Nämndsekreterare till stadsbyggnadsförvaltningen!

Arbetsbeskrivning

Eskilstuna kommunkoncern är Sörmlands största arbetsgivare. Vi har helhetssyn i vårt samhällsuppdrag och vi gör skillnad varje dag genom att fokusera på goda hållbara möten med invånare, brukare och kunder.

I Eskilstuna finns driv och framåtanda. Vi är en av Sveriges miljöbästa kommuner som tänker hållbart i alla led, vi välkomnar olikheter och har modet att gå vår egen väg. Alla 8 500 medarbetare och ledare utvecklas i Modigt medarbetarskap/ledarskap och Modiga idéer.

Nu söker vi dig som vill vara med och utveckla Eskilstuna till en ännu bättre stad att bo, leva och verka i. Välkommen att göra skillnad!

Stadsbyggnadsförvaltningen är en viktig del i tillväxtarbetet. Förvaltningen planerar, projekterar och bygger samt ansvarar för drift och underhåll av den offentliga miljön i Eskilstuna. Vi är totalt ca 190 anställda.

Som nämndsekreterare tillhör du förvaltningens ledningskontor och dina närmaste kollegor kommer vara våra medarbetare som arbetar inom områdena HR och kommunikation.

Vårt kontor är placerat i centrala Eskilstuna, endast 2 minuters gångväg från buss-och tågförbindelser.


ARBETSUPPGIFTER
Söker du en administrativ roll där du kommer vara en nyckelperson mellan förvaltningens politiker och medarbetare/chefer? Har du goda kunskaper inom lagstiftningen gällande offentlighet- och sekretess, kommunallag och förvaltningslag och är duktig på att utrycka dig i tal och skrift? Då ska du söka vår tjänst som nämndsekreterare!

I rollen som nämndsekreterare kommer du fungera som ett stöd till förvaltningsledningen i både planering, genomförande och uppföljning av möten samt andra förvaltningsgemensamma aktiviteter. Du kommer samverka med politiker, chefer och handläggare inom organisationen.

Arbetsuppgifter som ingår i tjänsten är:
-Förbereda och genomföra nämndens sammanträden, bland annat genom att upprätta dagordning, lägga handlingar på läsplatta, skriva protokoll, expediera beslut och övriga förekommande arbetsuppgifter inom våra sammanträden.
-Vara ett administrativt stöd till chefer och handläggare vad gäller att kvalitetssäkra handlingar, ge stöttning i juridiken inom offentlig förvaltning och sekretess.
-Utföra mindre utredningar, sammanställningar, tjänsteutlåtanden och rapporter.
-Hantera inkommande frågor och synpunkter från allmänheten.
-Stötta våra handläggare i ärendehanteringssystemet LEX.
-Ansvara för att kvalitetssäkra och utveckla ärendeprocessen och arkivfrågor.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med högskoleutbildning inom exempelvis offentlig förvaltning, statsvetenskap, arkiv- och informationsvetenskap eller annan inriktning som kan bedömmas likvärdig. Du har god vana av att skriva protokoll, föra minnesanteckningar och övrig dokumentation/administration - gärna från tidigare roll som nämndsekreterare och-/eller registrator. Då du kommer arbeta som juridiskt stöd önskar vi att du har goda kunskaper inom offentlig förvaltning. Exempelvis offentlighet- och sekretess, kommunallag och förvaltningslag. Du har god IT vana och tidigare erfarenhet av ärendehanteringssystem ses som mycket positivt. Tjänsten kräver också mycket goda kunskaper i svenska, både i skrift och tal.

Vi söker dig som har ett öga för detaljer och som är duktig på struktur och rutinarbete. Du behöver kunna arbeta självständigt och känna dig trygg i dina kunskaper och din kompetens. Då rollen innebär mycket samverkan med politiker, chefer och handläggare önskar vi också att du är duktig på att skapa och upprätthålla goda förtroendefulla relationer. Din kompetens kommer användas av olika funktioner inom förvaltningen vilket ställer krav på att du kan anpassa din handledning och kommunikation utefter motpartens kunskapsnivå.

Vi ser fram emot din ansökan!
Erfarenhet: Gärna från tidigare roll som nämndsekreterare men annan erfarenhet som exempelvis sekreterare eller administratör är också intressant.

ÖVRIGT
Vi ber dig söka tjänsten via länken i denna annons för att underlätta vår hantering av inkomna ansökningar. Det är viktigt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den ligger till grund för vårt urval. Om du lämnar in ansökan på annat sätt är det viktigt att du anger annonsens referensnummer.

För att möta morgondagens utmaningar vill Eskilstuna kommunkoncern ha mångfald och välkomnar medarbetare med olika bakgrund. Vi arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Eskilstuna kommun, Stadsbyggnadsförvaltningen Eskilstuna
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Månadslön
  • Heltid. Dagtid- flexavtal ingår Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde: snarast enligt överenskommelse. .
  • Publicerat: 3 februari 2017

Liknande jobb


Nämndsekreterare/Administratör

Nämndsekreterare/Administratör

10 maj 2024

Nämndsekreterare

Nämndsekreterare

3 maj 2024

Nämndsekreterare

Nämndsekreterare

2 maj 2024

26 april 2024