OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Med hjärtat i historien och blicken mot framtiden är vi en kraftigt växande kommun i Göteborgsregionen. Här finns över 41 000 invånare, två fästningar, handelsstaden Kungälv och seglingsmetropolen Marstrand, allt detta en kvart från centrala Göteborg.
Kungälvs kommun är en värderingsstyrd organisation med medborgarfokus, helhetssyn och lärande som våra kärnvärden.
ARBETSUPPGIFTER
Enheten för kommunkansli och juridik arbetar med förvaltningsövergripande ansvar för frågor som rör dokument- och ärendehantering, arkiv, nämndadministration och juridik.
Vi ger råd, service och internutbildning till tjänstemän och politiker, i syfte att kvalitetssäkra den kommunala demokratiska processen.
Som nämndsekreterare fungerar du som specialist på de processer (juridiska och organisatoriska/administrativa) som tjänsten omfattar.
Du deltar på politiska sammanträden och presidieberedningar.
Du upprättar kallelser och skriver protokoll med våra digitala ärendehanteringssystem som stöd.
I arbetet ingår kvalitetsgranskning av beslutsunderlag, ärendebevakning, planering av sammanträden, support gällande ärendeprocesserna med mera.
I tjänsten ingår också utveckling och omvärldsorientering inom området tillsammans med kommunens övriga nämndsekreterare.
Arbetet innebär mycket kontakter med förtroendevalda, handläggare och i viss mån, med media och medborgare.
Kvällstjänstgörning förekommer i samband med kommunfullmäktiges möten.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med professionellt förhållningssätt och stor sakkunskap som du delar med dig av.
Du är ansvarsfull, uppriktig och rättfram och har god förmåga att se och utveckla verksamhet.
Du har högskolekompetens inom samhällsvetenskap eller motsvarande adekvat utbildning samt kunskap om den lagstiftning som finns inom området exempelvis sekretess-, kommunal-, förvaltnings-, offentlighet- och sekretesslagstiftning.
Du har goda kunskaper i kommunalrätt och god kännedom om en myndighets ärendehantering samt vilka lagar som ska följas.
Du har lätt att uttrycka dig tydligt och korrekt i svenska språket både i tal och skrift.
Vi ser gärna att du har erfarenhet av arbete på en statlig eller kommunal myndighet och erfarenhet av kommunalt nämndarbete.
Du ska ha mycket goda datakunskaper och behärskar Office-paketet.
Du har erfarenhet av moderna ärendehanteringssystem.
Du ska ha god samarbetsförmåga och kunna arbeta självständigt under eget ansvar.
Du är noggrann, serviceinriktad och har hög integritet.
Du ska vara flexibel och kunna ta tag i stort som smått
Personliga kvalifikationer såsom mångsidighet, social kompetens, förmåga att tänka utanför ramarna och tillåtande attityd till andra människor är ett krav.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Kontaktpersoner på detta företaget
Marie Flodin
0303-23 96 37
Martin Lindén
0303-23 92 45
Angelica Karlsson
0303-23 95 49
Administrativ controller Ing-Britt Runger
0303-23 95 67
Nämndsekreterare Ulrika Landin
0303-23 96 79
Verksamhetsutvecklare Sara Baghchehsaraee
0303-23 96 70
Vision Sabina Johansson
0303-23 96 44
JUSEK Martin Rahl
0303-23 96 73
Kommunarkivarie Cornelia Jalmgård
0303 – 23 92 12
Kanslienhetschef Kathrin Ahlstedt
0303 – 23 95 57