Nämndsekreterare

Arbetsbeskrivning

Hos oss i den moderna kurorten Ronneby kan du bli delaktig i utvecklingen av ett hållbart samhälle med människan i fokus. Ronneby kommun har drygt 28 000 invånare och ligger attraktivt mellan skog och hav. Vi har bra kommunikationer med bil, tåg och flyg.

En av enheterna på Kommunledningsförvaltningen är Enheten för samordning, utveckling och sekretariat. Inom enhetens budget ryms de politiska instanserna kommunfullmäktige, kommunstyrelsen och valnämnd. Enheten är ansvarig för beredning, kallelser, protokollskrivning för fullmäktige, kommunstyrelsen och valnämnden. Inom enheten administreras även överförmyndarnämnden.

På enheten hanteras också arkivfunktion, skuld- och budgetrådgivning, konsumentrådgivning, kopieringscentral, juridiska frågor och upphandling. Utredare och samordnare arbetar med omvärldsbevakning, kvalitetsutveckling, utredningar, beredning av ärenden och samordning av kommunövergripande frågor såsom säkerhet, miljö, folkhälsa och internationella frågor.

ARBETSUPPGIFTER
I Ronneby kommun är alla nämndsekreterarna samlade i ett centralt nämndsekretariat. Du kommer att arbeta med huvudinriktning mot äldrenämnden samt kommunfullmäktige. Det ingår dock att kunna ersätta sekreteraren i andra nämnder vid behov och det kan bli förändringar i vilken/vilka som är din huvudnämnd/-er. Som nämndsekreterare är du ansvarig för nämndens/fullmäktiges ärendehantering. Det innebär uppgifter som diarieföring, sammanställning och utskick av kallelser, protokollskrivning, expediering av beslut, arkivering mm. I uppdraget ingår också att bevaka att ärenden kommer upp för beslut samt kvalitetsgranska beslutsunderlagen till nämnden/fullmäktige. I uppdraget ingår också att bistå nämndordföranden, därför är det viktigt att du har goda kunskaper om kommunallag, nämndens arbetsordning, delegationsordning och jävssituationer för att underlätta nämndens arbete.
Under 2014 bytte kommunen dokument- och ärendehanteringssystem (Ciceron) med inriktningen mot en helt digital ärendehanteringsprocess. Som nämndsekreterare kommer du vara en del i utvecklingen av nämndernas ärendehantering.


KVALIFIKATIONER
Du skall ha för tjänsten lämplig högskoleutbildning eller förvärvat nödvändiga kvalifikationer genom att ha arbetat som nämndsekreterare. Du har kunskaper i kommunallagen samt förvaltningslagen och kan kommunicera väl i tal men framförallt i skrift.

Det är viktigt att du kan organisera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt samt hålla tidsgränser. Kunskap och erfarenhet av att arbeta med IT som verktyg för administration och verksamhetsutveckling är meriterade.

Vi förutsätter att du som person är strukturerad, kvalitetsmedveten och stresstålig. Du har känsla för service, är självgående men har samtidigt lätt för att samarbeta med andra.


ÖVRIGT
Vi arbetar för en jämn köns- och åldersfördelning och för etnisk och kulturell mångfald i våra verksamheter. Vi är övertygade om att mångfald leder till utveckling.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Kontaktpersoner på detta företaget

Anna-Karin Sonesson, Samordnings- och utveckling
0457-61 89 79
Anita Holtne, Vision
0457-61 84 92
Johan Sandevärn, Akademikerförbundet
0457-61 89 74
Samordnings- och utvecklingschef Anna-Karin Sonesson
0457 - 61 89 79
Samordnings- och utvecklingschef Anna-Karin Sonesson
0457-61 89 79

Sammanfattning

Besöksadress

37280 Ronneby
None

Postadress

Stadshuset
Ronneby, 37280

Liknande jobb


15 april 2024

Nämndsekreterare

Nämndsekreterare

31 januari 2024

11 februari 2024

8 februari 2024