Migrationshandläggare - arbeta på Sveriges ambassad i Teheran

Arbetsbeskrivning

Vi söker dig som har arbetat minst tre år med migrationsfrågor och som är intresserad av att tjänstgöra på Sveriges ambassad i Teheran. Att arbeta som migrationshandläggare innebär varierande och utmanande uppgifter och tjänstgöring i en spännande miljö.

 

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.

Du kommer under ledning av myndighetschefen och chefen för migrationssektionen ansvara för ambassadens arbete med migrationsfrågor.

 

I arbetsuppgifterna ingår bland annat att

- bistå med att arbetsleda personalen och organisera det dagliga arbetet på sektionen;

- arbeta med uppföljning och utveckling av migrationsverksamheten;

- fatta beslut i migrationsärenden (framförallt i viseringsärenden);

- utreda och handlägga ansökningar om uppehålls- och arbetstillstånd;

- utbilda ambassadens utsända och lokalt anställda tjänstemän inom migrationsområdet.

 

Om myndighetschefen så beslutar kommer du även att delta i ambassadens rapportering om migrationsfrågor och vid behov delta i och rapportera om det lokala migrationssamarbetet inom regionen.

 

Det kan bli aktuellt att delta i eller handlägga andra vid en utlandsmyndighet förekommande arbetsuppgifter, såsom att bistå i konsulära ärenden.

 

Din bakgrund

Du är svensk medborgare och har för befattningen relevant akademisk utbildning eller annan utbildning i kombination med arbetslivserfarenhet. Du har gedigen arbetslivserfarenhet, varav minst tre års erfarenhet av relevant lagstiftning genom arbete på Migrationsverket och/eller svensk utlandsmyndighet. Du har arbetat minst två år inom tillstånds- eller asylprövning. Du uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska och engelska. Du arbetar obehindrat i Wilma och Office-paketet.

 

Tidigare erfarenhet av arbete vid utlandsmyndighet, arbetsledning och verksamhetsutveckling är meriterande. Erfarenhet och språkkunskaper från aktuell region, internationellt arbete samt erfarenhet som utbildare är också meriterande.

 

Dina egenskaper

Vi söker dig som har förmåga att arbeta självständigt och kan ta egna initiativ samt har förmåga att prioritera och fatta beslut under tidspress. Dessutom har du god samarbetsförmåga och kan lätt anpassa dig till nya och ovana miljöer. Du har även god organisatorisk och analytisk förmåga.

 

Övrigt

Tidsbegränsad anställning i ett år med eventuell möjlighet till förlängning.

 

Tillträde den 1 september 2019. Tillsättning av tjänsten sker under förutsättning att erforderliga beslut fattats.

 

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund. (Tidigare medborgarskap kan dock vara ett hinder för stationering i vissa länder.)

 

Anställningen omfattas av URA-avtalet (för mer information om detta avtal se Arbetsgivarverkets hemsida www.arbetsgivarverket.se). Detta gäller dock inte medarbetare som redan har en tillsvidareanställning  i Regeringskansliet eller Sida.

 

Är du intresserad?

Vill du veta mer om innehållet i befattningen, kontakta Mikael Grindsäter, migrationssambandsman i Teheran, på +98 21 2371 2200 eller Sara-Sofia Agnemo, UD:s planeringsstab, på 08-405 10 00. Upplysningar om anställningsvillkor m.m. lämnas av ansvarig personalplanerare på UD, Wissam El Soudi, på 08-405 10 00. För information om ambassaden hänvisas till www.swedenabroad.se. Fackliga kontaktpersoner för UPF (Saco) och ST-UD når du via Regeringskansliets växel 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

 

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 28 maj 2019.

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Utrikesdepartementet, som är ett av tio departement, ansvarar för utrikes- och säkerhetspolitik, global utveckling och bistånd, handelspolitik, hjälp till svenskar i utlandet, folkrätt och mänskliga rättigheter, exportkontroll av krigsmateriel, internationella samarbeten med länder och regioner samt handels-, investerings- och Sverigefrämjande.

 

 


Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Utrikesdepartementet, som är ett av elva departement, ansvarar för utrikes- och säkerhetspolitik, global utveckling och bistånd, handelspolitik, hjälp till svenskar i utlandet, folkrätt och mänskliga rättigheter, exportkontroll av krigsmateriel, internationella samarbeten med länder och regioner samt handels-, investerings- och Sverigefrämjande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet Stockholm
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Månadslön
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 20 maj 2019

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


Biståndshandläggare SoL

5 april 2024

Biståndshandläggare

Biståndshandläggare

28 mars 2024

Biståndshandläggare

Biståndshandläggare

3 april 2024

Biståndshandläggare

Biståndshandläggare

3 april 2024