Nämndsekreterare

Arbetsbeskrivning

Västra Götalandsregionen


Hälso- och sjukvårdsnämndernas kansli är en del av Västra Götalandsregionen. Vi har som uppgift att stödja de tolv hälso- och sjukvårdsnämnderna i Västra Götalandsregionen. Nämnderna företräder befolkningen och har ett samlat ansvar för att främja befolkningens hälsa och verka för vård på lika villkor.

Västra Götalandsregionen är en politiskt styrd organisation vars främsta uppgift är att ansvara för att de 1,5 miljoner invånarna har tillgång till en god hälso- och sjukvård, Regionen har också uppdraget att svara för regionala utvecklingsfrågor. Västra Götalandsregionen är, med sina ca 51 000 anställda, den största arbetsgivaren i Sverige.

Hälso- och sjukvårdsnämndernas kansli i Göteborg har som uppgift att stödja de fem hälso- och sjukvårdsnämnderna som finns i Göteborgsområdet.
Hälso- och sjukvårdsnämndernas viktigaste uppgift är att verka för god hälsa hos befolkningen. Att tillse att invånarnas behov av hälso- och sjukvård, tandvård, och handikappverksamhet tillgodoses genom beställningar av primärvård, tandvård, sjukhusvård, folkhälsoinsatser och insatser för personer med funktionsnedsättning. Nämnden samverkar på lokal nivå med invånare, kommuner, föreningar, försäkringskassa m m.

På kansliet, som leds av en hälso- och sjukvårdschef, finns en planerings-, ekonomi- och administrativ avdelning. Tjänsten som nämndsekreterare ingår i administrativa avdelningen och är underställd den administrativa chefen.

Vi söker nu två stycken nämndsekreterare som ska stödja i första hand två av våra nämnder

Arbetsuppgifter

- Stödja hälso- och sjukvårdsnämnden i nämndadministrativa frågor och frågor rörande kommunal- och förvaltningsrätt.
- Ansvara för administrativ samordning av ärenden till och från nämnd/presidium.
- Vara sekreterare vid hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträden inklusive uppföljning och expediering av nämndbeslut.
- Ansvara för administrativ samordning av ärenden till och från pensionärsråd och dialogmöten, samt vara sekreterare på dessa möten.
- Förmedla information internt och externt till personal, politiker och allmänhet.
- Ingå i teamet kring processen administrera ärenden samt i nämndteam.
- Stödja personalen på kansliet i ärendeberedningen vad gäller nämndjuridiska frågor.
- Medverka i olika tillfälliga uppdrag inom ramen för kansliets verksamhet.


Kvalifikationer

Du har kandidatexamen i offentlig förvaltning eller annan examen som bedöms likvärdig. Om du har nämndsekretararutbildning så är det meriterande. Du har goda kunskaper i officepaketet. Vi tror också att du har minst 6-9 månaders erfarenhet av att ha arbetat som nämndsekreterare i offentlig förvaltning. Kunskaper i sammanträdesteknik är önskvärt. Att ha erfarenhet av att arbeta inom kommun eller landsting i en administrativ befattning är meriterande.

Vidare tror vi att du har god förmåga att utrycka dig i tal och skrift på svenska. Du har synnerligen god förmåga att samarbeta och kommunicera i ditt arbete. Du är också ordningsam, noggrann och strukturerad samt stresstålig.

Övrigt
Båda tjänsterna är vikariat som sträcker sig från 2014-06-01 fram till längst
2015-01-31 respektive 2014-06-01 till 2015-02-15.


Om Västra Götalandsregionen
Västra Götalandsregionen finns till för människorna i Västra Götaland. Vi ser till att det finns god hälso- och sjukvård för alla. Vi arbetar för en hållbar utveckling och tillväxt, bra miljö, förbättrad folkhälsa, ett rikt kulturliv och goda kommunikationer i hela Västra Götaland. Läs om våra gemensamma värderingar och Personalvision 2021 på http://www.vgregion.se/PV2021

Ansökan
Västra Götalandsregionen ser helst att du registrerar din ansökan via rekryteringssystemet. Om du som sökande har frågor om den utannonserade tjänsten eller av särskilda och speciella skäl inte kan registrera dina uppgifter i ett offentligt system - kontakta kontaktperson för respektive annons.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare:
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. Västra Götalandsregionen har upphandlade avtal

Kontaktpersoner på detta företaget

Ekonomichef, Ann-Marie Bodin
tfn 0702-870125
Vårddataanalytiker: Karin Althoff
tfn 010-441 13 84
Vision: Sune Olsson tfn 010- 44 11 393
Vårdförbundet: Rutger Gram, tfn 0706-23 65 42
Pia Ekbom Johansson tfn 031-34 20 70

Planeringschef Barbro Hedin
tfn 0705 100 180
Vision: Sune Olsson tfn 010 44 11 393 ,
Vårdförbundet: Rutger Gram, tfn 0706 23 65 42
SACO: Anna-Pia Lindeberg tfn 010 441 14 48

Maria Wernstål, administrativ chef ,
tfn 010-44 11 453, 0738-23 08 99
Jonathan Neselrot, kommunikatör ,
tfn: 010-44 11 414, 0705-506179
Gunnel Sjöberg, planeringschef ,
tfn: 070-570 28 38

Sammanfattning

Besöksadress

Diariet, Regionens Hus
None

Postadress

Diariet, Regionens Hus
Mariestad, 54287

Liknande jobb


Sekreterare till enheten för geovetenskap

Sekreterare till enheten för geovetenskap

8 maj 2024

Vi söker en Nämndsekreterare / Registrator

Vi söker en Nämndsekreterare / Registrator

19 februari 2024