Nämndsekreterare / Handläggningssamordnare

Nämndsekreterare / Handläggningssamordnare

Arbetsbeskrivning

Leksands kommun är rätt plats för dig som vill bidra, utvecklas och trivas. Hos oss får du arbeta med engagerade kollegor, utvecklas inom ditt område och arbeta med Sveriges viktigaste jobb. Vår värdegrund hjälper dig i ditt dagliga arbete genom att visa vad som är viktigt och hur vi ska förhålla oss till varandra och dem vi är till för. Vår vision berättar vart vi är på väg.

Om oss
Leksands kommun står inför spännande utmaningar. Vi har en ny vision med höga ambitioner för hållbarhet, det grundläggande välfärdsuppdraget och som arbetsgivare. Vi befinner oss i en positiv utvecklingsfas med ökande befolkning och vi tar fram en ny digital översiktsplan för Leksands framtida utveckling.

Till administrativ service söker vi nu en tillsvidareanställd nämndsekreterare/handläggningssamordnare på heltid. Tjänsten är placerad på sektor verksamhetsstöd, avdelning administrativ service. Avdelningen har till uppgift att underlätta och förbättra politiska beslutsprocesser och ge stöd för att säkra demokratin.

Dina arbetsuppgifter
Jobbet som nämndsekreterare innebär att du ansvarar för registrering, administration till förtroendevalda, utredningstjänster och arkivering. Vi arbetar med digital ärendehantering och driver ett kontinuerligt utvecklingsarbete inom området.

I uppdraget ingår att vara nämndsekreterare för samhällsbyggnadsutskottet (plan-, bygg- och miljöärenden) samt även i samverkansgruppen för samma sektor. Du är även sekreterare i jävsnämnden och allmänna utskottet. Att vara nämndsekreterare innebär att du ser till att rutiner, processer och laglighet följs genom ärendehanteringen från beredning till beslut. I jobbet ingår också ett samordnande uppdrag inom nämndadministration och ärendehantering. Till stor del innebär det att arbeta nära både förtroendevalda och förvaltningens tjänstemän i en stödjande och handledande roll. 

Om arbetsplatsen
Vi är ett team som präglas av glädje, kvalitetsmedvetenhet och professionalitet. Tillit, förtroende och samverkan är nyckelord som genomsyrar vår verksamhet. Vi delar med oss och hjälper varandra för att lyckas med vårt uppdrag att stödja förvaltning och förtroendevalda i frågor som gäller ärendehantering och nämndadministration. Vi vill gärna att du blir en del av vårt team. 

Din profil
Du har relevant högskoleutbildning med kunskap om de lagar och regler samt övriga förutsättningar som styr offentlig verksamhet. Dina kunskaper omfattar specifikt kommunal- och förvaltningsrättsliga frågor. Du har dokumenterad eller flerårig yrkeserfarenhet av kvalificerat administrativt arbete inom politiskt styrd organisation, inklusive erfarenhet av att arbeta i ett digitalt dokument- och ärendehanteringssystem. Vidare har du god datorvana och förmåga att ta till dig ny digital teknik.

Du är en person som är trygg i dig själv och du kan arbeta självständigt. Du är också nyfiken och drivs av en vilja till lärande, men även en vilja och förmåga att dela med dig av dina kunskaper till andra. Vidare är du strukturerad, effektiv och har förmåga att prioritera i ditt arbete. Det gör också att du anstränger dig för att hitta lösningar. Du har mycket god språkförmåga i svenska och kan uttrycka dig väl både i tal och skrift i kombination med att du har en god pedagogisk förmåga, så du kan anpassa ditt budskap efter målgrupp och situation. Du är bekväm i en handledande roll. Du är lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande.

Vi erbjuder dig
För oss är det viktigt att alla våra medarbetare hittar en balans mellan jobb och hem, känner trygghet i sin anställning och en ökad livskvalitet genom att jobba i kommunen. Lyckas vi med det lyckas vi också med vår gemensamma uppgift.

Vi arbetar aktivt med att skapa en arbetsplats som ger alla medarbetare rätt förutsättningar att göra ett bra jobb. Vi vill att all verksamhet ska ha ett hälsofrämjande synsätt och vi strävar efter ett rikt arbetsinnehåll, arbetstillfredsställelse, gemenskap och personlig utveckling för alla medarbetare. Vi ser kompetensutveckling som självklart och nödvändigt. Alla medarbetare ska vara rätt rustad för sitt arbete och därför uppmuntrar vi våra medarbetare att vidareutvecklas genom exempelvis kurser, utbildningar och nätverkande.

På vår hemsida har vi samlat information om hur det är att arbeta hos oss och vilka mervärden och förmåner du har som medarbetare. För mer information vänligen se www.leksand.se/jobbahososs 

För dig som sökande har vi möjlighet att erbjuda medflyttandeservice, se vidare www.rekryteringslots.se

Din ansökan
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Leksands kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via länken. Ansökningshandlingarna består av CV och personligt brev.

Sista ansökningsdatum
Sista ansökningsdag är 2022-03-06

Tillsättning sker efter överenskommelse. 

Vi går löpande genom inkomna ansökningar.

Läs mer på www.leksand.se och följ oss på sociala medier.

Välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Maria Granath-Nilsen, Ansvarig chef
0247-805 67
Carina Stegeborn, (facklig) Facklig representant
0247-802 95
Pia Eriksson-Lundström, Ansvarig chef
0247-801 58
Rigmor Bewö-Lundblad, Ansvarig chef
0247-806 07
Karin Elfving, Ansvarig chef
0247-805 46
Maria Thulemark, Ansvarig chef
0247-801 17
Ing-Marie Ludvigsson, Ansvarig chef
0247-804 61
Annica Sandy Hedin, Ansvarig chef
0247-801 79
Anders Östberg, Ansvarig chef
0247-802 34
Lena Andersson, Ansvarig chef
0247-806 60

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Leksands kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 18 februari 2022
  • Ansök senast: 6 mars 2022

Besöksadress

Kommunhuset Torget 5
None

Postadress

Personalavdelningen
2029, 79380

Liknande jobb


Nämndsekreterare/Administratör

Nämndsekreterare/Administratör

10 maj 2024

Nämndsekreterare

Nämndsekreterare

3 maj 2024

Nämndsekreterare

Nämndsekreterare

2 maj 2024

26 april 2024