Mottagningssekreterare till barn och ungdomsenheten

Arbetsbeskrivning

Något fantastiskt händer i Avesta!
Avesta kommun är mitt inne i ett stort utvecklingsarbete där alla medarbetare är med och bidrar med kompetens och engagemang. Med envishet, målmedvetenhet och uthållighet har vi nått våra delmål med lysande resultat. Vi är halvvägs mot vårt stora mål: År 2020 är vi 25 000 invånare och har ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd. Vi tror att det är möjligt för vi vågar tänka nytt. Tänka annorlunda. Nu fortsätter resan mot 2020. Vi gör den tillsammans – vill du vara med?

Nu söker vi på socialtjänsten i Avesta kommun en mottagningssekreterare som är riktad mot barn och familjeenheten. Blir du vår nya mottagningssekreterare ingår du i ett team på 20 medarbetare som består av socialsekreterare, 1:e socialsekreterare, familjehemssekreterare, familjerättssekreterare, administratör samt enhetschef. På vår enhet är god sammanhållning och närhet till varandra viktiga ledord. Trots allvarets närhet så finns leendet och skrattet. Hos oss är det lätt att känna sig som en del i teamet och det är lätt att samarbeta. Vi vet att du som mottagningssekreterare inom barnavården behöver mycket stöd och stöttning i ditt arbete och att din arbetsmiljö är viktig. Vi har därför en nära arbetsledning samtidigt som dina kollegor finns tillhands när du behöver det. Vi har regelbunden intern och extern handledning. Tillsammans skapar vi en bra arbetsmiljö! Lockas du av detta så har du nu chansen att bli en del av vårt team.

ARBETSUPPGIFTER
Vi strävar efter att skapa en god arbetssituation för våra medarbetare där de kan utföra ett rättssäkert arbete och ge god service till medborgaren. Arbetet som mottagningssekreterare är omväxlande och du är med i både akuta ärenden och utvecklande arbete. Främst arbetar du dock med förhandsbedömningar enligt SoL riktat mot barn och ungdomar. Du hanterar också ansökningar och gör skyddsbedömningar samt kortare utredningar. Vi jobbar enligt BBIC strukturen och använder signs of safety som verktyg för att säkerställa ett säkerhets- och styrkebaserat arbetssätt. Du kommer att vara en del i att stödja och vägleda familjer och du samverkar aktivt med andra aktörer.

I dina arbetsuppgifter ingår det att vara aktiv i vårt utvecklingsarbete såväl internt som externt för att på bästa sätt kunna skapa förutsättningar för Avestas medborgare. Vi utvecklar hela tiden vår arbetsplats och vårt arbetssätt för att kunna möta de behov som uppkommer och de krav som finns på rättsäkerheten inom den sociala barn- och ungomsvården.

KVALIFIKATIONER
För att trivas i din roll som mottagningssekreterare tror vi att du har ett genuint intresse av den sociala barn och ungdomsvården. Du som söker ska ha socionomexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Har du även utbildning i signs of safty och procapita är detta meriterande. Du har erfarenhet av handläggning inom barn och ungdomsvården samt en god kunskap om gällande lagstiftning kring barn och ungdom. Har du dessutom jobbat som mottagningssekreterare och har kunskap i BBIC är det meriterande.

Vi söker dig som är lyhörd, har god samarbetsförmåga och ett professionellt förhållningssätt. Ibland blir det bakslag och du behöver då ha förmåga att förbli motiverad och kunna leverera lösningar på ett konstruktivt sätt. Som person behöver du framförallt vara lugn och stabil samt inneha en personlig mognad. Du behöver kunna anpassa dig till ändrade omständigheter och fokusera på rätt saker även i stressade situationer. I den här rollen krävs det att du tar eget ansvar för att strukturera och driva dina arbetsprocesser. Du kan planera och organisera ditt arbete på ett effektivt sätt.

Du kommer att köra bil i tjänsten varpå B-körkort är ett krav. Dokumentation och kommunikation är en stor del av vårt arbete och du behöver därför kunna uttrycka dig väl i både tal och skrift i det svenska språket. Goda datakunskaper för att kunna dokumentera och hantera interna dataprogram är ett krav.

Eftersom du kommer att arbeta med barn och ungdomar kommer Du som blir anställd hos oss behöva lämna ett utdrag från polisens belastningsregister. Ansökningsblankett finns på polisens hemsida.

ÖVRIGT
Förmåner
Vi månar om våra anställda. Du har friskvårdstimme eller friskvårdspeng, tillgång till nyrenoverat personalgym, fria bad i kommunens badhus samt många andra fria friskvårdsaktiviteter som kommunen anordnar kontinuerligt.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Avesta kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Sten Eriksson
0226-64 53 88
Eva Holmqvist
0226-64 53 43
Eva Thomson
0226-645329
Enhetschef Johanna Hildensjö
0226-64 55 28
Vision Eva Thomson
0226-64 50 37
SSR Eva Holmqvist
0226-64 53 43
Enhetschef Sten Eriksson
0226-64 53 88
Enhetschef Maria Kindblom
0226-64 50 00
Projektledare Marita Andersson
0226-64 55 32
IFO- chef Sten Eriksson
0226-64 53 88

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Socialtjänsten, Avesta kommun Avesta
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Enligt avtal.
  • Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde snarast eller enligt överenskommelse.
  • Publicerat: 28 november 2016

Besöksadress

Markusgatan 25 77421 Avesta
None

Postadress

None
Avesta, 77421

Liknande jobb


13 maj 2024

Socialsekreterare till myndighet äldre

Socialsekreterare till myndighet äldre

13 maj 2024

13 maj 2024