OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 85 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund.
Inom avdelningen för tillväxt och hållbar utveckling ligger ansvaret för att på en strategisk nivå utveckla den ekologiska och sociala hållbarheten i kommunen. Vi är cirka 45 engagerade medarbetare på avdelningen som alla arbetar för att Kristianstads kommun ska ha en hållbar tillväxt.
ARBETSUPPGIFTER
Du kommer att ingå i en engagerad och dynamisk hållbarhetsgrupp på kommunledningskontoret där du arbetar miljöstrategiskt på en kommunövergripande nivå. I rollen som miljöstrateg kommer du att företräda kommunen i olika miljöstrategiska nätverk och planera och delta i kreativa och innovativa utvecklingsprojekt som syftar till att stärka den ekologiska hållbarheten i Kristianstads kommun.
Vidare utvecklar du kommunens systematiska arbete med miljökrav i upphandling inklusive behovsanalys, dialog, kravställning och uppföljning. Du ansvarar för att planera, ta fram, följa upp och revidera miljörelaterade styrdokument samt för att samordna remiss- och enkätsvar inom miljö-området.
KVALIFIKATIONER
Du som söker har miljövetenskaplig utbildning eller motsvarande på högskolenivå eller annan utbildning som arbetsgivaren finner lämplig. Det är meriterande om du har utbildning inom projektledning. Vi vill att du har erfarenhet av miljöstrategiskt arbete inom offentlig verksamhet.
Erfarenhet av projektledning och projektansökningar inom miljöområdet samt god kännedom om nationella och globala miljömål är meriterande. Vi ser gärna att du har erfarenhet av arbete med miljökrav i offentlig upphandling. God förmåga att driva och skapa förståelse för hållbarhetsfrågor i en komplex organisation är meriterande.
Då kommunikation och dokumentation ingår i arbetet har du god förmåga att formulera dig på svenska och engelska i tal och skrift. givetvis hanterar du Office-paketet och digitala verktyg i ditt dagliga arbete.
Som person har du förmåga att arbeta strategiskt för att förverkliga organisationens mål. Du har lätt för att identifiera samt utveckla positiva och gränsöverskridanden visioner och planer. Vidare har du förmåga att planera och organisera ditt arbete. Du har lätt för att sätta upp mål, organisera resurser, följa upp och avsluta aktiviteter. Vi vill att du även har förmåga att skapa och bibehålla goda relationer, både intern och externt. Du samarbetar väl med personer i olika sammanhang och funktioner.
ÖVRIGT
Kommunledningskontoret leder, samordnar, följer upp och utvecklar kommunens verksamhet utifrån en helhetssyn. Här finns verksamheter som ekonomi, HR, IT, medborgarcenter och strategiska frågor samt all gemensam service med lokalvårds-, måltids- och transportverksamheter i förvaltningen. Kommunledningskontorets arbete ska bidra till en positiv utveckling för alla som bor, arbetar, driver företag, studerar eller besöker vår kommun . Kommunstyrelsen ger ramarna och direktiven.
I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid.
Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer. Du kan också lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via växeln 044-13 50 00.
Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.