Mötessekreterare/handläggare till pastorsexpeditionen

Mötessekreterare/handläggare till pastorsexpeditionen

Arbetsbeskrivning

Beskrivning
Stora Tuna och Torsångs pastorat består av två församlingar, Stora Tuna församling och Torsångs församling.

Pastoratet har samma geografiska område som Borlänge kommun. Vi är ca 70 medarbetare och söker nu en medarbetare till pastorsexpeditionen. Borlänge är en stad och kommun i tillväxt. Enbart etableringen av Northvolt kommer innebära 1000 nya jobb till Borlänge. Genom sin centrala placering i Dalarna och med goda kommunikationer upplevs staden större än den är. Staden växer i alla riktningar med fler invånare, nya bostadskvarter och områden. Närheten till Falun, Ludvika och Avesta gör regionen attraktiv och expansiv. 



Arbetsuppgifter
Stora Tuna och Torsångs pastorat erbjuder ett spännande arbete som mötessekreterare/handläggare. I rollen som mötessekreterare är du är kontakten mellan pastoratets administration och församlingsråd, kyrkoråd och kyrkofullmäktige. Du har en viktig roll som mötessekreterare där du ansvarar för att bland annat samordna ärendeplanering och ärenden, skriva och skicka dagordningar, kallelser, protokoll, expediera beslut och publicera protokoll etc..

Din roll kommer att vara betydande för kyrkovalet år 2025, då Stora Tuna och Torsångs pastorat är en demokratisk organisation med förtroendevalda som väljs vart fjärde år.

Arbetet innebär ett visst kvälls- och helgarbete.

I rollen som handläggare hanterar du diarieföring av inkommande, utgående samt upprättade handlingar i vårt diarieföringssystem. Du kommer att vara delaktig med att ta fram beslutsunderlag för olika utvecklingsprocesser i pastoratet. Vi hanterar många personuppgifter, bl.a. i vårt medlemssystem så du kommer vara vår personuppgiftsansvarige enligt GDPR. 

På expeditionen arbetar vi som ett team där vi hjälper varandra vid behov, vilket innebär att andra administrativa arbetsuppgifter kan komma att bli aktuella, så som posthantering samt bokningar av dop, vigsel och begravning etc.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har relevant högskoleutbildning, gärna inom samhällsvetenskap. Du har erfarenhet av sekreterarskap inom förvaltning och vi ser erfarenhet som nämndsekreterare som meriterande. Du har goda kunskaper inom GDPR.

Som individ trivs du med att ha ett eget ansvarsområde där ditt ordningsamma och strukturerade arbetssätt kommer till sin rätt. Du är van vid att arbeta med IT-system som stöd i ditt arbete och har goda kunskaper inom Officepaketet.

Du kan arbeta självständigt, har god förmåga att ta ansvar för dina arbetsuppgifter, är noggrann, stresstålig och driver arbetet framåt. Du är flexibel och gör ditt bästa för att helheten ska fungera, samt bidrar till ett gott samarbete i arbetslaget. För dig är ett serviceinriktat och professionellt bemötande en självklarhet, eftersom du är kyrkans ansikte utåt i kontakten med medlemmar, förtroendevalda och allmänheten.

Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.

Du är medlem i Svenska kyrkan och delar Svenska kyrkans värderingar.

Beskriv i ansökan vad det är som gör att just du är rätt för arbetet. 

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet vid tillsättningen av denna tjänst.

Körkort (B) samt tillgång till egen bil är ett krav.

Intervjuer kommer att ske löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningsperioden är slut, så vänta inte med att lämna in din ansökan.

Villkor
Tjänsten är tillsvidare med provanställning i 6 månader. 

Vi har gjort vårt medieval för denna rekrytering och undanber oss därför erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annonsering.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Svenska kyrkan Borlänge
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 11 februari 2024
  • Ansök senast: 10 mars 2024

Liknande jobb


26 april 2024

15 april 2024

Nämndsekreterare

Nämndsekreterare

31 januari 2024

8 februari 2024