Nämndsekreterare till Arbetsmarknads- och vuxenutbildningsförvaltningen

Arbetsbeskrivning

Arbetsmarknads- och vuxenutbildningsförvaltningens verksamhet omfattar arbetsmarknad, försörjningsstöd, samt vuxenutbildning. Målet är att bidra till fler jobb, fler i jobb genom en mängd olika arbetsmarknadsinsatser. Några exempel är trainee, jobb öronmärkta för personer med funktionsnedsättning, satsning på specialpedagogisk enhet inom vuxenutbildningen samt satsning på ett framtida Yrkeshögskolecenter.

Enheten HR och administration är en av två stabsenheter på förvaltningen. Vi är sju personer som arbetar med att ge stöd och service till politiker och chefer i frågor som rör personal, nämndadministration samt posthantering. Vår enhet ligger två minuters promenad från centralstationen.

ARBETSUPPGIFTER
Är du strukturerad och serviceinriktad? Vill du arbeta i en administrativ roll i vår förvaltning? Då ska du söka vår befattning som nämndsekreterare!

Som nämndsekreterare hos oss på Arbetsmarknads- och vuxenutbildningsförvaltningens HR och administration arbetar du för att säkerställa nämndens administrativa hantering. I rollen arbetar du mot såväl förvaltningens politiker som förvaltningsledning, med nära arbete mot nämndordförande.

Dina ansvarsområden som nämndsekreterare är att förbereda och genomföra nämndens sammanträden, arbeta med utveckling av nämndarbetets administrativa rutiner och vara en stödfunktion gällande kvalitetsäkring av handlingar. Stödfunktionen avser därför juridisk vägledning av dokumenthantering, så som sekretesslag/offentlighetlag men även för vårt ärendehanteringssystem LEX. Du ansvarar även för planering, genomförande och uppföljning av förvaltningsledningens möten samt hanterar arkivfrågor.

I rollen fungerar du även som dokumenterande funktion för förvaltningsledningen och vara insatt i rollen som registrator för ett främjat samarbete mot den funktionen samt kunna ersätta denne vid frånvaro. Eftersom vi är öppna för utveckling av våra rutiner och håller oss uppdaterade om systemutvecklingar är en del av rollen präglad av nytänk.

Dina kontaktytor som nämndsekreterare består av ett nätverk kopplat till dina ansvarsområden, men din närmsta arbetsgrupp består av registrator, HR-administratör, HR-konsulter och HR-chef. Tillsammans har vi ett samarbete mot verksamhetens mål!


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med avslutad högskoleexamen inom relevant område, exempelvis offentlig förvaltning, statsvetenskap, arkiv- och informationsvetenskap eller som arbetsgivaren bedömer som likvärdigt. Har du annan erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig, ser vi dig som kvalificerad för befattningen. För befattningen har du mycket god IT-vana och är bekväm med utvecklingsarbete av IT-system.

Meriterande för befattningen är om du har högskolepoäng inom juridik för offentlig förvaltning. Det avser exempelvis kommunallagen, offentlighets- och sekretesslagen och arkivlagen. Har du tidigare arbetat som nämndsekreterare eller har erfarenhet av/kunskap om politisk styrd organisation inom kommun eller landsting är det också meriterande. Vi ser positivt om du har erfarenhet av att arbeta i ärendehanteringssystemet LEX.

Dina personliga egenskaper har stor betydelse för organisationens framgång. Du är självständig i din arbetsroll och innehar en hög grad av noggrannhet i ditt utförande av arbetsuppgifter. Vidare krävs det ett utvecklat sinne för service och samarbete då det ingår en hel del samverkan inom den egna förvaltningen, andra förvaltningar, men även utåt mot myndigheter, medborgare och andra kommuner. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Eskilstuna kommunkoncern är Sörmlands största arbetsgivare. Vi har helhetssyn i vårt samhällsuppdrag och vi gör skillnad varje dag genom att fokusera på goda hållbara möten med invånare, brukare och kunder.

I Eskilstuna finns driv och framåtanda. Vi har under många år bedrivit ett målmedvetet och brett jämställdhetsarbete och är stolta över att ha tilldelats Svenska jämställdhetspriset. Vi är också en av Sveriges miljöbästa kommuner som tänker hållbart i alla led, vi välkomnar olikheter och har modet att gå vår egen väg. Alla 9 000 medarbetare och ledare utvecklas i Modigt medarbetarskap/ledarskap och Modiga idéer.

Nu söker vi dig som vill vara med och utveckla Eskilstuna till en ännu bättre stad att bo, leva och verka i. Välkommen att göra skillnad!

Vi ber dig söka tjänsten via länken i denna annons för att underlätta vår hantering av inkomna ansökningar. Det är viktigt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den ligger till grund för vårt urval. Om du lämnar in ansökan på annat sätt är det viktigt att du anger annonsens referensnummer.

För att möta morgondagens utmaningar vill Eskilstuna kommunkoncern ha mångfald och välkomnar medarbetare med olika bakgrund. Vi arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla.

Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet, men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Kontaktpersoner på detta företaget

Rekryteringskonsult Anna Dahlberg
016-710 28 30
Rekryteringskonsult Therese Klingmalm (nås v.31-32)
016-710 51 38
Enhetschef Thria Rahman (nås v.31-32)
016-710 84 56
Rekryteringskonsult (semester V.32-34) Hanna Söderberg

Rekryteringskonsult (semester V.32) Therese Gustavsson

Rekryteringskonsult (semester V.31-34) Hanna Söderberg

Rekryteringskonsult Therese Gustavsson

Rekryteringskonsult Lisa Bele
016 - 710 25 78
Rekryteringskonsult Elin Engström
016- 710 51 39
Rekryteringskonsult Sofia Kroné Karlsson
016-710 27 52

Sammanfattning

Besöksadress

63186 Eskilstuna
None

Postadress

Alva myrdals gata 3d
Eskilstuna, 63186

Liknande jobb


15 april 2024

Nämndsekreterare

Nämndsekreterare

31 januari 2024

11 februari 2024

8 februari 2024