Migrationshandläggare - arbeta på Sveriges ambassad i Peking

Arbetsbeskrivning

Sveriges ambassad Peking, Utrikesdepartementet

Vi söker dig som har arbetat minst tre år med migrationsfrågor och som är intresserad av att tjänstgöra på Sveriges ambassad i Peking. Att arbeta som migrationshandläggare innebär varierande och utmanande uppgifter och tjänstgöring i en spännande miljö.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Du kommer under ledning av myndighetschefen och chefen för migrationssektionen ansvara för ambassadens arbete med migrationsfrågor.

I arbetsuppgifterna ingår bland annat 
- att fatta beslut i migrationsärenden (framförallt i viseringsärenden);
- utreda och handlägga ansökningar om uppehålls- och arbetstillstånd;
- följa upp och utveckla migrationsverksamheten;
- i förekommande fall följa upp tjänsteleverantörs verksamhet gällande viseringar;
- bistå med att arbetsleda personalen och organisera det dagliga arbetet på sektionen;
- utbilda ambassadens utsända och lokalt anställda tjänstemän inom migrationsområdet.

Om myndighetschefen så beslutar kommer du även att delta i ambassadens rapportering om migrationsfrågor och vid behov delta i och rapportera om det lokala migrationssamarbetet inom regionen.

Det kan bli aktuellt att delta i eller handlägga andra vid en utlandsmyndighet förekommande arbetsuppgifter.

Läs mer om ambassadens verksamhet på www.swedenabroad.se.

Din bakgrund
Du är svensk medborgare och har för befattningen relevant akademisk utbildning eller annan utbildning i kombination med arbetslivserfarenhet. Du har gedigen arbetslivserfarenhet, varav minst tre års erfarenhet av relevant lagstiftning genom arbete på Migrationsverket och/eller svensk utlandsmyndighet. Du har arbetat minst två år inom tillstånds- eller asylprövning.

Du uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska och engelska. Du arbetar obehindrat i Wilma och office-paketet. Tidigare erfarenhet av arbetsledning och verksamhetsutveckling är meriterande. Tidigare erfarenhet av arbete vid utlandsmyndighet, internationellt arbete samt erfarenhet som utbildare är också meriterande.

Dina egenskaper
Vi söker dig som har förmåga att arbeta självständigt och kan ta egna initiativ samt har förmåga att prioritera och fatta beslut under tidspress. Dessutom har du god samarbetsförmåga och kan lätt anpassa dig till nya och ovana miljöer. Du har även god organisatorisk och analytisk förmåga.

Övrigt
Tidsbegränsad anställning i två år från och med 2019-09-01 med eventuell möjlighet till förlängning. Tillsättning av tjänsten sker under förutsättning att erforderliga beslut fattats.

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund. Tidigare medborgarskap kan dock vara ett hinder för migrationsarbete i vissa länder.

Anställningens villkor fastställs i kontrakt enligt URA-avtalet. För mer information om detta avtal www.arbetsgivarverket.se. Detta gäller dock inte medarbetare som redan har en tillsvidareanställning i Regeringskansliet eller Sida.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om innehållet i befattningen, kontakta Anna Eriksson som är migrationssambandsman, på + 86 18 611 069 034, eller Sara-Sofia Agnemo, UD:s planeringsstab, på 08-405 10 00. Upplysningar om anställningsvillkor m.m. lämnas av ansvarig personalhandläggare på UD, Karin Öhman på 08-405 10 00. 

Fackliga representanter för UPF (Saco) och ST-UD når du via Regeringskansliets växel 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 25 januari 2019.


Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Utrikesdepartementet, som är ett av tio departement, ansvarar för utrikes- och säkerhetspolitik, global utveckling och bistånd, handelspolitik, hjälp till svenskar i utlandet, folkrätt och mänskliga rättigheter, exportkontroll av krigsmateriel, internationella samarbeten med länder och regioner samt handels-, investerings- och Sverigefrämjande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet Stockholm
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Individuell lönesättning
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 21 december 2018

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


16 april 2024

Temporary Secretary and Consular Assistant

23 juni 2022

Ambassadsekreterare

2 mars 2010

Ambassadsekreterare

26 augusti 2010