Nämndsekreterare

Nämndsekreterare

Arbetsbeskrivning

Halmstad är en expansiv kommun där vi arbetar för att våra 105 000 kommuninvånare ska trivas och få ut mer av livet. Här finns möjligheterna för dig som vill ha ett meningsfullt arbete och bidra med engagemang och nytänkande. Tillsammans med 9000 kollegor är du med och bygger hemstaden, kunskapsstaden och upplevelsestaden. Läs mer om oss https://www.halmstad.se/intro

Socialförvaltningen ansvarar för insatser till barn, ungdomar, familjer samt personer med funktionsnedsättning eller någon form av beroende. Vi bedriver även förebyggande och uppsökande arbete och lägger stor vikt vid ett respektfullt bemötande.

Tycker du att demokrati och sociala frågor är viktiga? Lockas du av goda samarbeten, planering och ansvar. Är du dessutom noggrann och gillar administrativa arbetsuppgifter ska du söka jobbet som vår nya nämndsekreterare.

Kanslienheten är en av fyra enheter inom förvaltningsstaben på socialförvaltningen.
Enheten ansvarar för sekreterarskap och administration för nämnd och utskott, administration, diarium och arkiv, juridik, kommunikation, reception och kontorsvaktmästeri. På kanslienheten arbetar elva medarbetare och du ingår i en funktionsgrupp tillsammans med registrator, jurist och kommunikatör som regelbundet träffas.


ARBETSUPPGIFTER
Som nämndsekreterare är du länken mellan de förtroendevalda och förvaltningen där tjänstepersonerna arbetar. Ett gott samarbete med både tjänstepersoner och förtroendevalda är viktigt, framförallt med förvaltningschef och nämndens ordförande/presidium.

Arbetet innebär bland annat att du är ansvarig för att planera möten, förbereda kallelser och föra protokoll vid utskotts-och nämndsammanträden. Du deltar i förvaltningens utvecklingsarbete med fokus på att upprätthålla god och säker kvalitet på ärendehantering och beredningsprocess. I ditt ansvar planerar du och genomföra de årliga planeringsdagarna med nämnden. Du arbetar med rådgivning och ansvarar för att genomföra utbildningsinsatser inom området för förvaltningens medarbetare.

I tjänsten ingår även förvaltningsövergripande administrativa arbetsuppgifter som kan handla om att ge förvaltningschefen stöd i planeringsarbete och samarbeta med registrator kring diariehantering och utlämnande av allmän handling och journalutskrifter


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en högskoleutbildning inom samhällsvetenskap, offentlig förvaltning, statsvetenskap, juridik eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant.

Du har kunskaper om kommunalrätt, förvaltningsrätt och offentlighets- och sekretesslagen. Vi ser gärna att du har erfarenhet av administrativt arbete inom offentlig förvaltning och med liknande arbetsuppgifter. Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta i ett ärendehanteringssystem, tex Ciceron.

Du behöver ha god IT-vana/digital kompetens och behärska svenska språket väl, både i tal och skrift. Du har förmåga att ge råd och stöd till förtroendevalda och verksamhetens medarbetare genom ett serviceinriktat arbetssätt. Du är proaktiv, ordningsam och har lätt för att samarbeta och kunna skapa förtroendefulla relationer.

För att lyckas i uppdraget är du som person strukturerad, ansvarstagande och noggrann. Det händer att förutsättningarna ändras snabbt i verksamheten och därför tror vi att du behöver ha förmåga att kunna prioritera, ta egna initiativ och kunna anpassa dig efter ändrade omständigheter.

Utöver det vill vi gärna ha en kollega som kan bjuda på ett och annat skratt och gärna samtalar över en kopp kaffe eller te.

Vi lägger stor vikt på personlig lämplighet för tjänsten.


ÖVRIGT
Halmstads kommun tillämpar rökfri arbetstid.
Halmstads kommun erbjuder friskvårdsbidrag

Kontaktpersoner på detta företaget

Socialchef Hans-Jörgen Wahlhed
035-13 82 89
Enhetschef, kvalitetsenheten Eric Semb

Vision Marie Nilsson
035-18 37 76
SSR Gunilla Oskarsson
035-136727
Enhetschef Anna Francke Wiking

Avdelningschef Eric Semb
035-13 96 17
Controller Marie Landau
035-139674
Camilla Eklund-Hagel, HR-utvecklare
035-138015
Mari Årzén, personaladministrativ chef
035-13 82 77
Hans-Jörgen Wahlhed, socialchef
035-13 82 89, 070-322 14 76

Sammanfattning

Besöksadress

Kyrkogatan 5 Halmstad
None

Postadress

Box 153
Halmstad, 30105

Liknande jobb


Sekreterare till enheten för geovetenskap

Sekreterare till enheten för geovetenskap

8 maj 2024

Vi söker en Nämndsekreterare / Registrator

Vi söker en Nämndsekreterare / Registrator

19 februari 2024