Nämndsekreterare

Arbetsbeskrivning

Angered är en av Göteborgs tio stadsdelar. Här bor ungefär 51 000 personer i en miljö som är en blandning av miljonprogramsområden, småhusbebyggelse och traditionell landsbygd med storslagen natur. Angered har ett mycket aktivt föreningsliv och här bor människor med ursprung från ett hundratal olika länder.

Stadsdelsförvaltningen driver verksamheter inom förskola, grundskola, individ- och familjeomsorg, kultur och fritid, hälso- och sjukvård samt social omsorg för funktionsnedsatta och äldre. Vi är 4000 anställda i förvaltningen.

Angered har en ung befolkning och en tydlig vision om utveckling inom en mängd områden, med fokus på trygghet, folkhälsa och förbättrade resultat i skolan. Detta gör att det finns energi och dynamik i förvaltningens arbete. Här får du vara med och uppfinna!
Mer information om stadsdelsförvaltningar i Göteborgs Stad hittar du på www.goteborg.se


ARBETSUPPGIFTER
Angered stadsdelsförvaltning söker en strukturerad och initiativrik nämndsekreterare som vill arbeta för att uppnå visionen om att Angeredsborna ska ges så goda förutsättningar som möjligt för att kunna utvecklas, må bra och känna delaktighet i samhällsutvecklingen.

Du som gillar att arbeta utvecklingsinriktat tillsammans med dina kollegor kommer att trivas bra hos oss. Vi har fokus på att utveckla alla delar i den kommunala ärendeprocessen och att ge bästa möjliga stöd till våra förtroendevalda, chefer och handläggare i förvaltningen.

Du ansvarar för att gå igenom ärenden som skall behandlas i stadsdelsnämnden utifrån en god juridisk kompetens. Därutöver ingår förberedelse av handlingar och kallelse inför nämndsammanträden, protokollföring vid sammanträden i nämnd samt övrig administration kring nämndens arbete. Sekreterarskap i utbildningsutskottet ingår också.

Uppdraget styrs av ett flertal författningar och riktlinjer samt berör frågor som offentlighet och sekretess, rättssäkerhet, likabehandling med mera. Du ska ha god kunskap inom området och fungera som förvaltningens expert i nämnd- och utskottsfrågor samt juridiska frågor. Du kommer att arbeta konsultativt med juridiska frågor vilket innebär att ge stöd till förvaltningens chefer och förtroendevalda samt utveckla och säkerställa rutiner relaterade till lagstiftning.

Du blir anställd på kansliet som ingår i en av stadsdelsförvaltningens stödfunktioner - utvecklingsavdelningen. Kansliet ansvarar för förvaltningens service till stadsdelsnämnden, ärendeprocessen, stadsdelsreceptionen samt administrativt stöd till stadsdelsdirektör och stödfunktionsavdelningar.

Du kommer att ha ett nära samarbete med stadsdelens andra nämndsekreterare, som bland annat är sekreterare för individutskottet och förvaltningens PUL-ombud. Ni kommer ersätta varandra vid frånvaro. Du kommer att ingå i olika nätverk bland annat ett med övriga nämndsekreterare inom Göteborgs Stads stadsdelsförvaltningar. Du kommer till en välfungerande arbetsgrupp där du får administrativt stöd kring delar av nämndprocessen.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har intresse av den offentliga processen och dess lagstiftning.

Du ska ha relevant högskoleexamen gärna inom offentlig förvaltning, juridik eller likvärdig utbildning. Vi ser gärna att du har god förmåga att sätta dig in i gällande lagar och förordningar och goda kunskaper i kommunal- och förvaltningsrättsliga frågor samt i offentlighets- och sekretessbestämmelser.

Det är meriterande med kunskaper inom socialtjänstsområdet och skollagen. Ett plus är om du har erfarenhet av liknande arbeten och att du tidigare har arbetat i en politiskt styrd organisation. Det är en fördel om du har arbetat i digitalt ärende- och dokumenthanteringssystem.

Du uttrycker dig väl i tal och skrift samt har en god datorvana.

Du är analytisk, strukturerad och kvalitetsmedveten. För att lyckas med uppdraget ser vi att du har en hög personlig integritet och mycket god förmåga att samverka med andra personer.

Du ska vara serviceinriktad, initiativrik och bra på problemlösning samt tycka om att vara spindeln i nätet.



ÖVRIGT
I Angered arbetar vi för att arbetsmiljön ska vara god och hälsofrämjande. Du har möjlighet att få friskvårdsbidrag och tillgång till ett stort utbud av friskvård. Stadsdelen har också en cykelförmån samt förmånlig avbetalning av västtrafikkort.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig att alltid ange din e-post i ansökan och att skicka in din ansökan digitalt, inte via e-post eller brev.

Vi undanber oss vänlig men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Kontaktpersoner på detta företaget

Inga-lill Balheden, Enhetschef
031-365 22 78
Mia-Estelle Johansson, 1:e socialsekreterare
031-365 12 07
Gulistan Sendi, Enhetschef
031-365 21 11
Liselott Svedjeland, Rektor
031 365 16 86
Ronak Larsson, Förstelärare & biträdande rektor
0702-229762
Marika Andersson, Rektor
031 - 365 20 40
Sara Holm, Speciallärare/ Tf rektor
0702353771
Magnus Carlsson, Rektor
031 365 24 82
Daniel Hallenrud, Förskolechef

Birgitta Persson, Biträdande rektor
031-365 24 51

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Göteborgs stad., SDF Angered Angered
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Enligt avtal.
  • Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: Den 1 maj eller enligt överenskommelse.
  • Publicerat: 24 februari 2017

Besöksadress

Angereds Torg 14
None

Postadress

Box 34
Angered, 42421

Liknande jobb


22 mars 2024

Kommunsekreterare

Kommunsekreterare

19 februari 2024

Vik. Kommunsekreterare till kommunledningskontoret

Vik. Kommunsekreterare till kommunledningskontoret

13 februari 2024

6 februari 2024