att ta ansvar och självständigt driva arbetsprocesserna i mål.

Rollen innefattar att både fungera som stöd och bollplank för cheferna inom organisationen men också att se verksamheten ur vårdtagarnas perspektiv genom att du implementerar rutiner och sköter uppföljning eller säkerställer att journaler inom hälso- och sjukvården hanteras enligt lag. Tjänsten erbjuder en varierande och rolig utmaning som kräver förmåga att kunna ställa om perspektiv utifrån vad verksamheten och aktuella frågor kräver.

En specialistutbildning som är relevant för tjänsten och erfarenhet av utvecklingsarbete när det gäller hälso- och sjukvårdsdokumentation är meriterande. Detta är dock inget krav, vid behov erbjuder vi möjlighet till fortbildning/utbildning på betald arbetstid.
I uppdraget som MAS är omvärldsbevakning inom hälso-och sjukvårdsområdet en naturlig del. Du har lätt för att kunna tolka lagtexter, remisser och kunna omsätta informationen för att skapa arbetsdokument exempelvis nya rutiner. Du har lätt att uttrycka dig i tal och skrift så att det blir tydligt för andra vilket är en förutsättning då du kommer att prata inför större grupper. Du är trygg och bekväm med att använda digitala verktyg i ditt arbete.

ÖVRIGT
FÖRMÅNER
Hos oss har du friskvårdstimme och friskvårdspeng, tillgång till nyrenoverat personalgym alla dagar i veckan samt fria bad i kommunens badhus.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Avesta kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Carina Johansson
0226-64 53 11
Sten Eriksson
0226-64 53 88
Eva Holmqvist
0226-64 53 43
Eva Thomson
0226-64 50 37
Maria Kindblom
0226-645171
Anneli Andersson
0226-645620
Susanne Linnér
0226-645451
Britt Lindström
0226-645181
Eva Thomson
0226-645329
Förvaltningschef Carina Johansson
0226-64 53 11

Sammanfattning

Besöksadress

77481
None

Postadress

None
Avesta, 77481

Liknande jobb


3 maj 2024

Forskningssjuksköterska

Forskningssjuksköterska

26 mars 2024

Sykepleier Koppangtunet

21 mars 2024