Nämndsekreterare

Arbetsbeskrivning

Tjänsten är ett vikariat på heltid till och med 2015-10-31, med möjlighet till förlängning under förutsättning att nuvarande tjänsteinnehavare tar tjänstledigt. Tillträdesdag enligt överenskommelse.

Arbetsuppgifter
Som nämndsekreterare inom Region Västerbotten kommer du att ha en viktig roll i arbetet med att utveckla förbundets administrativa rutiner gällande ärendeprocesser och beredningsarbete i dokument- och ärendehanteringssystemet Platina.
Du kommer att vara sekreterare och registrator i förbundsstyrelsens arbetsutskott, förbundsstyrelsen och förbundsfullmäktige. Detta innebär att du upprättar kallelser, för protokoll, expedierar beslut, publicerar samt avslutar ärenden och arkivlägger dessa. Du kommer att genomföra mindre utredningar samt sammanställa tjänsteutlåtande och samordna ärenden inför politisk beredning. Du ska säkra att den politiska gången följs i enhetlighet med kommunallagen och andra för verksamheten gällande styrdokument. I arbetet har du nära och täta kontakter med såväl politiker och handläggare inom Region Västerbotten.
Därutöver ska du vid behov kunna bistå kollegorna i sekreterarskap mot kollektivtrafikutskottet, kulturberedningen, primärkommunala delegationen och utbildningsdelegationen samt i arbetet med postöppning, diarieföring, och arkivering.

Kvalifikationer
Du ska ha en akademisk examen inom statsvetenskap, juridik, eller liknande. Det är meriterande med några års erfarenhet av liknande arbete inom offentlig förvaltning. Tidigare erfarenhet av valadministration är meriterande. Du bör ha dokumenterad erfarenhet av protokollskrivning. Du har god kunskap i kommunal- och förvaltningsrättsliga frågor samt i offentlighets- och sekretessbestämmelser. Du ska ha mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Hanteringen av sammanträdeshandlingar sker till största del digitalt, vilket innebär att du bör ha god datavana.
Du förväntas kunna arbeta självständigt, men även ha en god samarbetsförmåga då uppdraget innebär att du kommunicerar med ett stort antal personer. Du är strukturerad och har en god känsla för bemötande och service samt har stor social kompetens. Du är initiativrik och har förmåga att driva frågor inom ansvarsområdet och vill bidra till att utveckla och förbättra verksamheten. Du måste ha förmåga att snabbt sätta dig in i frågor, prioritera och hålla ordning på flera saker samtidigt. Du förväntas ha ett stort samhällsintresse och ska finna det stimulerade att arbeta i en politiskt styrd organisation.
Vi arbetar i en miljö som ofta präglas av ett högt arbetstempo så stresstålighet och flexibelt tankesätt är därför nödvändigt. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.

Övrigt
Tjänsten är organisatoriskt placerad inom Administration och ekonomienheten. Enheten leds av en administrativ chef och består för närvarande av tretton medarbetare. Tjänstgöringsort Umeå.

Kontaktpersoner på detta företaget

Nämndsekreterare Katrine Andersson
070-6165716
Kanslichef Rachel Nygren
070-3845712
Vision Marielle Nylander
070-3077275
SACO Sara Öström
090-165727
Bitr regiondirektör Anna Lassinantti
070-5146375
Strateg - utbildning Katarina Sjöström
070-3773720
SACO Jenny Engström
070-3228677
Vårdförbundet Evy Gustafson
072-2265718
Länsbibliotekschef Susanne Ljungström
070-328 41 35
e-samordnare Lars Eriksson
070-374 95 54

Sammanfattning

Besöksadress

Norrlandsgatan 13
UMEÅ

Postadress

BOX 443
UMEÅ, 90109

Liknande jobb


Nämndsekreterare/Administratör

Nämndsekreterare/Administratör

10 maj 2024

Nämndsekreterare

Nämndsekreterare

3 maj 2024

Nämndsekreterare

Nämndsekreterare

2 maj 2024

26 april 2024