Modersmålslärare och Studiehandl. i tigrinja

Arbetsbeskrivning

Arbetsplats: Skolförvaltningen. Det har visat sig att elever som får stöd i att utveckla sitt modersmål och sin kunskap i det egna landets kultur bättre klarar av den svenska skolan. Modersmål är ett eget ämne i skolan och har sin egen kursplan, egna uppnående mål och betygsätts som alla andra ämnen. Modersmålet syftar till att ge eleven med annat modersmål, än svenska, möjligheter att tillsammans med andra vidareutveckla sina kunskaper i modersmålet .Att läsa modersmål är helt frivilligt. Om en elev, i grundskolan och gymnasiet, med ett annat modersmål har svårigheter att klara sina studier på svenska har den rätt att få studiehandledning på sitt modersmål i de aktuella ämnena. Arbetsuppgifter: Modersmålslärare Modersmålstöd/-undervisning i kommunens förskolor, grundskolor och gymnasium. Modersmålsläraren skall också vara en brygga mellan modersmålet och svenska samt hjälpa barnen/eleverna i deras utveckling och lärande i samarbete med övrig personal. Du skall vara med och utveckla barns och ungas modersmål och hemlandets kulturella förståelse. Modersmålsläraren ska arbeta för att hjälpa eleverna utveckla sitt språk, erövra ny kunskap och stödja deras identitets- och kunskapsutveckling. Undervisningen är ca 1 timme/vecka. Antingen får barnet/eleven sin undervisning enskilt eller i grupp. Studiehandledare: Studiehandledning är stöd för eleven att följa den svenska undervisningen via elevens modersmål. Du bör därför behärska det svenska språket. Studiehandledning behövs oftast i samhällsorienterade ämnen (samhällskunskap, geografi, historia och religion), matematik och naturorienterande ämnen (biologi, fysik och kemi). Studiehandledningstiden per vecka kan variera beroende på hur mycket stöd eleven behöver i sitt skolarbete. Oavsett om det gäller modersmålsundervisning eller studiehandledning blir förflyttningar under en och samma dag. Arbetsuppgifterna kräver samarbete med förskolans personal, klass- och ämneslärare, därför är goda kunskaper i svenska önskvärt. Anställningen kan gälla enbart för modersmålsundervisning eller studiehandledning eller både och. Kvalifikationer: Behörighet som lärare/modersmålslärare, annan pedagogisk utbildning eller annan dokumenterad universitetsutbildning från hemlandet och/eller Sverige. Du har goda kunskaper i svenska språket, svenska B kurs, och det svenska samhället; har du kunskaper om svenska förskolans och skolans styrdokument är det positivt. Vi lägger stor vikt vid din personliga lämplighet, där bland annat initiativförmåga och engagemang är viktiga egenskaper. Bra datorvana. B-körkort, är önskvärt Skriv gärna om du kan undervisa i flera språk. Sysselsättningsgraden är utifrån att barn/elevunderlaget inte förändras. Övrigt: Utdrag ur polisens belastningsregister är obligatoriskt vid anställning inom förskola, skolbarnomsorg och skola. Detta görs genom att du kontaktar Rikspolisstyrelsen via telefon eller på deras hemsida www.polisen.se och begär att få ett utdrag från belastningsregistret.

Artiklar i detta ämnet

  1. Skolans ansvar för fostran
  2. Utbildningsmaterial för att skydda barns hörsel

Kontaktpersoner på detta företaget

LR Anette Funemo

Lärarförbundet Lena Bylund
0611-34 87 19
Tf Rektor Carina Söderlind Löfvander
073-275 47 48
Bitr. rektor grundsärskolan Marie Näslund
070-19 19 491
Tf. Rektor Elisabeth Pettersson
0611-34 80 91
Lärarförbundet Britt-Inger Nyhlén
0611-34 81 49
Rektor Gunnel Selling Norell
070-345 35 04
Bitr.rektor Siw Olsson
070-399 21 22
Kommunal Anne-Catrine Genberg
070-679 54 91
Rektor Johan Vallgårda
070-347 27 14

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Skolförvaltningen
  • 1 plats
  • Deltid
  • Publicerat: 24 juli 2010
  • Ansök senast: 13 augusti 2010

Besöksadress

Storgatan 30
None

Postadress

Härnösands kommun
HÄRNÖSAND, 87180

Liknande jobb


Specialpedagog/speciallärare Ref nr 2010-209

21 augusti 2010

Lärare

20 augusti 2010

Lärare 4-9, sv/so med kompetens inom IT

20 augusti 2010

Lärare i svenska och so

23 augusti 2010