Miljösamordnare med fokus på hållbar upphandling

Miljösamordnare med fokus på hållbar upphandling

Arbetsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift?
Att arbeta för Polisen är att skapa trygghet i människors liv varje dag.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 33 500 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli.


ARBETSUPPGIFTER
I rollen som miljösamordnare ansvarar du tillsammans med engagerade kollegor från miljöteamet för att leda, utveckla, samordna och följa upp hållbarhetsarbetet kopplat till upphandling. Vi har stort utvecklingsfokus och du behöver ha vilja och förmåga att driva utvecklingsarbete. Viktiga områden är att minska klimatpåverkan, främja en övergång till en cirkulär ekonomi samt inte minst skydda människor och miljö från skadliga ämnen. Du jobbar i nära samverkan med vår inköpsorganisation. Arbetet innefattar kravställning och leverantörsuppföljning samt att rapportera och kommunicera resultat. Du kommer inom ramen för kategoriteamen bidra med expertkunskap inom områden såsom materialval, mänskliga rättigheter och klimatpåverkan. Det är därför viktigt att du tycker om att identifiera och analysera relevanta kravområden som mynnar ut i relevanta hållbarhetskrav. Du kommer också att vidareutveckla det strategiska arbetet med hållbara leveranskedjor. Dialog med leverantörer och branschorganisationer är en viktig del av jobbet.

KVALIFIKATIONER
• Relevant akademisk utbildning/yrkesutbildning, alternativt motsvarande erfarenhet som Polismyndigheten bedömer likvärdig.
• Kunskaper om miljömässig och socialt hållbar upphandling.
• God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska.


Det är meriterande om du även har:
• Erfarenhet av att tillämpa kunskapen vid kravställning, utvärdering och uppföljning av upphandlingar.
• Erfarenhet av att driva och delta i projekt- och förändringsarbete.
• Kunskap och erfarenhet av offentlig upphandling, cirkularitet och klimatspendanalys.
• Specialistkunskap inom områden som t ex kemikalier och materialval.
• Goda kunskaper i Microsoft Office produkter.

Personliga egenskaper
För att lyckas i rollen krävs att du är initiativrik och har en god förmåga att driva utvecklingsarbete. Du behöver ha en god kommunikativ förmåga, då du i samverkan med inköpsorganisationen är den som tar fram relevanta hållbarhetskrav och sedan i dialog med leverantörer även följer upp dem. Du har god samarbetsförmåga och gillar att samarbeta på olika organisatoriska nivåer. Du agerar professionellt, arbetar självständigt, ser din del i helheten och har förmåga att prioritera och strukturera ditt arbete. Vi värdesätter din vilja och förmåga att ta till dig och utveckla digitala verktyg.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.





ÖVRIGT
Arbetsort: Stockholm
Funktion: Handläggare

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast 15 november.
Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens rekryteringssystem Visma Recruit.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Lászlo Nagy Némedi, tfn 010-56 36 899

Rekryterande chef / strategichef Göran Strömberg
010-563 02 49
Mattias Bergström, t.f gruppchef, tfn 010-563 51

Sektionschef Susan Sahlin
0105641640
Anneli Backström, tfn 010-56 39 320

Sektionschef Fordonsservice Anders Axén
010 5653630
Gruppchef Rasmus Lundahl
010-56 35 119
Gruppchef Bodil Nordmark
010-563 51 70
Magnus Hagström
010-56 71 567
Ekonom Liselotte Hjulin
010-562 80 09

Sammanfattning

Besöksadress

Polhemsgatan 30 10226 Stockholm
None

Postadress

Box 12256
Stockholm, 10226

Liknande jobb


Ekonomihandläggare till stadens centrala ekonomifunktion

Ekonomihandläggare till stadens centrala ekonomifunktion

24 maj 2024

22 maj 2024

Ekonomiassistent

15 maj 2024