Mottagningssekreterare

Mottagningssekreterare

Arbetsbeskrivning

I Falu kommun finns en mängd intressanta och kvalificerade arbetsuppgifter. Vi har ingenjörer, kommunikatörer, lärare, undersköterskor, projektledare och jurister samt 214 andra yrkesbefattningar. Vår vision är Ett större Falun. Vi ska vara enkla att samarbeta med och till nytta för faluborna. Vi gör skillnad och vi har jobb som märks. Vi är dessutom en arbetsgivare som vill ta tillvara våra medarbetares fulla kompetens - det vet vi leder till utveckling både för individen och för organisationen. För oss är det viktigt att ge våra medarbetare ett hållbart arbetsliv, vilket vi kallar ”Balans i livet”. Vi satsar alltså mycket på de mjuka värdena – hur människor mår, blir bemötta och kan växa – eftersom det är vår definition av att vara en riktigt bra arbetsgivare. I Falu kommun eftersträvar vi jämställdhet och vi ser gärna en personalsammansättning som speglar mångfalden i samhället. Vi välkomnar därför sökande som bidrar till detta.

Vi söker nu mottagningssekreterare till Försörjningsenheten, Mottagningsteamet. Vi söker dig som har en positiv
attityd och en vilja till att bidra till verksamhetens förändring. 

Socialförvaltningen i Falu kommun är organiserad i Vuxen-, LSS- och Barn- och familjesektionen. Övergripande finns en stab som
delvis är organiserad i en administrativ enhet och delvis direkt underställd
förvaltningschef. På förvaltningen arbetar cirka 650 medarbetare. 

Det finns två Försörjningsenheter som tillsammans består av sammanlagt sju team och är organiserade under vuxensektionen. Försörjningsenheterna
arbetar med att utifrån Socialtjänstlagen utreda rätten till bistånd. Utifrån
ett respektfullt förhållningssätt arbetar Försörjningsenheterna med
målsättning att individer ska nå ut i självförsörjning.

Att arbeta som mottagningssekreterare i Mottagningsteamet ger dig utveckling och en möjlighet till att bredda din
kompetens i yrket. Du blir den som har den första kontakten med kommuninvånare
som är i behov av stöd och hjälp av våra insatser. Arbetet ger en aktuell och
bred kunskap om samhällets övriga stödsystem och du får möjligheten att
samarbeta med viktiga samarbetspartners i ditt uppdrag såsom Arbetsförmedlingen,
Försäkringskassan samt sjukvården.

ARBETSUPPGIFTER
Dina arbetsuppgifter hos oss blir att utreda rätten till ekonomiskt bistånd och att handlägga ansökningar enligt Socialtjänstlagen och
på liknande sätt även vara kompetent att se andra möjliga stödinsatser. Du
kommer utifrån medborgarnas behov erbjuda vägledning och stöd kopplat till
självförsörjningsmålet. Arbetet kräver relativt hög grad av självständighet
inom lagstiftning, riktlinjer och praxis och du behöver kunna hantera oförutsedda
situationer. Som anställd hos oss erbjuds du därför en strukturerad
introduktion, intern ärendehandledning och stöd från Försörjningsenhetens
metodhandläggare. 

Mottagningsteamets kännetecknas av effektivitet, kompetens och professionalitet. Mottagningsteamet utgår från
Socialförvaltningens värdegrund. Vi utgår från människors lika värde och
ett respektfullt bemötande. Vi inser vikten av allas delaktighet, vilket syns i
vårt engagemang, ett lösningsfokuserat förhållningssätt och en tilltro
till den enskildes egen förmåga. Kommuninvånarna ska kunna förvänta sig snabb
och lättillgänglig information och rådgivning, redan i första kontakten. 

KVALIFIKATIONER
Utbildning och erfarenhet

Vi söker dig med avslutad socionomutbildning eller annan beteendevetenskaplig utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Godkända kurser i
socialrätt är ett krav. Arbetet innebär dokumentation samt skriftlig och
muntlig kommunikation vilket kräver att du är välformulerad i både tal och
skrift. I övrigt krävs grundläggande datakunskaper.

Personliga egenskaper

Som person söker vi dig som är införstådd med att det i arbetet ofta uppstår situationer som inte kan hanteras på rutin och att du kan
förhålla dig till att omständigheter förändras.

Vi ser att du:
- är serviceinriktad: trygg, empatisk, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Du har intresse, vilja och förmåga att stödja till
förändring. Det är viktigt att kunna möta människor med värdighet, respekt och
kvalitet trots ett högt tempo med höga krav på dokumentation och rättssäkerhet.

- är strukturerad: organiserar och prioriterar effektivt samt sätter upp och håller deadlines. Är noggrann och väl medveten om mål och
kvalitetsstandard samt mån om att leva upp till dessa.

- har god samarbetsförmåga: har lätt att bygga förtroendefulla relationer, är lyhörd och löser konflikter på ett konstruktivt sätt. Du är
ansvarstagande både för egen del och för helheten.

Utöver detta söker vi dig som är utvecklingsbenägen, kunskapssökande och självgående samt har en god bedömningsförmåga. Du är
pedagogisk i ditt förhållningssätt och har förmågan att på ett gott sätt
uttrycka dig verbalt.

Meriterande kvalifikationer

Vi ser det som en fördel om du har erfarenhet av socialt arbete, arbete med ekonomiskt bistånd eller myndighetsutövning
enligt SoL, samt gärna kunskaper om socialförsäkringssystemet.

ANSTÄLLNINGSVILLKOR
Tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse.

Intervjuer kommer under rekryteringsprocessen att ske löpande. Kopior på betyg lämnas i samband med intervju. 

UPPLYSNINGAR

Biträdande enhetschef Petri Hallenberg 023-879 19

FACKLIGA FÖRETRÄDARE 

Jan Nyberg, Akademikerförbundet SSR, 023-821 67 

Christina Johansson, Vision, 023-821 10

Kontaktinformation
Petri Hallenberg

Arbetsplats
Myntgatan 45

791 60 Falun

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Falu kommun
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 2 juni 2020
  • Ansök senast: 16 juni 2020

Liknande jobb


Barnsekreterare

Barnsekreterare

24 april 2024

24 april 2024