Nämndsekreterare

Arbetsbeskrivning

Samhällsbyggnadsfrågorna återfinns i Linköpings kommun på Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen. Vi är en modern organisation som möjliggör att Linköping utvecklas konkurrenskraftigt, med intressant och berörande stadsbyggnad samt med långsiktig hållbarhet. Vi erbjuder en spännande arbetsplats med verksamheter och medarbetare som arbetar inom olika delar av samhällsbyggnadsprocessen.



Om arbetsplatsen
Vi erbjuder en spännande arbetsplats med verksamheter och medarbetare som arbetar inom olika delar av samhällsbyggnadsprocessen.

Förvaltningens arbete är i den politiska organisationen främst inriktad mot samhällsbyggnadsnämnden, bygg- och miljönämnden samt kommunstyrelsen. Förvaltningen har samlat sina stödprocesser på avdelningen verksamhetsstöd och uppföljning, där bland annat nämndsekreterare och registratorer har sin tillhörighet.

Arbetsbeskrivning
Nämndsekreteraren är ansvarig sekreterare för en av förvaltningens nämnder, samhällsbyggnadsnämnden eller bygg- och miljönämnden. På plats finns redan en nämndsekreterare som ansvarar för den andra. Samarbetet mellan dessa två nämndsekreterare är en hörnsten i att nämndarbetet ska fungera och utvecklas. En viss rotation för nämndsekreterarna mellan de olika nämnderna kommer att förekomma för att minska sårbarheten men också för att på ett bättre sätt arbeta med ständiga förbättringar i de båda nämndprocesserna.

Som nämndsekreterare ingår du i förvaltningens nämndkansli som består av registratorer och två nämndsekreterare. Tillsammans med nämndkansliet kommer du att ansvara för hela ärendehanteringsprocessen, från registrering till arkivering. Nämndkansliets uppgift är också att säkerställa att ärendeberedningen blir rätt från början samt vara ett stöd till handläggare i nämndhanteringen. Tyngdpunkten i nämndsekreterarens uppgift är att stödja handläggarna i framtagandet av nämndhandlingar, publicera handlingar till politiker och allmänhet, föra anteckningar vid beredningar, skriva kallelser och protokoll vid nämndsammanträden samt bistå vid expedieringen av beslut.

Du utgör också ett stöd till de förtroendevalda, förvaltningsledningen och dess chefer i kommunal- och förvaltningsrättsliga frågor. Som nämndsekreterare är du en viktig länk mellan politiker, medborgare och tjänstemän i kommunen.

I tjänsten ingår även att genomföra utrednings- och uppföljningsuppdrag med anknytning till det område som nämnden arbetar med. Detta innebär att du kommer vara utredare och utvecklare en del av tjänsten. Vi jobbar aktivt med ständiga förbättringar där du blir en nyckelspelare i att kvalitetssäkra hela nämndprocessen från start till slut.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har en uttalad känsla för service samtidigt som du har ett prestigelöst förhållningssätt som skapar goda relationer i såväl interna som externa kontakter. Du planerar ditt arbete och kan prioritera mellan olika arbetsuppgifter. Vi vill att du är noggrann och levererar med hög kvalité i ditt arbete. En god kommunikativ förmåga krävs samt mycket goda kunskaper i svenska språket och god förmåga att uttrycka sig väl i tal och skrift.

Du har lämplig högskoleutbildning gärna med inriktning mot offentlig förvaltning och juridik. Du har ett genuint intresse för och kunskap om samhällsfrågor. Tidigare erfarenhet från motsvarande uppdrag inom kommunal förvaltning är meriterande liksom kunskap om förvaltningsrättsliga frågor.  

I Linköpings kommun är idéer och innovation centralt. Det är nämligen idérikedomen hos kommunens engagerade och inflytelserika medarbetare som ger Linköping möjligheten att utvecklas och vara en av Sveriges snabbast växande städer. Här är kreativitet, mångfald och jämställdhet minst lika viktigt som att ligga i framkant när det gäller världsledande högteknologi och nytänkande forskning. Tillsammans förbättrar vi våra invånares vardag och framtid. Linköping - Där idéer blir verklighet.

För mer information om hur det är att arbeta hos oss hittar du här: http://www.linkoping.se/Jobba-hos-oss

Kontaktpersoner på detta företaget

Karin Elfström, avdelningschef
013-206216
Carolina Käll, HR-konsult
013-205713
Ali Hajar - SACO
013-26 32 14
Ann-Christin Karlsson - Vision
013-20 60 85
Anna Gustafsson, gruppchef miljöskydd
013-20 68 77
Anneli Hammarström, gruppchef hälsoskydd
013-20 72 77
Karl Tegnestedt, Vision
013-20 66 39
Marie Tilja, Naturvetarna
013-20 88 89
Ulf Johansson Lorin, Avdelningschef
013-208845
Helene Larsson, HR-konsult
013-206445

Sammanfattning

Besöksadress

Stadshuset
None

Postadress

Stadshuset
Linköping, 58181

Liknande jobb


15 april 2024

Nämndsekreterare

Nämndsekreterare

31 januari 2024

11 februari 2024

8 februari 2024